Hur får jag försvara mig och mina djur?

Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Har hunden uppvisat några aggresiva tendenser? bara för att den är ouppfostrad och inte lyssnar på inkallning så betyder ju inte det att den är varken hund- katt- eller barnätande...Än mindre att den skulle attackera en människa som ingriper.
Även om det kan vara så.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Tänkte precis ställa samma fråga :)
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Jag menade helt enkelt att den enbart attackerade katten och inte dig, men att du skulle hävda att den attackerade dig för att få rätt att "hugga en spade" i nacken på hunden.

jag förstår =)

Har hunden uppvisat några aggresiva tendenser? bara för att den är ouppfostrad och inte lyssnar på inkallning så betyder ju inte det att den är varken hund- katt- eller barnätande...Än mindre att den skulle attackera en människa som ingriper.
Även om det kan vara så.

Nope. Den kan ju vara hur kattälskande som helst, vad vet jag. Men jag tänker inte vifta katten i ansiktet på den för att ta reda på det.

Och jag tänker inte springa efter den med kökskniven i högsta hugg när jag ser den heller ;)

Gör den en spurt mot mina djur däremot, så ska jag försöka vara beredd.

Edit: Tänkte tillägga att den gången hunden gick igenom alla uteplatser så var det inget djur, varken hund eller katt, ute. Så ignen vet hur det bryr sig om andra djur. Jag blev bara lite skakis för jag hade tänkt sätta ut katten tio minuter tidigare men bestämde mig för att laga middag istället. puh!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Bor ni i någon slags bostadsrätt är det läge att kontakta eran värd,även att göra en polisanmälan på att hunden springer lös,nu råder det absolut strängt koppeltvång,så det kan ju gå att trycka på lite där.

Tycker dock att det är trist attityd du har mot hunden,den kanske är en väldigt trevlig individ som är både hund/katt/barnsäker,hoppas du inte laddar upp dig så mycket,så du sätter kniven i den innan den ens hunnit innanför staketet,och att det inte alls skulle ha hänt ett dugg med din katt i slutändan.

Bättre att dra in värd/polis på en gång innan det sker en olycka på någons annans djur,eller hunden själv.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Hur hundvan är du? Tänkte om du har möjlighet så koppla hunden när den är lös,och åk sedan in till polisstationen med den,och försök få grannarna att göra detsamma,och säg till polisen att hunden har sprungit lös vid er ett tag,och ni vet inte vem som äger den,tillslut så bör ju polisen fatta att kanske är dags att göra något åt saken,alt att ägaren fattar vinken när den får åka in till stationen och hämta ut sin hund gång efter gång!
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Alltså, sådär enkelt är det ju inte att döda en hund i en handvändning utan handeldvapen... Speciellt inte en stor hund med ett aggressivt beteende.

Inte ens med handelvapen är det särskilt lätt.

Jag trodde TS menade att hon skulle bunta ihop hunden och släpa den tillbaka till ägaren eller polisen eller nåt.

Sen när jag läser vad andra föreslagit; man tar en yxa eller sekatör....
Ni är så dramatiska allihopa :D
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Det var ju TS själv som undrade kring huggandet med sekatör, eller räfsa?

Det känns som om diskussionen är lite vajsing när man diskuterar hur man ska hugga spaden i nacken på en hund med den info som delgivits i tråden ...
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Det var ju TS själv som undrade kring huggandet med sekatör, eller räfsa?

Det känns som om diskussionen är lite vajsing när man diskuterar hur man ska hugga spaden i nacken på en hund med den info som delgivits i tråden ...

I först inlägget skrev TS bara "hugga", som jag tolkade "hugga tag I". Spaden och sekatören kom in lite senare.

Jag är skeptisk till att någon normalfuntad person går lös på en hund med en sekatör, oavsett vad hunden gör.
Men jag kanske har fel.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Inte ens med handelvapen är det särskilt lätt.

Jag trodde TS menade att hon skulle bunta ihop hunden och släpa den tillbaka till ägaren eller polisen eller nåt.

Sen när jag läser vad andra föreslagit; man tar en yxa eller sekatör....
Ni är så dramatiska allihopa :D

Det är nog lättare än med en sekatör;)

Jag som är uppväxt med en kattätande hund har ju egentligen lite svårt att förstå resonemangen också:angel: Men att försvara sina djur kan jag relatera till, men skulle inte kunna slå ihjäl en hund... TS kanske borde skaffa sig en sån fångstsnara istället och snällt lämna in rymmarjycken till polisen varje gång den är på vift:D
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

KL

Jag tycker också att det känns lite galet att prata om hur man ska kunna ha ihjäl en hund man inte känner, även om det kanske skulle komma en dag då ens egna djur är i fara.

TS. Jag vet inte om du ansett att du har fått svar på din fråga, jag har inget till dig, men jag har lite frågor och funderingar.

Hur länge har hunden härjat runt på detta viset? Eftersom du ganska tidigt i tråden pratar om att skada allvarligt/ha ihjäl hunden så antar jag att det pågått ett tag, eftersom ett sådant missnöje (milt uttryckt) mot en hund har uppstått.

Har ni pratat med ägaren och hur har denne reagerat? Har flera pratat med denne? Är det så allvarligt (ja, en lösspringande hund utom kontroll är allvarligt) att ni funderat på att dra det till polisen? Har övriga grannar nämnt något om händelsen/händelserna?


Hade en hund kommit in i min trädgård och skadat/hotat mina djur så hade jag kunnat göra vad som helst för att hjälpa/skydda mina djur. Konsekvenserna får man ta sen.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Bor ni i någon slags bostadsrätt är det läge att kontakta eran värd,även att göra en polisanmälan på att hunden springer lös,nu råder det absolut strängt koppeltvång,så det kan ju gå att trycka på lite där.

Tycker dock att det är trist attityd du har mot hunden,den kanske är en väldigt trevlig individ som är både hund/katt/barnsäker,hoppas du inte laddar upp dig så mycket,så du sätter kniven i den innan den ens hunnit innanför staketet,och att det inte alls skulle ha hänt ett dugg med din katt i slutändan.

Bättre att dra in värd/polis på en gång innan det sker en olycka på någons annans djur,eller hunden själv.

Visst har jag tråkig attityd, enligt hundmänniskor förstås. Saken är väl den att jag inte tror mina katter "tål" att finna ut ifall den är kattsäker eller ej. Och då vill jag förstås förhindra att något händer innan det är försent. Dina förslag är förstås helt korrekta och dessa åtgärder har vidtagits.

Som jag sagt så springer jag inte efter lös hund med kniven i högsta hugg så fort jag ser en. Det är vid en attacksituation jag vill veta vad jag egentligen får göra.

Hur hundvan är du? Tänkte om du har möjlighet så koppla hunden när den är lös,och åk sedan in till polisstationen med den,och försök få grannarna att göra detsamma,och säg till polisen att hunden har sprungit lös vid er ett tag,och ni vet inte vem som äger den,tillslut så bör ju polisen fatta att kanske är dags att göra något åt saken,alt att ägaren fattar vinken när den får åka in till stationen och hämta ut sin hund gång efter gång!

Jag har haft hund och är hundvakt med jämna mellanrum (men skulle inte kalla mig superhundvan alls). Och har ett koppel liggandes vid utgången. Tyvärr tror jag det kommer vara alldeles försent att koppla den om något händer. Det är alltså oerhört korta avstånd det handlar om. En hund kan nog springa hela längan på några sekunder. Då är min enda chans att kasta mig över den med det jag har till hands.

Jag har inte sett hunden sedan den var lös senast. Så vi får se om den ens kommer tillbaka.

I först inlägget skrev TS bara "hugga", som jag tolkade "hugga tag I". Spaden och sekatören kom in lite senare.

Jag är skeptisk till att någon normalfuntad person går lös på en hund med en sekatör, oavsett vad hunden gör.
Men jag kanske har fel.

Detta är ju ytterligare en anledning till att hålla sin hund kopplad, för hundens skull. Alla människor är helt enkelt inte normalfuntade. Och det finns nog värre människor än jag som inte ens har något att försvara.

Det är nog lättare än med en sekatör;)

Jag som är uppväxt med en kattätande hund har ju egentligen lite svårt att förstå resonemangen också:angel: Men att försvara sina djur kan jag relatera till, men skulle inte kunna slå ihjäl en hund... TS kanske borde skaffa sig en sån fångstsnara istället och snällt lämna in rymmarjycken till polisen varje gång den är på vift:D

Ja för du gillar ju hunden mer än katten. Säg att en katt åt upp din hund så kanske du förstår.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Fast med en pistol eller revolver är det INTE svårt att avliva en hund om den är i ens direkta närhet!
Dock är det knappast lämpligt att skjuta inom tätbebyggt område utan särskilt tillstånd.

/Swat
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Detta är ju ytterligare en anledning till att hålla sin hund kopplad, för hundens skull. Alla människor är helt enkelt inte normalfuntade. Och det finns nog värre människor än jag som inte ens har något att försvara.

Tänk vad konstigt, jag pratade just med grannen som sa exakt samma sak fast då gäller det katter som springer lösa på området.

Nu hade du väl dina katter i koppel och givetvis har i allafall jag förståelse för att du vill skydda dina djur, precis lika mycket som jag skulle skydda min hund.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Som sagt, jag kan relatera till att vilja försvara sina djur. MEN, jag kanske inte tänker att katten som käkar upp min hund ska dö..? Jag kan ju fortfarande se de djuriska drifterna, blablabla.

Har du pratat något med ägarna till hundarna? Har de någon som helst aning om sitt ägaransvar?
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Har du pratat något med ägarna till hundarna? Har de någon som helst aning om sitt ägaransvar?

Precis vad jag undrar, ägaren kanske tror att allt är "frid och fröjd" eftersom hen vet att hunden "är så snäll".
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Fast med en pistol eller revolver är det INTE svårt att avliva en hund om den är i ens direkta närhet!
Dock är det knappast lämpligt att skjuta inom tätbebyggt område utan särskilt tillstånd.

/Swat


Jag tänkte nog mer både moraliskt och tekniskt, jag har skjutit pistol på SM-nivå, jag äger en nia och en .38:a revolver. Jag skulle rent teoretiskt kunna träffa en hund på ett rätt rejält avstånd.
Men skulle jag skjuta en hund som åt upp en katt? Knappast

Förutom den lagliga aspekten då att jag helt enkelt inte får.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Precis vad jag undrar, ägaren kanske tror att allt är "frid och fröjd" eftersom hen vet att hunden "är så snäll".

Ja, ta med några grannar till och gå och prata med hundägaren. Upplys dem om deras ansvar och säg att ni kommer att polisanmäla om ni ser hunden springa omkring lös och skrämma folk och djur igen. Är de helt hopplösa och inte verkar bry sig om en ev polisanmälan så kan ni ju hota dem lite lagom med lämplig åtgärd ;)
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Jag tycker också att det känns lite galet att prata om hur man ska kunna ha ihjäl en hund man inte känner, även om det kanske skulle komma en dag då ens egna djur är i fara.

:confused:
Jag skulle då inte ha några problem med att smälla en järnspade (eller yxa för den delen) i nacken på en hund som sprungit in på min tomt och var på väg att döda min hund (eller katt för den delen om jag hade en sådan).
Förstår inte vad som är så konstigt med det...
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

KL

Jag tycker också att det känns lite galet att prata om hur man ska kunna ha ihjäl en hund man inte känner, även om det kanske skulle komma en dag då ens egna djur är i fara.



Ursäkta jag missade ditt inlägg.

Nej jag tycker inte vi ska diskutera hur man snabbast har ihjäl en hund heller. Egentligen ville jag nog bara veta vad jag behöver stå till svars för om jag mitt i allt tillfogar hunden sådan skada att den dör. Jag VILL ju inte ha ihjäl en hund eller plåga en hund


TS. Jag vet inte om du ansett att du har fått svar på din fråga, jag har inget till dig, men jag har lite frågor och funderingar.

Hur länge har hunden härjat runt på detta viset? Eftersom du ganska tidigt i tråden pratar om att skada allvarligt/ha ihjäl hunden så antar jag att det pågått ett tag, eftersom ett sådant missnöje (milt uttryckt) mot en hund har uppstått.

I området har det _inte_ varit ett problem med lösa hundar, vad jag upplevt det. Det är också därför jag blev så skärrad. Det är först på senare tid jag sett blandisen dra runt med sin matte och så den här lösa amstaffen (eller vad den nu är). Det har varit en terrier lös, men både min katt och jag är större än den ;) Och en terrier är jag ganska säker på att jag klarar av att hålla. Det är när det gäller större hundar som jag förmodligen måste ta till hjälpmedel och kan tänka mig att det kan behövas ganska drastiska åtgärder

Har ni pratat med ägaren och hur har denne reagerat? Har flera pratat med denne? Är det så allvarligt (ja, en lösspringande hund utom kontroll är allvarligt) att ni funderat på att dra det till polisen? Har övriga grannar nämnt något om händelsen/händelserna?

Jag har ännu inte fått tag på ägaren. Grannen med barnet är orolig. Men det var en tid sedan vi ens såg hunden(några dagar). De kanske har flyttat?

Småhundsägaren har inte haft ute sina hundar efter detta. Så där kan man spekulera.

Jag tycker inte att det är läge att blanda in polis ännu. I första hand vill jag föreslå att hunden hålls kopplad på sin egen uteplats, som alla andra.


Hade en hund kommit in i min trädgård och skadat/hotat mina djur så hade jag kunnat göra vad som helst för att hjälpa/skydda mina djur. Konsekvenserna får man ta sen.

Tänk vad konstigt, jag pratade just med grannen som sa exakt samma sak fast då gäller det katter som springer lösa på området.

Nu hade du väl dina katter i koppel och givetvis har i allafall jag förståelse för att du vill skydda dina djur, precis lika mycket som jag skulle skydda min hund.

Jomen så är det ju.

Nu har vi tyvärr stora vägar alldeles inärheten, en skola och flera lekplatser och då tycker inte jag att det är lämpligt att ha lösa katter. Det tycker nog inte mammorna i sandlådorna heller.

Hade katten gått lös hade jag nog inte oroat mig så mycket. Men när de är i lina så har de ju inte en chans att komma undan. Även om de alltid är under uppsikt.

Som sagt, jag kan relatera till att vilja försvara sina djur. MEN, jag kanske inte tänker att katten som käkar upp min hund ska dö..? Jag kan ju fortfarande se de djuriska drifterna, blablabla.

Har du pratat något med ägarna till hundarna? Har de någon som helst aning om sitt ägaransvar?

Det är just eftersom jag vet att det egentligen är helt naturligt för hundar att ge sig på mindre bytesdjur som jag vill veta vad jag får göra för att försvara dem. Inte för att jag tror att hunden är en blodtörstig best som jag skall hämnas på nästa gång jag ser den. Så pass skruvad är jag inte.

Egentligen vet jag inte om jag skulle klara av (rent psykiskt) att ha ihjäl hunden i stundens hetta heller. Men det är bra att vara förberedd ändå.

Jag har inte fått tag på ägaren. Han lät arg vid inkallningen så nog förstår han att hunden inte får vara lös.
Men hunden har ändock varit lös vid minst två tillfällen och inte svarat särskillt bra på inkallning. (Och även om den gjorde det så vill jag helst inte att han kommer tillbaka med kissen som apportbyte ;) )

Det är alltså inte någon ansvarslös yippie (tack och lov!) som en annan användare hade problem med.

:confused:
Jag skulle då inte ha några problem med att smälla en järnspade (eller yxa för den delen) i nacken på en hund som sprungit in på min tomt och var på väg att döda min hund (eller katt för den delen om jag hade en sådan).
Förstår inte vad som är så konstigt med det...

Family first.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Du skriver väldigt väl och noggrant när du får frågor :)

Då förstår jag vad du menar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 562
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
25 386
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Min extremt oseriösa granne vid sommarstugan har köpt vad han säger är en korsning mellan varg och hund. De har sedan tidigare 2 stycken...
2 3
Svar
43
· Visningar
16 944
Senast: Taxilock
·
Övr. Hund Vet inte om tråden ligger rätt:confused: Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än kanske tips råd eller erfarenheter, är...
2
Svar
28
· Visningar
4 672
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp