Hur få unghäst i form?

milly

Trådstartare
Hur ofta/mycket ska man rida i början då man börjar rida en häst? Jag är medryttare på en 6årig frieservalack som av olika anledningar inte börjats ridas förrän nu, men han är NH-tränad och longerad.
Hna har ju dock ingen kondition av den lilla träning han fått.
Vad gäller ridningen har han "bara" ridits in i skritt och trav men ännu inte galopp. Han är inte heller krävd i någon form.

Hur ska vi nu bygga upp hans kondis och form? Ridning varannan dag? Hur långa pass? Övriga dagar vila eller arbete från marken??
Ja, inte vet jag, kom med förslag! Har aldrig ridit till en unghäst så här (inte ägaren heller).
Vill veta hur hårt man kan gå fram utan att det blir för mycket för hästen... både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Glöm formen ett slag.
Jag skulle i början kanske rida den tre till fyra dagar i veckan och ha ett till två markpass.

Viktigt att passen i början är korta.

Till sist: Ut med er i skogen!

När hästen är stark nog, kan den gå iform.
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Ja alltså jag menade egentligen inte att börja rida honom i form, utan mer att "få honom i form/kondition". ;)

Tack för ditt svar! :bow: Det blir nog ridning ca 3 dagar/vecka för honom max 20-30min per gång och mestadels "skogsritter". Sen longerar ägaren honom 1-2dagar/vecka också, och han kanske marktränas NH 1-2 ggr/vecka (15min eller så).

Någon mer som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Jag har en fråga till. Hur LÄNGE ska man hålla på så här? Med kortare ridpasser 3-4dagar/vecka... När brukar det vara lagom att börja öka passen? Ett par månader? Ett halvår? Ett år?!
Han är 6år så han växer inte längre iaf, det är ju annat med 3-4åringar som kanske fortfarande växer.

Är det rätt tänkt att börja att öka med enbart SKRITT tills han blir starkare? Alltså när man ökar ridturerna med TID... så tar man längre turer genom att skritta honom längre och längre sträckor. Och sen så småningom förlänger man även travsträckorna?

När han börjat få lite kondis av uteritterna (skritt och lite trav) så kan man börja jobba lite smått med honom i paddocken?
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Till att börja med. Så fort du sätter dig på hästen har den en form. Det finns ingen anledning att hästen ska få gå och slita på sig i en felaktig form (arbetsställning) bara för att den är oriden. Varför ska den bygga på sig muskler på fel ställen som det sen blir problem att "bygga om"?

Vad gäller kondisen så får man känna efter. Ut i skogen kan man härja rejält. Många skrittpass, gärna längre travsträckor och kuperad mark så hästen får bygga upp konditionen. Tänk bara på att det går snabbare att bygga upp konditionen än att stärka senor och skelett.
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Du kan öka träningsdosen när du känner att det inte tar emot hos hästen, får du bakslag så är det bara att backa. Hur snabbt det går är individuellt. Känn dig för.
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Madick skrev:
Tänk bara på att det går snabbare att bygga upp konditionen än att stärka senor och skelett.

Mm det ska jag tänka på! Tack för påminnelsen om det. Vet ju att samma gäller oss människor... springer lite själv.

Tack för övriga råd också. :smirk:

Såhär ser hästen ifråga ut idag (för drygt en vecka sen):
frigge2-1.jpg

frigge1-1.jpg
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Blandrastik skrev:
Du kan öka träningsdosen när du känner att det inte tar emot hos hästen, får du bakslag så är det bara att backa. Hur snabbt det går är individuellt. Känn dig för.

Ok! Tack igen!
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Hur ofta/mycket ska man rida i början då man börjar rida en häst? Jag är medryttare på en 6årig frieservalack som av olika anledningar inte börjats ridas förrän nu, men han är NH-tränad och longerad.
Hna har ju dock ingen kondition av den lilla träning han fått.
Vad gäller ridningen har han "bara" ridits in i skritt och trav men ännu inte galopp. Han är inte heller krävd i någon form.

Hur ska vi nu bygga upp hans kondis och form? Ridning varannan dag? Hur långa pass? Övriga dagar vila eller arbete från marken??
Ja, inte vet jag, kom med förslag! Har aldrig ridit till en unghäst så här (inte ägaren heller).
Vill veta hur hårt man kan gå fram utan att det blir för mycket för hästen... både fysiskt och psykiskt.

Det beror ju helt på eftersom detta handlar om en 6-åring som knappt är riden? Jag skulle rida några pass i veckan, 4 st kanske. Övriga dagar vila eller lätt motion. Variera med uteritt och banridning. Det är ju också väldigt bra att inte alltid rida när man sadlar etc. utan kanske göra något annat ex. longera, för att hästen inte enbart ska förknippa sadling med träning, utan med att ha kul. Svår fråga eftersom varje häst är unik. Prova dig fram.
 
Sv: Hur få unghäst i form?

Jag tror att en otränad häst ska arbetas som en unghäst för att få grundstyrka oavsett ålder. Och man brukar prata om två år för att bygga upp hästens grundfundament (skelett, ligament) för att tåla den belastning ridningen innebär. Muskler byggs fortare (ca 6 månader) och kondis fortast (ca 3 månader). Så vänta lite med kondisarbetet tills musklerna hunnit med, och vänta med långpassen och de högre styrkekraven tills hela grundstommen kan anses uppbyggd. Stämmer dessa grundteser så tror jag på följande ungefärliga schema:

Jag skulle tro att 3 ridpass i veckan är lagom första tiden hästen rids. Upp till 30 minuter åt gången. Ett av passen kan vara bara skritt, de andra kan an lägga in trav och ev lite galopp utifrån vad hästen orkar, vill och bjuder till. Mest ut i skogen för att få miljöträning, framåtbjudning och lite basic dressyr (så hästen blir styrbar och kan reglera tempot lite).

Sedan ett - två pass i veckan med avsutten träning där jag personligen gillar löslongering och löshoppning. Man tränar kommunikationen, det är roligt, hästen kan springa rätt mycket och på så sätt bygga lite kondis utan att få belastning uppifrån. Man kan samtidigt löshoppa lite låga hinder för att få gymnastik, skapa fin rygg- och bakbensaktivtet och -muskler. Men på en otränad häst menar jag just låga hinder (50-70 cm), och inte många språng åt gången i början.
Andra passet kan man jobba vid handen eller tömköra, visa hästen hur man vill att den ska använda sin kropp för att förbereda den för samling - be den kliva in under kroppen med inner bak, söka framåt - nedåt, flytta för skänkel (hand), visa lite öppna osv - alltså utbilda den för de kommande dressyrrörelserna från marken i den mån det går.

Sedan tycker jag den ska få vila helt två dagar i veckan, även från hjärngympan.

Jag tror på att lägga in en halv-en veckas vila ca varannan månad första året, för att ge extra chans till återhämtning. Plus någon månads vila sommar och vinter, ev med underhållande skrittarbete.

Efter ett halvår kan man öka ridpassens längd till ca 40 min och öka trav och galoppinslagen efter hästens ork. Efter ett år kan ni rida fyra gånger i veckan och upp till en timme (skippa ett av markpassen). Efter två år bör hästen vara grundutbildad och stark nog för mer vuxenhästschema.

PS Han ser jättefin ut!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 402
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp