Bukefalos 28 år!

Denna gång - en ihjälbiten katt.

Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Tala om för honom att han blir ersättningsskyldig och att katten är en exlusiv raskatt av rasen bondus mixus och är värd en förmögenhet.
:o)
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Detta är olagligt!

Jaktbrott är vad ägaren begår och om det hade varit i våra trakter denna hunden hade härjat så hade den varit ihjälskuten nu. Stackars rådjur! Hetsjakt är vad det kallas.
Sen så är det en stor del av året det är koppeltvång och det är inte för oss människor skull utan för djuren och deras ungar.
Jag skulle aldrig anse att denna ägaren har koll på sin hund eftersom den får härja fritt mot andra djur.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Sedan vet jag inte om jag skulle kalla en så pass okontrolerat djur för att inte vara farlig för människor. Hur lång tid kan det ta innan hunden i fråga får för sig att ett lekande barn är ett byte?
Det är inte speciellt ovanligt att en hund klipper en katt som inte hör till familjen, vad har lekande barn med det att göra?
:confused:
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Detta är olagligt!

Jaktbrott är vad ägaren begår och om det hade varit i våra trakter denna hunden hade härjat så hade den varit ihjälskuten nu. Stackars rådjur! Hetsjakt är vad det kallas.

Man får inte skjuta ihjäl hundar hur som helst.

Sen så är det en stor del av året det är koppeltvång och det är inte för oss människor skull utan för djuren och deras ungar.

Länka gärna till den paragraf i lagen där det står att det råder koppeltvång. Specificera gärna med datum.

Jag skulle aldrig anse att denna ägaren har koll på sin hund eftersom den får härja fritt mot andra djur.

Sista stycket är jag helt enig med dig om.
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Nu vet jag att det inte är koppeltvång=hunden måste gå i koppel utan det har att göra med hur bra koll man har på sin hund (och tog för givet att alla på forumet är helt införstådda med vad som ingår i det). Skulle du vilja påstå att denna hundägaren har så bra koll att den borde ha sin hund lös? (någon gång under året?)
Vad gör det om den inte är farlig för människor när den är farlig för andra djursorter?

Jag behöver leta rätt på en del grejer och kan inte uppehålla mig vid internet längre, så får leta senare. Men datumen är 15/3-21/8 (eller det är den tiden vi inte släpper här med jakthundarna)
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Men misstänker att du är helt på det klara på vad denna lag innebär och mest störde dig på att jag använde ordet koppeltvång ;)
 
Sv: Denna gång - en ihjälbiten katt.

Då kanske du skall uttrycka dig tydligare i skrift.
Jag svarade på ditt påstående, inget annat:

"Sen så är det en stor del av året det är koppeltvång och det är inte för oss människor skull utan för djuren och deras ungar.

"
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 192
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 887
Senast: holymary
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp