hur får man bukt med konstigt betende?

diddl

Trådstartare
Hunden i fråga mårar när det inte passar hans näsa.
Det är inte min hund utan vi ska hunden när ägaren är på semester.
Han har mårat åt mig hemma hos ägaren och även måt mina barn.
Vad ska man göra:confused:

Sv: hur får man bukt med konstigt betende?

diddl skrev:
Hunden i fråga mårar när det inte passar hans näsa.
Det är inte min hund utan vi ska hunden när ägaren är på semester.
Han har mårat åt mig hemma hos ägaren och även måt mina barn.
Vad ska man göra:confused:
Den hunden verkar inte normal om han morrar hur som helst. Tycker inte att du skall ställa upp att passa den. Det skulle inte jag göra. Är det en valp eller en äldre hund? Hur gammal?? Ras?

Den är 2 år. Den mårar om den kommer i trängda lägen.
Och när man tar i hunden om den inte vill som att kammas tårka tassarna.

vad säger ägaren? att en hund morrar i trängda lägen är inget konstigt i sig utan ganska normalt, men det kan vara knepigt om man inte är hundvan och dessutom har barn.

Varför ska ni vara hundvakt åt en hund som ni inte kan lita på och som ni inte känner er trygga att hantera :confused:

Tycker nog att ägaren ska försöka hitta en annan hundvakt, då detta låter som upplagt för problem tyvärr..

Jag hade aldrig tagit risken att ha en opålitlig hund, som detta verkar vara, nära mina barn.
Tycker också du ska avböja.

Jag tycker hunden verkar normal, den säger till när det inte passar. Att hunden däremot tycker att han har mycket att säga till om, vad, hur och när ni får röra honom handlar snarare om uppfostran och psykisk mognad.
Låter i mina öron som han testar sina gränser hemma hos er. Och det kan vara mycket påfrestande om man inte har hundvana och känner hunden i fråga.

Citat:
Jag tycker hunden verkar normal, den säger till när det inte passar. Att hunden däremot tycker att han har mycket att säga till om, vad, hur och när ni får röra honom handlar snarare om uppfostran och psykisk mognad.
Låter i mina öron som han testar sina gränser hemma hos er. Och det kan vara mycket påfrestande om man inte har hundvana och känner hunden i fråga

Han tästar gränserna även hemma och det är bara inomhus ute fungerar han helt normal.

Morran hur ska man gå till väga med detta vara mjukis eller domenant

Svårt att svara på, när man inte sett hunden, men jag personligen är ju en dominant hundägare, så jag hade nog plockat ner hunden några pinnhål. "Been there, done that"

Hur man går till väga är ju olika dels beroende på hur hunden är och hur man själv är.

Ni som hundvakter ska överhuvudtaget INTE göra något eller försöka uppfostra hunden!!

Tuvär blir det jag som kommer att fostra hunden jag tycker inte om att hundar knycker mat från borden. Morrar åt mig och mina barn.

Hunden är omplaserad för att föra ägaren klarade inte av hunden

Ok...Jag fattade det som att ni skulle ha hunden några dagar bara..

Då är mitt råd att du genast tar kontakt med någon hundkunnig person som har erfarenhet av hundar med sådana här beteendeproblem, som kan hjälpa er att komma till rätta med hunden.

Skulle nog inte ställa upp som hundvakt åt en hund som morrar åt mina barn.
Hur gamla är barnen och vad är det för ras på hunden.

Ny ägaren tror på att man gullar och leker bort betendet.
Låter hunden ligga i knä och slika en i ansiktet. Suck
Vem är då som är flock ledaren.

diddl skrev:
Ny ägaren tror på att man gullar och leker bort betendet.
Låter hunden ligga i knä och slika en i ansiktet. Suck
Vem är då som är flock ledaren.

Ja du. Mina hundar ligger i knät och dom slickar mig i ansiktet men nog är det jag som är flockledare i det här huset.

Håller med Gnist, känner man inte hunden väldigt bra och har sett hur hundägaren själv agerar i likadana situationer som uppstår, alternativt vet precis vad man gör, så kan beteendet bli sju resor värre.

MEN, även om man som hundvakt inte har som ansvar att uppfostra hunden, så måste man även ha rätt att säga ifrån om man vill att det skall funka mellan er!
Prata med ägaren, denne kanske kan vara hemma hos er med hunden och se var problemet ligger och ge tips och råd, men börja inte ge er på det helt på egen hand.

Jag har en hund (omplacering) som dagligen försökte putta gränser upp till ca 3 års ålder, är skarp och gärna tar till morrningar. Särskilt mot barn och personer som backat undan en gång. Inget allvarligt, men han har lärt sig att lite gurgel kan funka för att få sin vilja igenom.
Lite grejer som jag skulle kolla upp till en början (med utgång från mina egna erfarenheter) är i alla fall:

1. Har hunden en egen plats dit han kan gå och få vara ifred? En zon (t.ex. korg) som är totalförbjuden för barn, lek, klappar osv? En sådan zon kan minimera risken för morr och sura miner betydligt, hunden behöver inte ta till rösten för att få vara ifred utan behöver bara slinka undan.

2. Upplever ni skillnad på morr och morr? Vissa hundar (som våran) har olika morrningar, och alla betyder olika från "gud så skönt" till "stick, annars smäller det".

3. Har hunden rutiner? En hund som VET vad som förväntas av den slipper bli förvirrad och gå in i försvarsställning när den blir osäker.

Andra tips: Gör tråkigheter som tasstork till positiva saker, t.ex. en gobit efter varje torkad tass.
Ge hunden mat på fasta tider t.ex EFTER ni har ätit. Släng ut hunden ur köket tills ni är klara. Servera sedan hunden och låt den äta ifred så undviker ni matkonflikter. Öron, tuggben osv. serveras i den fredade zonen, ingen annanstans!

Ha tålamod, var konsekventa och ta hjälp av en duktig person med erfarenhet (på riktigt, inte bara över nätet ;) )!

1. Ja Har hunden en egen plats dit han kan gå och få vara ifred
Har stora barn som vet

2.jaJag hör skillnad på morr och morr

3.JaFasta rutiner

4. Hunden äter på bestämda tider

*kl*
Men om du bara ska passa hunden ska du inte uppfostra den. Det är inte din uppgift.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar