Hur får jag på gummibootsen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Idabn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 273
I

Idabn

Ska beställa ett par "over reach boots" gummiboots.
och jag undrar hur man får på dom (utan kardborre) på ett lätt sätt?

/Ida

Sv: Hur får jag på gummibootsen?

ta dom uppochner, dvs vik dem inte ut och in utan sväng de bara upp och ner så stora öppningen är uppåt, och så drar du bara för kung och fosterland :D se till så att lilla hålet är vid tåspetsen då bu börjar dra.. haha va ja e bra på att förklara

Ska beställa ett par "over reach boots" gummiboots.
och jag undrar hur man får på dom (utan kardborre) på ett lätt sätt?

/Ida

:eek::eek: säljer dom dom där gräsliga sakerna fortfarande, jag trodde att alla hade kardborre numera :p

gör som tuniru säger, och passa knogarna, hu vad man hade avskavda knogar på 80-talet när man höll på med dom där :rofl:

Inom travet körs det enbart med dessa utan kardborre ;) Och man kan ju bli gråtfärdig när man ska dra av grusiga boots en kall dag med broddade hovar :crazy:

TS: Tinuri gjorde en bra förklaring tycker jag :)

tack så mkt :)
så det kanske är bättre att köpa med kardborre? fick bara för mig att det skulle sitta bättre utan? :P

ta dom uppochner, dvs vik dem inte ut och in utan sväng de bara upp och ner så stora öppningen är uppåt, och så drar du bara för kung och fosterland :D se till så att lilla hålet är vid tåspetsen då bu börjar dra.. haha va ja e bra på att förklara

kom på att man måst vika dem in-och-ut först innan man trär på dem, annars blir utsidan inåt :angel: hihi :)

Jag tycker faktiskt bäst om dessa utan kardborre, för de skaver mycket mindre upplever jag. De gånger mina hästar fått sjav av boots är det just av kardborrekanterna. Då får man ta smällen som hästägare ;)

Det gäller att ha rätt knycken, och sätta upp hoven mot benet sitt, sen är de av:angel:

om det går riktigt trögt att få på gummibootsen kan du lägga dom i en hink varmvatten en stund, då blir dom lite mjukare, sen är det bara att vränga dom ut o in och så dra på dom med "den rätta knycken" :D

KL

Lägg i varmt vatten, behövs bara förstå gångerna tills de är uttänjda.

Se till att hålla hoven fast. Placera toppen av bootsen mitt på hoven framtill, så att den når över sömmarna. Drag och lyft därefter för kungen över ballarna.

Med lite övning är det inte svårt ;) Går sedan snabbare än att knäppa kardborrar.

ajdå vi har inget varmvatten i stallet "/
kommer det vara nästintill omöjligt då? känns inte som jag kommer orka stå o krångla i två år varje gång jag ska ta på dom, känns nästan som att man kommer skippa dom istället då...

föresten kom på en fråga till som nån kanske har ett bra svar på?
Han har 22 cm i omkrets runt där den ska sitta, har hittat ett par med exakt 22 cm i omkrets i "det lilla hålet" blir det för litet ska jag köpa ett par med några cm tillgodo?

just det, vattenkokare har vi ju faktiskt där :)
men känns som jag är mer inne på kardborre nu, är ju bara det där med storleken...

Du ska nog kolla efter en lite större storlek.

Med övning mindre än en minut per boots! Det tar längre tid att hålla kardborrarna rena, och risken att tappa dem betydligt större.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 417
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 197
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
534
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • Utemöbler
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka