Sv: Hur får jag förvändgalopp??!!
Det krävs ju mycket balans av hsten för att gå i förvänd galopp, och kräver därmed ganska mycket av ryttaren. Är inte ryttaren i balans kan inte hästen gå i förvänd galopp. Tänk på att du sitter på den yttre bakbenet och har hästen rak i halsen!
Jag har två övningar som jag använder när jag ska lära in förvänd galopp.
Först gör jag alltid en koll att jag kan fatta vänster galopp när jag rider på långsidan i höger varv, och tvärt om i andra varvet. För att kolla att hästen verkligen lyssnar på min hjälp och inte bara fattar galopp rent reflexmässigt utan att tänka.
Övning ett går till som följer; Jag rider längst fyrkantsspåret i trav i höger varv, vänder upp på kortsidan, mitt i mellan medelinjen och spåret. Rakriktar och fattar vänster galopp. När hästen fattat galopp sneddar jag ut mot spåret, olika tvärt beroende på hästens utbildningsgrad. När jag kommer ut till spåret bryter jag av om jag sitter på en orutinerad häst, men ju mer hästen kan rider jag längre och längre och kan så småning om snedda genom ett hörn.
Övning två: Serpentin bågar längst långsidorna! På den orutinerade hästen kanske jag bara går en meter i från spåret på en 20*60 bana, ju starkare hästen blir desto snävare serpentin kan jag göra!
För övrigt tycker jag att du ska ha i åtanke att bara för att hästen kan gå i förvänd galopp kan man inte börja med byten.
Hästen bör kunna göra bra enkla byten i galopp och gå i en relativt samlad form innan man börjar fundera på byten i språnget.