Hur får jag honom att sluta dra så f*rbannat??

G

GoneRiding

Jag delar en helt underbar gatukorsning med min syster, urmysig, labradorliknande filur som är hur gosig och snäll som helst. Men när man går ut med honom drar han som en tok med nosen ner i backen. Det går att få honom att gå bredvid sig om man har kopplet superkort men han försöker ändå dra iväg och nosa vid vägkanten. Det är inte så att han drar så att jag flyger som en vante efter men det är ändå jobbigt, för även om jag klarar av han så vill jag ju att han ska vars fin och väluppfostrad och gå som jag vill! När vi är på landet så kan jag få honom att gå fot utan koppel om jag har en godis i handen, men då har han redan sprungit runt o luktat en massa så då är det inte så mycket spännande lukter längre. Och känns inte som om det är helt bra att man ska muta med godis hela tiden... Har dessutom provat det en annan gång med koppel o när vi va ute o gick där de bor, men det funkade inte han brydde sig bara om alla lukter. Hur ska jag göra? Vill ju att han ska lyssna på mig och inte bara gå o myrsloka sig igenom hela promenaden.

Sv: Hur får jag honom att sluta dra så f*rbannat??

Har du testat haltikoppel?

Nope, vad är det? Har nu en sån där vanlig kedja.

Oj vad jag känner igen det där, kör mycket kontaktövningar. Min hund har lugnat sig otroligt mycket nu på senare tid. Det finns ju sån't här antidragsele men min instruktör som jag hade rekommenderade inte dom, dels så gör det ont på hunden och den "döljer" bara problemet utan först ska man bygga upp kontakten osv.

Jag tycker att du skall prova att bara gå åt andra hållet. Gör ett ordentligt ryck och bara vänd om helt. Gör det några gånger skall du se att han söker kontakten med dig.

dra hunden i sidled med kopplet och inte bakåt som många gör, det får hunden att vilja dra mera.
låt honom inte gå framför dig, utan vid sidan eller bakom, annars ger du honom fritt fram att vara ledare med allt vad det innebär (försvara mamma från elaka hundar tex)

ryck till i kopplet lite lätt när han svävar iväg med näsan i backen, påkalla uppmärksamhet och beröm när han tittar på dig. Vill han gå om så kan du sätta ner foten precis framför, då blir reaktionen typ "VA! vad GÖR hon??" och var noga med att vara konsekvent.
det tar ungefär 2 veckor att befästa ett nytt beteende.

min hund är en omplacering som jag haft i snart 1 år, när jag fick honom så drog han väldigt mycket och den metod jag beskrivit ovan har hjälpt som sjutton!
för att markera mitt ledarskap ÄNNU mer får han inte längre sova i sängen, att låta honom göra det är att jämställa sig med honom.. att dela med sig av ledarskapet. han har faktiskt blivit ännu mer lydig sen vi började med det..
i dagsläget går han "fot" i princip hela tiden, att gå fot på riktigt med tillhörande ögonkontakt jobbar vi på, men det är sååå jobbigt tycker tintin :p

har även sett stoooora resultat i att ha honom lös, förut kom han bara när det passade honom ungefär.
nu kan jag ha honom lös, kalla in honom och gå "fot" hur långt som helst, få honom att stanna på långt håll samt sitt, ligg och stanna kvar på avstånd. eldprovet återstår fortfarande, med störande objekt! tex en hund eller en människa. (vi har ju såklart tränat där risken att stöta på nån är minimal)

edit..
se till att det händer saker på promenaden! tex att lära honom att sitta och söka ögonkontakt varje gång du stannar. när tintin går fot brukar jag kolla hurpass han är med, så jag gör endel tvärnitar på promenaderna och han gör lika :)

Senast ändrad:

Drar han frammåt, släpar efter eller i sedled?

Vänd ofta och gör dej själv intressant! (generella råd till hundar som drar åt något håll)

hett tips!
kolla på tv4+ på måndagar kl 20 (?) cesar millan... :love:

Träna mycket kontakt... det ska vara roligare att hålla koll på dig än att sniffa i backen hela tiden. Träna som man tränar valpar... rasta hunden först så den inte bara ska leta ställen att göra sina behov och träna sen. Stanna om hunden drar, gå och ett annat håll och beröm när den tar kontakt med dig. Utöka träningstiden efterhand till att slutligen innefatta hela promenaden. Funkar det inte så tycker jag att ni ska anmäla er till en kurs... det kostar kanske lite, men hellre lite tunnare plånbok än att bli runtsläpad av hunden :rofl: Lycka till!

Drar han frammåt, släpar efter eller i sedled?

Vänd ofta och gör dej själv intressant! (generella råd till hundar som drar åt något håll)

Drar framåt för det mesta, tycker att det är så himla mycket intressanta dofter i marken som han bara måste följa efter nu nu nu! Sen ibland så stannar han upp och sniffar men det känns inte som något problem men är förstås inte bra heller antar jag? Har bytt ut kedjan mot ett "vanligt" koppel nu och då drar han inte liiiika mycket iaf, så strypkopplet fick nog tvärtemot effekt mot vad syster hade tänkt sig...

Så fort han drar i kopplet, byt riktning.
Var konsekvent, vänd riktning VARJE gång han börjar dra, så ser han tillslut sambandet "Drar jag i kopplet får jag inte gå dit jag vill".
Beröm när han söker din kontakt.
Man kan behöva upprepa detta i nån vecka eller så, men håller man sig till det och aldrig fuskar så brukar det fungera:)

hett tips!

Äntligen en som tycker om denna person. :love:

Tack, kan som du verkligen rekommendera hans metoder, funkar hur bras som helst!!!!!:idea:

Har en dobbis som jag har haft sedan oktober förra året, nu är han 2 år. HAn har inte varit tränad speciellt mkt, men när jag köpt honom, började jag med dessa övningaar och det var en fullträff med en gång. :banana: :bow: :banana:

När du har kedja på honom har du den precis bakom huvudet /öronen, där är hundarna känsliga.

när han vil nosa för mkt gör du ett "ryck" uppåt eller åt sidan. När du gjort detta några gånger så kommer du få ett gensvar. OBS! promenera mkt och ha då kedjan som ovan.

Lycka till.

hett tips!

Mm han e bra! Men minns inte riktigt vad han sagt om när hundar drar och så? Förutom att de ska vara uppmärksamma på en, men inte hur man får dem att bli det....

Men gillar hans tekniker. Har använt det när vi har lärt honom t.ex. "loss" och att lyda i övrigt. T.ex. med att vänta innan han får äta, inte sno mat som ligger på nåbar höjd o.sv. och det har fungerat superbra. Han är mycket lydigare nu än han va för bara ett par månader sen.

Men jag funderar på om det här med att han drar o vill lukta så himla mycket kan ha o göra med att han även används som jakthund och är spårtränad? Fast tycker han borde kunna "koppla ifrån" det tänket?

När du har kedja på honom har du den precis bakom huvudet /öronen, där är hundarna känsliga.

när han vil nosa för mkt gör du ett "ryck" uppåt eller åt sidan. När du gjort detta några gånger så kommer du få ett gensvar. OBS! promenera mkt och ha då kedjan som ovan.

Lycka till.

Fast tycker inte han drar lika mycket när han inte har kedja... :confused:

*kl*

Så fort han drar i kopplet, byt riktning.
Var konsekvent, vänd riktning VARJE gång han börjar dra, så ser han tillslut sambandet "Drar jag i kopplet får jag inte gå dit jag vill".
Beröm när han söker din kontakt.

Mitt råd är att så fort du ser att hunden är på väg att gå om dig/börja dra - byt riktning/tvärnita/fånga hundens uppmärksamhet.
Dvs lär hunden att den ska hålla ditt tempo och följa dig - istället för att lära den att sluta dra i kopplet.
Egentligen är det ju samma sak men ändå inte, och med det tänket så gick det lättare för mig.

Det är i min mening lättare att lära en hund vad den ska göra (enligt ovan) än att lära den att sluta med något (dra i kopplet). Ska hunden sluta göra något den inte får, ge den ett alternativ ("gå fint") och beröm när den väljer rätt.

T.ex. en hund som går i koppel ska lära sig att inte dra, inte kasta sig, inte snurra runt matte, inte hoppa på folk, inte äta matrester på marken... osv.
Lättare att lära den en sak - följ matte/gå fint - så har man ju löst att det ovanstående också. :idea:

Det har funkat på min första och jag gör nu samma sak med min andra/nya.

Fast tycker inte han drar lika mycket när han inte har kedja... :confused:

Eftersom jag inte tycker att koppelgåendet ska "sitta i halsbandet" så spelar det för mig ingen roll vilket halsband du använder. Om han drar mindre i ett helslätt läderhalsband-kör på det.

Grejen med ett stryp är ju att hunden inte ska gå och smådra hela tiden, då har du förverkat effekten med halsbandet. Det ska ligga löst runt halsen så att det är möjligt att korrigera hunden med ett snabbt ryck eller två när man tycker det behövs.

Själv hade jag till min starka retriever en haltigrimma som använde när vi tränade, bara för att slippa bli omkulldragen. Den ska man inte rycka eller dra något alls i. Skulle hunden få för sig att kasta sig i det bör man vara medveten om att rycket i nacken blir väldigt skarpt för hunden...

Mer kontaktövningar så att matte blir intressantare, och viktigare, än dofterna på marken! :)

fast det var ju det jag beskrev i mitt första inlägg :idea:

samma här!
har inte alls tänkt i dom banorna förut, och det har givit mig och min hund SÅÅ mycket när jag börjat med det!
synd att husse är så glömsk... *morr*
tintin går som en skitapa med honom, som att han aldrig lärt sig nånting :p så jag får ständigt påpeka att han gör fel och visa hur man gör :p

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Barrow
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 849
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 162
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar