Hur få ponny piggare?

F

Frågvis

Vår D-ponny tappade farten när hon var dräktig och har inte riktigt fått upp den ännu. Hon är rund och go (men ej fet) och gör villigt allt man ber henne om. Vägrar ej på tävlingar men det där lilla extra som hon hade innan hon blev dräktig har inte kommit tillbaka. Hon fölade Juni 2004. Konditionen är superbra och ingen mask. Hon går på bete men tillskottfodras då betet inte är jättebra samt att de står inne på natten. Hon får hö/halm, krafft grund, havre, betfor och mineraler. Min äldsta dotter tror vi ska ta bort krafften och ge mer havre istället alternativt byta ut krafft grund till krafft plus eller ngt liknande. Jag är jätteosäker, hon är ju fin i hull och päls... tyvärr kan vi ej få analys på höet så jag kan inte få ngn hjälp där (för att balansera fodret)...

Sv: Hur få ponny piggare?

Skulle kanske även skriva att hon är sex år och New-forest.

får hon inga vitaminer?

för att kunna hjälpa till måste jag veta hur ofta hon rids/tränas och vad detär för typ av träning. annars är det omöjligt för mig att säga vilket foder ni bör ge och inte bör ge.

Jo hon får vitaminer. Hon rids ca fem - sex dagar i veckan. Hoppträning en gång i veckan för tränare, markarbete 1 gång /vecka. Dressyr 2 gånger/vecka, uteritt 2 gånger i veckan med konditonsträning/klättring. Tävlingsveckor så hopptränar hon oftast inte. Ibland så byts något pass ut mot longering eller tömkörning. Tack på förhand!

det låter som hon tränas väldigt mycket, kanske borde en dag mer vila vara något att tänka på. med tanke på träningen skulle ni kunna byta kraft grund.

vad använder ni för e vitaminer?
det bästa jag kan ge som tipps är equistro super e vitamin.
detgav energi åt min dam. och är otroligt bra vitaminer

Tanken är väl mer att det ska vara så här med träningen nu i höst... under sommaren har det väl blivit lite väl mkt vila istället. :rofl: Men tanken var såhär... vi har mest gett b-vit sommar och höst. Krafft innehåller ju vitaminer!? Ska prova e-vit, låter bra. Vad gör den för nytta?

Jag ser att du har 2 trådar om 2 olika hästar som har svårt med hullet trots kraftfoder. Svarar på båda här.

Min gissning är att du har ett grovfoder med låg proteinhalt. Det kan orsaka att varken fölmärran eller fånghästen tagit sig. Lusern är en bra och snäll proteinkälla.

Annars finns det blandfodermedel med hög proteinhalt. Krafft grund är väl inte just ngt att hänga i julgranen ur den aspekten. Fånghästen bör ju inte ha ngt stärkelsehaltigt fodermedel.

Fånghästar har inte problem med protein. Tyvärr finns en en utbredda missuppfattning om det varför även vissa “fångfoder” innehåller väldigt litet protein.

Jag tycker inte träning 6 dagar i rad är ngt bekymmer om det är igångsatta hästar och de får tillrcäklig med mat.HH

jo men nu vid päls sättning kan hästarna vara lite slöa.. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274
Foder & Strö Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: Wera
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama