Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

bambi82

Trådstartare
Har så smått börjat rida in min 04-a. Problemet är det att han främst i skritten slänger och bökar väldigt med huvet både upp-ner och åt sidorna. Han är inkörd och gör precis likadant då och även i hagen och när man promenerar med honom så jag tror inte det beror på nån form av smärta eller illasittande utrustning...utan mer lek och bus...

Känns iaf som att detta blir ett problem då man måste "bråka" med honom i skritten hela tiden, vilket jag inte vill så här i början. Men låter man honom hållas finns det ju risk att man blir knockad tillslut.
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

Är du lätt i handen?

Min 03 kunde också göra det ibland när man skulle göra halt, hon blev lite sur när man tog henne i munnen. (inget fel på tänderna)
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

Skrittar du på kort tygel? Bjuder han fram självmant och lyssnar han framåt ärligt på sina hjälper?

Kollat tänderna? Kan bli väldigt bökiga och bitiga när de har problem med att tappa mjöltänderna eftersom de ligger o stör hela tiden.
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

min erfarenhet är att många unghästar kan "böka" med huvudet i början innan dom "hittat" sin form. är man bara "stadig" och mjuk i handen brukar det bli bättre rätt fort. blir handen "flaxig" så kan det bli en "ond cirkel"
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

Jag hörde av en veterinär att om hästarna går o slänger med huvudet när man rider dom så har dom ont någonstans...
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

Min tälvlingponny slängde som f*n med huvudet och folk sa "sätt på den en graman, så får den inte göra!" när jag skulle ut o tävla dressyr. Det visade sig senare att den hade grav muskelförtvining i ryggen efter en illasittande sadel. Det var innan det blev "modernt" med sadelinprovning och ponnyn var kollad flera gånger av en kiropraktor. Behöver jag säga att numera är skitnoga med att känna igenom ryggen och att sadeln passar samt att jag aldrig åkte mer till den kiropraktorn? Man blir så ledsen när man gör vad man kan men hästarna ändå råkar illa ut bara för att man själv inte har all kompetens :cry:

Dock brukar unghästar, iaf i början, oftast slänga med huvudet av andra anledningar, bristande framåtbjudning är (förutom mindre passande ridning) nog den vanligaste tror iaf jag.
 
Sv: Hur få unghäst att inte slänga med huvudet?

Är nog bara en unghäst-grej/brist på bjudning. För vi har lixom inte kommit så långt att jag börjat kräva nåt av han utan det är mest skritt på lång tygel det handlar om.

Ska dock höra med min vet vad han tror och ev låta honom kolla igenom lillpojken om han tycker det behövs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 537
Senast: AlmostEasy
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 336
Senast: Anonym
·
L
Träning Har någon tips om hur man får unghästar att sluta nafsa efter en? Det är det typiska leknafset, alltså inte någon aggressivitet bakom...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: lovelylace
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp