Får man ha korsning varg/hund?

Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Jag tror inte att man behover knyta fast tiken i skogen. Det racker nog att slappa ut henne pa kvallen och stanna inne sjalv nar hon ar i hoglop. Vi har inte varg har, men det skulle det funka aldeles utmarkt med Coyotes.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

KL#

Hörde på jobbet förra veckan någon som kände några som trodde dem hade varghybrid. deras schäffer tik då 4år sprungit bort några dagar sedan kom en vargliknande hund ut ur henne.. Nu är tiken 8år och hanhunden som de tror är varg i 4år.

De kastrerade honom och behöll honom. skäller knappt men ylar
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

kl
Förlåt för OT men...? Hur tänkte dom här? Finns det folk som har grävlingar som sällskapsdjur? Konstigt...

På en gård där jag var på ridläger som yngre så hade dom en grävling som sällskapsdjur :eek: Dom hade hittat den som unge, troligen övergiven och då tagit hem den och handmatat den. Det var ju inget ont menat av dom men det var inte så lyckat kan jag säga. Grävlingen var väldigt söt men den bet bland annat dom som höll på med den. Inte så konstigt då det inte är något husdjur.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Måste vara tråkig och rätta lite.

En vildfödd grävling är säkerligen aggresiv, har man däremot avlat på dom i någon generation och det korrekt så blir de tamare. :)
Ett djur du tar in från naturen kommer aldrig att bli lika tam som ett djur som du avlat fram. :)
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Precis som alla skriver så får inte varg finnas längre fram än i femte led i stamtavlan. Trots detta så påstås det ändå finnas endel korsningar varg/hund. Det finns en man i Värmland som föder upp sådana korsningar (kallar dem för Svensk varghund) med hjälp av importerade kanadensiska djurparksvargar. Det är åtminstone vad han själv påstår. Vad hans uppfödningar består av vet nog bara han själv. Myndigheterna verkar dock inte helt övertygade om att hans hundar är vargkorsningar eftersom det inte finns några som helst papper på att han skulle ha importerat vargar. Det är ju dessutom inte ens tillåtet för privatpersoner. Tydligen har fallet varit uppe (eller ska upp) i Regeringsrätten vad jag har hört. Hade myndigheterna varit övertygade så hade de nog satt stopp för hans verksamhet med större bestämdhet.

I varje fall träffade jag för någon månad sedan en av dessa uppfödningar. Det var en stor och mycket lekfull hane. Mycket respektingivande och kan inte annat än säga att jag hade hjärtat i halsgropen när hunden i fråga kom fram och hälsade på mina whippetflickor.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

De kallas ocksa 'prarievarg' och ar valdigt vanligt forekommande over hela USA. De ar betydligt mindre an varg men har klara likheter, ylar inte riktigt som vargar, men "yap" hogt och gallt pa ett mycket specifict satt. De ger sig oftast inte pa stora djur som kor och hastar, men det forekommer ... daremot ar far och getter klara byten.

Coyote_USFWS.jpg
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Totalt inte OT.
Har ni läst senaste numret av Hundsport? Där är det någon jeppe med an massa påståenden som närmast skulle klassas som konspirationsteorier som påstår att den genetiska variationen hos vargar i Skandinavien är mycket god, o andra sidan är alla sk Skandinaviska vargar hybrider avlade/utsläppta från forna Sovjetunionen.
Sök på Vladimir Bologov.

Tiken som relokerades 3 ggr innan hon fick skjutas var tydligen genetisk väldigt intressant. Nu har man inte identifierat alla hundrasers DNA, men nog tusan kan man skilja på hund o varg.

Visst är det intressant att vargattackerna i Rialareviret verkar ha upphört efter att de malamuter som jagade skiten av några ryttare blev avlivade?
Rådjursplågan är värre än någonsin här.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Min extremt oseriösa granne vid sommarstugan har köpt vad han säger är en korsning mellan varg och hund. De har sedan tidigare 2 stycken schäfrar och en blandras modell större, varav den en schäfern har flugit på min Leia ganska rejält en gång.
Men frågan är får man verkligen ha en korsning varg/hund?
Kanske är det mest troliga att de bara hittat på det för att kunna sälja valparna? Men den är verkligen lik en varg när det gäller färgerna, har inte tittat närmare på den och sett mer detaljer. Tycker det hela känns ganska så olustigt med tanke på de mindre trevliga hundarna de har sen innan...

Blev intresserad av rasen American Wolfdog. Detta är en blandning mellan Varg Schäfer och Alaskan Malamute.
Har hört att man får vara ägare till "vargblandning" om det är i 5te ledet.
Dock var mamma till dessa jag tittade på varg och schäfer och hennes föräldrar var då varg (pappa) schäfer(mamma), alltså ej femte ledet.
Sedan finns det seriösa uppfödare som jag varit i kontakt med som har varg längre tillbaka i sina hundar.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Det kan ju ligga en och annan hund (eller varg) begraven i det här också, för att skämta till det hela utan att säga för mycket.....
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Jag tyckte att det var väldigt intressant läsning (tack för att du tog upp det, slipper jag själv!), hur sanningsenlig det var är ju en bra fråga, Dock så borde det kanske kunna förklara en del onaturliga beteenden som vissa vargar har. T.ex var det en i närheten som kom när man ropade, men de som är här nu är jätteskygga, tar inga tamdjur m.m

Nu har jag inte artikeln framför mig, men vore inte helt omöjligt att någon skulle se pengar i att exportera vargar och blanda i lite hund för att få fler.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Jag vet ju inte var du hort det, men coyotes i det vilda har i USA "yip" (och ylar om man nu vill kalla det for det, har sager vi att coyotes "yip" inte ylar) helt annorlunda an varg.

Har ar en coyote
Har ar en varg

Hihii, mina hundar reagerade jättestarkt på coyote-videon :D svenskfödda tiken började skälla och morra, grekiska hanen blev orolig. Ingen av dem brydde sej om vargarna.


KL
Frågan är ju hur lätt det är att bevisa om det är varghybrid eller ej. Kan ju, som tidigare nämnts, tänka mej att det är ett vanligt förekommande försäljningsknep för att locka just denna typen av oseriösa köpare. Fruktansvärt tråkigt i vilket fall som helst.
Kan man polisanmäla kanske? Hur går de vidare med en sådan anmälan? Nyfiken! :)
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Vad är det för något du rättar? Jag har inte skrivit något om tama grävlingar någonstans vad jag kan se?

Den här grävlingen var vildfödd och jag skrev inte att den var aggressiv bara att den bet dom som hade den för det gjorde den. Den ville väl kanske helt enkelt inte bli buren på och behandlad som ett husdjur.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Norra Kalifornien nära Mount Shasta så det kan knappast varit varg. Kan mycket väl vara skillnad mellan olika populationer. Polarhundar ylar ofta som vargar o andra hundar kan lära sig av dem mer eller mindre väl.
PL
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Coyotes kan yla, men det kan vara så att de inte gör det i samma omfattning som vargar. Det kan även skilja sig mellan populationer. Man har funnit varg- och coyotehybrider, jag tror tom. att man tror att vissa populationer i norra USA har grundats av hybrider. Det kan ju vara en faktor som gör att både populationer och individer kan skilja sig åt.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Har pratar man om "yipping coyotes" och "howling wolfes" ... de coyotes jag hort i sodra USA (dar jag bor nu) eller har hort i Colorado (dar jag bott forr) eller under mina resor, nu i varas till California, Utah, Colorado (I Colorado var de precis utanfor dorren och hundar var inte ute efter att det var morkt, varken i koppel eller losa) har alla latit pa ungefar samma satt. Hogt gallt "yipping" blandat med lite mer "ylande laten" men "yipping" har varit huvud inslaget i hur de later och hur de skiljer sig fran hundar och vargar, tillsammans med att de har mycket gallare roster.
Hybrider mellan coyote, varg, och hund ar dock inte alltfor ovanligt i mer 'rural' omraden.
Coyotes ror sig vanligtvis i mycket mindre flockar an varg, ofta opererar de en och en, som tiken med tva ungar som ror sig runt och over min ranch. Hon ar sa nara och sa ofta pa var mark att jag maste kolla om hon ar dar innan jag slapper ut hunden. Tva ganger har jag sett henne nar Mandy varit ute, men har kallat in rottisen och lagt henne plats innan hon sett att Coyoten ror sig just da over var mark.:crazy: Jag har inte sett nagra tendenser till aggresion fran rottisen ... men det kan bero pa att jag ar tillrackligt noga sa att de inte motts eller att hon haller sig undan sjalv, precis som hon gjor med ormar.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Hihii, mina hundar reagerade jättestarkt på coyote-videon :D svenskfödda tiken började skälla och morra, grekiska hanen blev orolig. Ingen av dem brydde sej om vargarna.
<snip>

He,he, min rottis vaknar och lyssnar pa coyotes vare sig det ar pa datorn, tv, eller utanfor dorren. Hon sager inget och gjor inget, men hon ar allert.:p Innan jag kastrerade henne drog hon till sig coyotes nar hon lopte. Flera ganger hade jag dem precis utanfor min dorr, sokandes efter en lagom hoglopande bitch. Hos mig ar de annars aldrig sa nara, utan haller lite storre avstand till manniskor.
 
Sv: Får man ha korsning varg/hund?

Fast det var det jag meade med aggresiv, att den bits.
Det du skrev var att grävlingar inte är lämpliga husdjur, och nej, vildfödda grävlingar är inte lämpliga husdjur men skulle man avla fram grävlingar för husdjur kanske de skulle bli trevliga.

Vad är det för något du rättar? Jag har inte skrivit något om tama grävlingar någonstans vad jag kan se?

Den här grävlingen var vildfödd och jag skrev inte att den var aggressiv bara att den bet dom som hade den för det gjorde den. Den ville väl kanske helt enkelt inte bli buren på och behandlad som ett husdjur.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 942
Senast: super
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 362
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 288
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 877
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp