Hur få man i hästen medicin?

Piek

Trådstartare
Nu är det dags för ännu en medicinkur :/ finadyne morgon och kväll i fem dagar.
Det är bara det att hästen inte alls tycker om det och totalvägrar äta om man lägger det i maten. Betfor vägrade hon totalt äta efter att vi provat förra gången.
Har de senaste gångerna gett med spruta i munnen. Men det är ingen lek innan man fått tekniken, och nu har jag jätte svårt att ta mig till stallet två gånger om dagen så det skulle vara så skönt om någon annan i stallet kunde ge henne!
Så är det nån som har nått tips? Finns det nått ätbart som tar bort smaken så att hon kan äta medicinen?:)

Sv: Hur få man i hästen medicin?

Typiskt, skulle föreslå spruta i munnen, tycker jag nog är det lättaste. Så kan man försöka hålla upp huvudet på hästen sedan så den inte kan spotta ut lika lätt, och massera lite på strupen för att uppmuntra den att svälja.

Har man inte rätt handlag kan man fuska. Men det tar lite tid. Börja ge hästen äpplemos i sprutan. Fortsätt sedan att ge äpplemos med jämna mellanrum, även under medicinering.

De flesta hästar (dock inte alla) accepterar då sprutan även när den innehåller medicin, man kan ju f ö blanda medicinen i äpplemos även de gånger det faktiskt är medicin i sprutan. Viktigt är att fortsätta ge äpplemos (rent) så sprutan blir/kan vara något trevligt.

Funkar det så funkar det, men det är ju ingen quick fix direkt.

Äpplemos är supergott tycker mina hästar och kastar sig numera över sprutan. När det någon gång är någonting annat så de i alla fall hittills svalt snällt dock med en och annan grimas.
Äpplemos är också det enda jag upptäckt som verkar dämpa finadynets smak antar att det är för att det är så sött.

Sirap borde ju också funka men då hela trädgården är full med äppleträd görs här äpplemos och fryses in, går det inte åt till medicinering äter jag det till pannkakor :d

Jag hade samma problem som du när jag var tvungen att få i min pålle medicin. Speciellt då dessa jäkla pulver, helt omöjligt att få i dom. Testade allt möjligt och inget funkade. Sen kom jag på det att jag kunde ju blanda pulvret med smör och sen bre på det på knäckebröd. Funkade varje gång. Till en full påse så delade jag upp det på två ibland tre knäckebröd och gjorde dubbelmackor av det och la det i krubban. Blanda medicinen väl med smöret bara. Kan vara värt att testa och se om det fungerar :).

Senast ändrad:

Vi hade en oxå en hästsom totalt vägrade att äta sin mat med medicin i....men vi blandande medicinen med barnmat morotspure och lite äpple och lite morötter i och det passade den kräsna damen.....så pass så hon slickade krubban totalt rent :).....

Ta ut mitten på ett äpple, lägg i medicinen och erbjud äpplet från handen. :)

Spruta i munnen som någon annan sa, det är nog ändå det lättaste. Blanda medicinen med betforvatten. Träna med en tom spruta och lägg in den i munnen så du vänjer hästen. Ge någon godsak som muta. Jag fick min häst att ta sprutorna utan krångel, han fick direkt efter slicka i sig lite betfor. Efter någon dag fattade han det och stod helt stilla för han visste han fick hinken efter. Men alla hästar är olika, min skulle det aldrig gå att lura i något!

Jag har hittills aldrig misslyckats när jag har blandat illasmakande medicin med ca 1/2 kg kraftfoder och ca 2 dl Proviva! Speciellt Proviva jordgubb går hem. Det finns speciell Proviva för hästar, men jag har använt den vanliga människovarianten.

Ta ut mitten på ett äpple, lägg i medicinen och erbjud äpplet från handen. :)

Eftersom det är så fint pulver är risken stor att det hamnar överallt utom just i hästens mage :angel: Inte så bra!

Mycket lättare och betydligt mindre söl att blanda upp med lite vatten och spruta i munnen.

Nästa gång din häst ska få en finadynkur så ber du om att få den som sprutar i muskeln istället. Jag kan för allt i världen inte förstå varför man inte skriver ut det istället för de här pulvrena som är ett enda tjorv med att få i hästen...

Står man i ett stall med flera tävlingshästar så är injektionslösningen så mycket bättre eftersom den minimerar dopningsrisken till nästan noll.

Jag rev äpplen och blandade pulvret i det. Funkade fint! Det måste dock vara gröna, syrliga och saftiga äpplen. Det förtar smaken av pulvret :). Min donna avskyr betfor och söta produkter...

Oj det här problemet hade jag med min häst när han skulle få butta i 10 dagar. Jag testade med mat,äpple/morot bitar,äppelmos,betfor men inget funka, han e visst inte den som går att lura. Ända sättet för mig att få i honom det var att blanda pulvret, lite filmjölk och vatten i en spruta och sen bremsa/nypa ena örat på honom så han stod stilla med den andra handen stoppa jag in sprutan i munnen. Sen fick han nått gott efter en stund.

Äppelmos i sprutan blandat med pulvret funkade finfint! hästen tog det utan några problem alls :)
Tack alla för era svar!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 688
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 448
Hästvård Annie vägrar att äta maten om det är medicin i så nu blir det till att ge henne tre sprutor morgon och kväll i munnen. Hon är inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 500
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 684
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka