Hur får jag honom att förstå..?

Remix

Trådstartare
.. att allt inte kommer äta upp honom, att allt inte är så farligt.

Med lite vanlig onsdagsdepp vet jag inte längre vad jag ska göra med min häst, behöver lite råd av människor jag inte känner tror jag. Känner inte att jag riktigt litar på någon av dom hästmänniskorna jag har runt mig nu. Men hursomhelst.

Hästen i fråga är ett halvblod (50% fullblod) -01 e. hingst som ska ge knepiga avkommor. Han är nog inte bra på något, inge vidare steg, hopptekniken finns inte. Hård i munnen, framtung (det har dock blivit mycket bättre bara dom senaste dagarna) och halvt skänkeldöv. (Nu överdriver jag kanske lite). Han tycker om att gå i skogen men är rädd för ALLT även fast han går rundorna flera gånger i veckan. Han är tillochmed rädd för andra hästar i stallet om man möter dom utomhus. Han är tittig vid hoppning och rädd för allt ute. I ridhuset är det inte ens någon idé att gå in, han blir paralyserad rakt genom. Att gå ut till hagen normalt, utan att bli livrädd och flyga iväg eller hoppa till går inte. Han går där 2-4 gånger DAGLIGEN men det hjälper inte.

Vissa dagar går han hur bra som helst, då är han verkligen superrolig att rida men dessa dagar är få. Vad ska jag göra med min lilla häst? Jag älskar ju honom trots allt.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Kollat synen ifall han skyggar för att han inte ser ordentligt? Det är den änden jag skulle börjat i iaf, utesluta fysiska fel.

Testat att ge honom magnesium? Brist på det kan få många hästar att bli stirriga och nervösa.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Jag har funderat på dedär med synen, han är lugnare ute än inne och mina tankar kring det är att han ser sämre inne. Hur går man till väga, vilka ska man kontakta?

Magnesium har han fått tidigare men jag märkte ingen skillnad på honom, tyvärr.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Veterinären.

När en häst verkar vara rädd för precis allt, och det är uppenbart att det inte handlar om rent trams, samt att den inte varit väldigt illa behandlad tänker jag direkt på synfel.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

beter han sig så här oavsett vem som hanterar/rider honom? Inte för att jag tror det men kan ju vara du som sänder ngn omedveten signal han reagerar på...
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Hur länge är hästen ute i hage? Vad är det för hage? Är det rörigt i stallet? Mycket folk, hästar, oregelbundna tider för intag/fodringar? Min häst var hemsk att hantera i förra stallet. Efter att vi flyttat till ett med mindre folk, större flock och bättre hagar ( mer utevistelse ) blev hon en helt annan häst.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Jodå, får daglig uppdatering av personalen i stallet hur han beter sig när han tas ut och han beter sig likadant när andra rider honom, vad jag hört av tidigare ägare. Hos mig har endast en person ridit honom och då var det nästan värre..

Bluefish: Han står uppstallad på en mindre ridskola med ca 30 hästar. Står i en liten hage, själv, med kompisar runtomkring. Han går ut mellan 6 och 8 och kommer in vid 3. Det är en hel del spring iomed att det är en ridskola. Vi letar förfullt, gärna lösdrift, men det är väldigt svårt att hitta något passande häromkring :(
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Nja, det tror jag inte. Enligt mig är han väluppfostrad men han är rädd för allt.. Kan mycket väl ha med överskottsenergi att göra, som han tar ut på fel sätt.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Skulle du inte kunna filma hur han beter sig så man får se hur det ser ut?
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Fast han gör ju inget för att jävlas utan han är rädd? Han kan ju vara rädd och harig trots att han är uppfostrad?
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Där tror jag du har problemet. Tycker inte det låter som en "ouppfostrad" häst. De går över dig, går in i dig och prövar tålamodet hela tiden. Att din är skvättig är ju inget han "rår för". Utevistelsen är skit, lite tid och dålig hage som det låter. Mycket hästar, mycket folk ( både rutinerade och nybörjare ), rörigt. Tror det kommer bli en stor skillnad när ni hittat något annat, om inte annat mycket enklare att jobba bort. Att hästen reagerar hela tiden, i olika vardagliga situationer, tolkar jag som att den aldrig är riktigt trygg eller trivs.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Synen på din häst kan du göra en grov bedömning av själv. Håll handen 20 cm framför ena ögat och så öppnar du och sluter din hand lite snabbt. Då skall hästen blinka till. Gör så på varje sida.
Jag tycker inte att han låter ouppfostrad, han låter bara stressad. Att byta stall är nog en bra idé för såna här hästar behöver lugn och ro och samma samma varje dag! Hade det varit min häst så hade jag bara gjort en enda grej, dag ut och dag in så att hästen visste exakt vad som förväntades av den. Och då väljer man ju det där man har bäst utgångsläge, vad det nu än är. Sen när man har kommit till ro med det så kan man utöka ridningen med annat. Och trivs han bättre i stallet så låt honom stå inne istället för att gå ut flera gånger. Vissa hästar blir väldigt stressade av att vara i hage. Det låter nästan som om hagvistelsen triggar upp din häst. Han kanske mår bäst av att komma ut, vara ute i 2 timmar och sen få gå in? Många hästar vill ha det så. Alla är olika med hur de vill ha det. Men ett litet lugnt stall med bra personer runtomkring kan väl vara värt ett försök. Det finns ju små ställen som har manege och så också.
En grej till som jag hade gjort är att köra in hästen till en klinik och be en duktig vet att göra en ordentlig genomgång av hästen. Helst en vet som är kiro också. Vissa hästar är väldigt hyggliga och visar ingen direkt smärta om det är något som är fel utan de reagerar med grav stress istället, så det kan vara värt att tänka på.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Alltså ouppfostrad behöver inte nödvändigtvis betyda 'bitchig' eller kaxig. En lydig och väluppfostrad häst håller sig till dig som leder, är den rädd så gömmer den sig bakom och tyr sig till 'mamma', inte stollar iväg, då är du inte mamma och den man litar på och följer. Är den stollig så ska den iaf hålla sig i skinnet tills att du gett grönt ljus, typ kopplat loss honom i hagen. När han är med dig så är läget under kontroll liksom. Sedan är det mycket möjligt att det inte är så lätt när det är alla möjliga personer som hjälps åt med insläpp, men med tanke på att han inte lyssnar på dig vid ridning heller (rädd typ jämt eller skänkeldöd vid dressyr) så är det iaf ett alternativ om han nu har ok fysik sas.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Nu tar jag sällan ut honom själv men han brukar hoppa till vid 2-3 ställen påvägen ut, när personalen tar ut honom har jag fått höra.

Som jag sa överdrev jag lite, han är inte helt skänkeldöv men lite seg i reaktionerna och jag skulle nog säga att han är hyffsat välriden iallafall (Han går fram för skänkeln men jag är van att ha hästar som går fram innan man själv hunnit tänka det, därför känns det som han är väldigt bekväm), om man bortser från när han inte hoppar till då. Dock anser inte jag att det har med hur välriden han är utan att han är väldigt ängslig och rädd utav sig själv (vet att hans mamma var likadan). Han är inte alls lika känslig för skänkeln på banan som han är ute, men jag skulle nog inte säga att det inte är för att han inte litar på mig. Att han hoppar till 15 gånger per pass ute är väldigt frustrerande men det spelar ingen roll hur mycket han litar på någon, häst eller människa, han har alltid gjort det, hos alla ägare och jag vet att vissa har haft väldigt starka band till honom, som han litar på.
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Vår fullblodsvallack var inte så tittig/hoppig som din men hoppade en hel del speciellt när man red, han har blivit mycket lugnare/ mindre hoppig/tittig nu när han går på lösdrift i stoor hage, så jag tror på att ute mycket, stoor hage och en hel del kompisar i samma "klass" som vill leka en hel del, våran verkar mycket mer tillfreds med allt sen han får vara ute så mycket:laugh:
 
Sv: Hur får jag honom att förstå..?

Åh, det låter lite lovande! Letar lösdrift för fullt men det är verkligen inte lätt att hitta :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp