Hur får jag honom att förstå..?

Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Det jag kommer att tänka på när jag läser om din häst är faktiskt att den är osäker och otrygg (inte ouppfostrad), och att det inte alls behöver bero på dig eller människorna runt omkring - även om det kanske spelar roll.. Det kan ju förstås även ha med synen att göra - då blir det en annan sak och inte det jag går in på nu.

Hästen har alltså "dåligt självförtroende". Har träffat på några såna hästar och typiskt är att "de inte tänker" - utan bara reagerar. De känner sig övergivna på nåt sätt..
I min hästvärld finns fyra grundtyper av häst (lärde mig en gång av en uppfödare som resonerade såhär när det kommer till flockmentalitet, och i stort sett tycker jag tankesättet fungerar oavsett om det "är sant" eller inte).
Tanken bygger på att det hos alla hästar finns dessa karaktärsdrag men att åtminstone en är framträdande.
Ledaren: En trygg stabil häst (ofta sto) som är tålmodig, normalt en väldigt snäll häst i människans ögon men som har mycket bestämda åsikter om hur livet ska vara, behöver aldrig hävda sin ledarposition, flocken litar blint på denne.
Uppfostraren/"polisen": Den tuffa hästen som ska ha mat först, in först, styr och ställer i hagen - kan även utmana människan - dennes roll i flocken är att "hålla ordning", föser ofta runt andra hästar mm
Varnaren: Den mycket känsliga och vakna hästen som kan tyckas ha "nerverna på utsidan". Ska hålla uppsikt och varna för faror i flocken. (När övriga hästar vilar/sover så står alltid den här hästen och vaktar.) Är den som "bestämmer" om flocken måste fly.
I en hästflock behöver alla dessa positioner "finnas", dvs i en liten flock kan samma häst ha fler än en uppgift.
Följaren: Hästen som inte har någon utpräglat av ovanstående utan följer sin ledare och flocken. Denna häst är lättast för oss människor att hantera - för den är van att "lyda order". (Däremot om någon av ovanstående försvinner ur flocken tar någon av följarna över, men gör det med mycket sämre självförtroende)

Då kommer min mycket ovetenskapliga teori - kan det vara så att din häst "tror" att den måste inneha någon av dessa positioner(förmodligen varnarens) trots att den inte helt klarar av situationen?(Den blir överdrivet rädd för fel saker) Dvs att det i hästens närhet inte finns antingen en häst eller en människa som har uppgiften? Eller att det inte finns någon "ledarhäst" (kan vara en människa) som representerar stabilitet och trygghet?

Min erfarenhet av sk "varnare" som ser spöken överallt är att de upplever att de har "jobbet" att varna även sin människa om allt som är farligt - och fattar inte alls att den kan göra en illa (råka kasta av sin ryttare) eller springa över en när den hoppar omkring. Konstigt nog så har ett lite mysko råd fungerat för många:
Att människan själv måste ta över "rollen" som varnare! Tex när man rider; alltid ha stor överblick över allting, titta sig omkring ofta och vara allmänt mycket mera uppmärksam på omgivningen än annars. Det känns kanske töntigt att i ridhuset vrida på huvudet och titta mycket bestämt åt alla möjliga håll - men jag lovar att det haft otrolig effekt på de hästar jag provat det på. De har börjat våga slappna av och struntar i "farliga hörn" mm.

Om det däremot är en trygghetsfråga så måste du kanske jobba med den från marken - gärna i kombination med att "vara varnare själv" - leda, stanna, backa, flytta osv. Är den spänd och tittig ska den "göra någonting", dvs distraheras från det som upplevs farligt. Jag tillhör dem som hävdar att hästar som är rädd för småsaker ska vändas från det farliga (i tex öppna) och inte ges möjlighet att "få undersöka", titta eller "vänja sig" - utan det farliga ska avdramatiseras och inte finnas till alls.. Säger jag som människa att det inte är farligt - så är det inte det!

Mycket långt och lite "hästflummigt" inlägg - så här tänker jag - men det behöver inte fungera för alla andra!
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Nu har jag inte läst så många andra svar på denna tråd, men stor del ligger ju på ryttaren också :) Din pålle kanske är lite feg i grunden, men det gäller väl bara för dig att vara modig och hålla om med skänkeln och tänka på något annat. Jobba MYCKET från marken, varför inte ta en vecka då ni bara övar på att leda runt honom korrekt, stanna och backa? Vet inte hur länge du haft honom eller vad du gjort, men får han förtroende i dig kanske det lättar lite, för som det verkar nu så tänker han kanske inte riktigt på att det sitter någon som "bestämmer" och "visar vägen"... Han behöver en trygghet!
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Jag tycker det låter troligt. Jag har alltid fått känslan av att han vill "varna" på något sätt, aldrig gjort något för att han varit dum - men alltid trott det var inbillning (för jag har trott att en häst kan väl inte tänka så.) Samtidigt som det känns som han på något sätt litar på mig eftersom han inte flyr - men det handlar om utomhus, ridhus har jag lagt åt sidan.

Det som är vårat största "problem" (problem och problem?, det som är mest frustrerande) är att när vi är ute och rider så hoppar han till för allt men gör inget mer, sticker inte, kastar sig sällan osv. Det är i paddocken eller när personalen tar ut honom som han kan hoppa iväg några steg.

Han kan tex. länge stå och stirra på en and men när den flyger upp så hoppar han till igen. Låter fånigt när man läser men det är ganska jobbigt när det händer 15 gånger under en kortare skrittur.
Jag gör precis som du, ställer honom bort från det läskiga eller rider på som inget har hänt ev. med bättre stöd beroende på hur "farligt" det är.

Eliseeh: Jag har haft honom sedan november. Har inga problem med att leda honom, stanna eller backa. Det gör vi oftast utan grimskaft och brukar "leka" med det i paddocken. Han följer mig som en hund. :love:
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Nu tror inte jag heller att en häst "tänker så" - men som jag fick det förklarat så ska det alltså vara instinktsmässigt betingat att hästar i flock har dessa olika roller. (Återigen - det här är en förklaringsmodell, inte något vetenskapligt bevisat - utan ett sätt för att få människan att förstå hästen bättre.) Rollerna behövs för att flocken ska överleva. När man börjar närstudera en tamhästflock så inser man att mycket stämmer... Det den här människan också sa var att man fick hantera de "olika typerna" lite annorlunda och att de bästa tävlingshästarna oftast var "ledartyp" eller "polistyp". Tex så måste en polis fostras relativt bestämt med tydliga regler och varken ledaren eller polisen tål att bli "orättvist" behandlad. En följare kan däremot stå ut med mycket elände innan den antingen är helt knäckt eller "ger upp".

En passus i sammanhanget är att jag upplevt att de hästar som leker mycket i hagen (grimlek, busar mm) ofta är sk följare... De är helt enkelt lite "barnsligare" än andra.

I min hästliv har jag försökt lokalisera vilken grundtyp den häst jag hanterar tillhör och sedan anpassat mig efter det - och i mitt tycke med framgång. Sen tror jag inte att hästarna själva "tänker" eller är medvetna om det, de bara agerar utifrån sin (ev av mamman inlärda) roll.

Däremot finns det ju hästar som verkligen är rädda (en varnare är inte rädd, den ska bara förvarna om faror, den är egentligen en mycket "stark" häst psykiskt) och då får man försöka stärka självförtroendet hos hästen. Här kan kanske sk "klickerträning" och "cirkusövningar" vara bra - men det är inget jag själv har någon vidare erfarenhet av...
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

I det läget hade jag tagit ut en NH-tränare. Se om du hittar några i närheten, åk och titta när tränaren håller på med någon annas häst och verkar det vettigt kan du ju ta ut tränaren själv.

Efter att ha läst det lilla du skrivit här känns det som om du och hästen behöver få en bättre kommunikation med varandra och att hästen accepterar dig och litar på ditt omdömme. Om hästen förstår vad du vill, vet att du menar vad du säger och betracktar dig som en skysst prick, så kommer hästen att få betydligt lättare att slappna av. Sen kan ni börja göra kul grejer med varandra!
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Vi får tyvärr inte ta ut tränare till vårat stall :(
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Va? Knepigt stall.

Ja men då får väl du åka till en tränare då istället!
Det är värt ett försök i alla fall!!

JAg skulle även göra som andra föreslog, kolla synen på honom.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Behöver jag ens nämna att han inte går att lasta? :grin: Eller just lasta går superbra men han får panik där inne efter att för flera år sen gått över bommen efter att ha blivit tvingad in med linor :(
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Han står uppstallad på en mindre ridskola med ca 30 hästar. Står i en liten hage, själv, med kompisar runtomkring. Han går ut mellan 6 och 8 och kommer in vid 3. Det är en hel del spring iomed att det är en ridskola. Vi letar förfullt, gärna lösdrift, men det är väldigt svårt att hitta något passande häromkring :(

I mina öron låter som att din häst helt enkelt har en massa energi som den inte får utlopp för.

Min foderhäst var sådan vid förra stallet - skyggade för allt, kunde inte stå själv i stallet kortare stunder utan att bli orolig, stressade sig svettig under ridpass osv. Han stod då vid en ridskola med sammanlagt ca 20 hästar (ca hälften inackorderingar), små hagar och en massa spring i stallet (vid stallet hålls många träningar och tävlingar). För ett par veckor sedan flyttade jag honom till min kompis stall ute på landet - endast han och kompisens häst i stallet dvs inget spring och bara två personer som hanterar dem, uteboxar, betydligt större hage och längre utevistelse, samt fri tillgång till hö (ingen stress över maten). Han är betydligt mer harmonisk! Skyggar max en eller två gånger under en ridtur och knappt alls när man leder honom, taktar inte, blåser inte upp sig hela tiden, vill inte dra iväg i tävlingstrav så fort vi ökar takten. Kort sagt så trivs han, och det syns! :love:

Vet hur svårt det kan vara att hitta en bra stallplats... :/ Hoppas ni hittar ett bra stall snart!
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

tycker cha9 har mycket bra tankar ;) jag har inte läst hela tråden ,men vill ge tips att på nätet kolla på ponnyakuten och det avsnitt när polisen är där och tränar, det är inte bara övningarna jag syftar på utan oxå vad den polistränaren säger om hur ryttarna ska vara och samspelet mellan häst och ryttare ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp