Hur får man bort hovlack på bästa sätt?

Sv: Hur får man bort hovlack på bästa sätt?

ja egentligen både på händerna och hovarna.
har fått en fläck av absorbines svarta lack på ett finger en gång och det gick inte bort förrän jag tog sånt där medel för borttagning av nagellack på. och trots det var det en liten liten blå skiftning i huden kvar efteråt. hoppas att det finns något mer effektivt sätt:D
chili har ju mestadels vita hovar och om hon ska ha svart lack på championatet måste det ju gå att få bort det sen ;)

Hur mår hovarna efter att man har haft hovlack och spray på dem? Jag har aldrig vågat prova eftersom jag är orolig för att det är negativt för hovarna.

Hur mår hovarna efter att man har haft hovlack och spray på dem? Jag har aldrig vågat prova eftersom jag är orolig för att det är negativt för hovarna.

Jag har gjort det 53583495743 gånger och har aldrig varit med om att någon hov tagit skada.

Nethril:
Hovlacket på hovarna nöts bort av sig själv, det finns ingen mening med att försöka tvätta bort det!;)

Jo, jag ser ju att alla gör det och det skulle väl inte fungera i längden om hoven tog skada. Jag är bara nojig eftersom min häst är så känslig mot allt. Han tål inte alla flugmedel, han får skav lätt osv.

Men, varför får hon inte ha sin 'egna' färg på hovarna? :confused:
Alltså varför använder du inte genomskinligt hovlack isf?

Då ser det ju mindre konstigt ut om det nöts bort lack fortare på nån hov än nån annan också.

Men, varför får hon inte ha sin 'egna' färg på hovarna? :confused:
Alltså varför använder du inte genomskinligt hovlack isf?

Då ser det ju mindre konstigt ut om det nöts bort lack fortare på nån hov än nån annan också.

Spela roll hur de ser ut när de nöts bort, då är man ändå inte på tävling.
Det är MKT snyggare med svarta hovar på en häst med vita ben. Markerar benställning, form på hovar och ger ett mer städat intryck!:d

Ja som rubriken lyder. Har hört om folk som använder hårspray, liniment osv.
Hur gör ni?

Det finns vattenlösligt. Värdelöst dock i mitt tycke, jag använder absorbines som torkar blixtsnabbt och sedan låter jag det nötas bort vilket bara brukar ta några dagar.... även på vita fötter och jag har aldrig märkt av några problem heller men det är säkert skillnad om man visar varje helg året runt...då kan jag förstå om man måste ta bort det direkt.

Definitivt svart lack på alla hästar, inkl de med vita ben och fötter. tycker JAG! :D

Men vadå, varför får hon inte ha sin egna färg på hovarna?

Använd genomskinligt hovlack?

Men vadå, varför får hon inte ha sin egna färg på hovarna?

Använd genomskinligt hovlack?

Varför? För att du tycker det är snyggare? TS får väl bestämma själv vilken färg hon vill ha?
Klart hovlack är inte mindre "skadligt" för hoven bara för att det inte syns...
Man använder svart hovlack av en anledning.

Tack för alla svar! :)

LinnK:
1. Jag tycker att det är snyggast.
2. Hon har randiga hovar, jätterandiga. hade jag tagit genomskinligt hovlack så hade det dels bara sett ut som om hovarna vore blöta och dessutom ser fötterna ut som mönstret på cirkustält ;):D (=inte vidare tjusigt)
3. Sedan är det också så (som Sidekick sa) att vinklar och hovform blir tydligare.
:)

Spela roll hur de ser ut när de nöts bort, då är man ändå inte på tävling.
Det är MKT snyggare med svarta hovar på en häst med vita ben. Markerar benställning, form på hovar och ger ett mer städat intryck!:d

Aha, jag bara undrade eftersom våra islandshästar inte får manipuleras med utseendet med ens så mycket som en fläta eller lite glitterspray (tex) på tävling eller avelsvisning. Pälsglans är ju tillåtet, kanske hovlack, men jag tror inte man får ändra färg på hovarna..

Så nu har jag lärt mig nåt nytt.:)

Tillägg:
ser nu att det första inlägget kom med ändå trots att datorn hängde sig,
var inte meningen att tjata om det utan undrade bara :)

Senast ändrad:

Aha, jag bara undrade eftersom våra islandshästar inte får manipuleras med utseendet med ens så mycket som en fläta eller lite glitterspray (tex) på tävling eller avelsvisning. Pälsglans är ju tillåtet, kanske hovlack, men jag tror inte man får ändra färg på hovarna..

Så nu har jag lärt mig nåt nytt.:)

Fast man manipulerar inte utseendet genomsvartlack,snarare förstärker man både fördelar och nackdelar.... och de allra flesta hästar har inte fyra helvita fötter, hur hade det sett ut med tre svartlackade hovar och en vit. Och hovar med mest svart i o lite vitt....

Det är olika från ras till ras vad som gäller, för Quarter och Paint får man välja.

Varför? För att du tycker det är snyggare? TS får väl bestämma själv vilken färg hon vill ha?
Klart hovlack är inte mindre "skadligt" för hoven bara för att det inte syns...
Man använder svart hovlack av en anledning.

Jag har väl ingenstans sagt att nåt är skadligare än det andra?:cool:
Jag undrade bara över varför man vill ändra på hästens egna färger,
för jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra själv och trodde knappt att
det faktiskt förekom.

Får man inte vara nyfiken på andra discipliner's tankar och utrustning bara för att man inte hör dit själv eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 171
Senast: linnsan
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 352
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 930
Senast: BernT
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 664
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar