Hur får jag fram stammen på stoet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Andiamo
  • Startdatum Startdatum
A

Andiamo

Har äntligen luskat reda på vad min häst farmor heter, men hur går jag vidare?

Någon som är bra på sånt här och kan tipsa om bra sidor?
Stoet ifråga heter Cissy 210008288 e.Aktionaer
Säger det er nåt om hon är svensk lr utländsk?

Hoppas på svar...

Ok, tack så mycket!
Även lite information är information!!

Men Sussisus skrev ju att det var en holsteiner. Sen får du ju leta reda på Holsteinerförbundet och kontakta dem för vidare information om stoet.

Aktionaers stam finns här .

Oj då!

Har faktiskt sökt på Aktionaer på den sidan men inte fått upp nåt... ;)

Får väl gå vidare själv då...
Inte värt man frågar efter för mycket här... :o

Jodå, man kan visst fråga om mycket här :) - men är det frågan om utländska hästar så är det bäst att gå direkt till "källan", i det här fallet så kontaktar du Holsteinerförbundet (Holsteiner Verband, har jag för mig att det heter på tyska).
Jag har inte adressen i minnet, men söker du på t.ex. Google på Holsteiner Verband så får du säkert upp rätt ställe. :)

De enda utländska stamböcker jag har, om jag får ta mig själv som exempel ;), så är det brittiska Welshstamböcker, holländska engelskafullblodsböcker samt första danska Trakehnerboken. Jag skulle älska att ha stamböcker med Holsteiner eller Hannoveranare för jag tror att de rymmer en massa intressanta saker - men det har aldrig blivit av att skaffa (dessutom så har stallet, vars hästar jag kollar stammen på, mest svenska och danska halvblod så jag behöver inte köpa de tyska böckerna även om de skulle vara roliga att ha ;)).

Sen tror jag nog att Cissy är född 1988 eftersom de sista siffrorna är just 88 (för det brukar vara födelseåret sist i koden).

Har varit inne på Holsteinerförbundets hemsida nu och hittat några personer jag ska kontakta.

Yack för all hjälp! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar