Hur får jag förvändgalopp??!!

W

Whitaker

Hej allla därute! ska lära min häst galoppombyten, men han kan inte gå i förvänd galopp, hur övar jag??

Sv: Hur får jag förvändgalopp??!!

Hej! Nu är inte jag så säker på träningen av förvänd galopp, så jag skriver inte något om det. Men tipset jag ger dig är att man inte ska lära hästen galoppombyten innan den har en stadig förvänd galopp, för annars kan man få problem med den förvända galoppen senare. Risken är att hästen byter direkt riktningen ändras.

Jag brukar i alla fall göra så här när jag övar på förvänd galopp:
Du rider i vänster (ex.) galopp, när du kommer till B så vänder du över ridbanan och byter varv så du hamnar i höger varv, men (försöker i alla fall) har kvar vänster galopp.
Lite luddigt kanske, men hoppas att du fattar... :)

Det krävs ju mycket balans av hsten för att gå i förvänd galopp, och kräver därmed ganska mycket av ryttaren. Är inte ryttaren i balans kan inte hästen gå i förvänd galopp. Tänk på att du sitter på den yttre bakbenet och har hästen rak i halsen!

Jag har två övningar som jag använder när jag ska lära in förvänd galopp.

Först gör jag alltid en koll att jag kan fatta vänster galopp när jag rider på långsidan i höger varv, och tvärt om i andra varvet. För att kolla att hästen verkligen lyssnar på min hjälp och inte bara fattar galopp rent reflexmässigt utan att tänka.

Övning ett går till som följer; Jag rider längst fyrkantsspåret i trav i höger varv, vänder upp på kortsidan, mitt i mellan medelinjen och spåret. Rakriktar och fattar vänster galopp. När hästen fattat galopp sneddar jag ut mot spåret, olika tvärt beroende på hästens utbildningsgrad. När jag kommer ut till spåret bryter jag av om jag sitter på en orutinerad häst, men ju mer hästen kan rider jag längre och längre och kan så småning om snedda genom ett hörn.

Övning två: Serpentin bågar längst långsidorna! På den orutinerade hästen kanske jag bara går en meter i från spåret på en 20*60 bana, ju starkare hästen blir desto snävare serpentin kan jag göra!

För övrigt tycker jag att du ska ha i åtanke att bara för att hästen kan gå i förvänd galopp kan man inte börja med byten. :idea: Hästen bör kunna göra bra enkla byten i galopp och gå i en relativt samlad form innan man börjar fundera på byten i språnget.

Senast ändrad:

Gör inte som min kompis bara!!! :crazy:
Hon höll in sin ponny, flyttade om skänklarna och gav honom en snärt när han inte ville lyda. Det slutade med att hon låg på marken i ridhuset, och hennes ponny bockade som värsta rodeohästen. Jag själv skrattade så jag grät :rofl: (och trillade av stolen jag satt på :angel: )

om jag var du skulle jag se till att lära hästen att gå balanserat i förvänd galopp först, innan jag ens tänkte tanken att lära den byten

Jag börjar också med serpentiner när jag ska öva förvänd gallop, och jag rider aldrig förvänd genom ett hörn i början.

Så på en 60m bana så fattar jag "rätt" galopp i hörnet, smyger ut mot X, i början kanske jag bara kommer en meter ut från väggen, och sedan tillbaka i, hela tiden i samma galopp, då får du ju förvänd galopp ett steg eller två när du gå tillbaka till spåret. Aldrig försök till förvänd genom hörnet.

Rumpnissen skrev:
Övning två: Serpentin bågar längst långsidorna! På den orutinerade hästen kanske jag bara går en meter i från spåret på en 20*60 bana, ju starkare hästen blir desto snävare serpentin kan jag göra!
Det är en mycket bra övning att börja med, och den kan ju anpassas så att den följer hästens utbildningsgrad. På en riktigt duktig häst kan man ju göra serpentinen ända till medellinjen, och t.o.m. stoppa in 2 eller 3 serpentiner.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 374
Senast: Nevermind
·
Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 316
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka