Mina hästar tuggar i sig vad som helst om jag blandar det med ngr dl kraftfoder och en rejäl slurk proviva nypon eller jordgubb!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!Min gammelman fick sin medicin (Prascend) via en spruta i munnen. Även sin Flexijoint. Och andra mediciner.
Kunde ge det i hagen utan problem. Han fick en näve havre efteråt
Min gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkarJag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!
Har provat snart all sort hästgodis, foder, mineraler, äpplen, morötter ja you name it och det går bra att ge ett par gånger, sedan har hon lärt sig att den äckliga tabletten ligger gömd i och hon vill inte ha. Ändå behöver hon bara 1/4 tablett.
Men kanske smakar mindre äckligt om man blöter upp tabletten och ger i spruta?!
Bananer är väl också någonting som många hästar verkar gilla. Tror banan låg i topp när någon av hästtidningarna gjorde en undersökning om vilken smak hästar föredrar. Har du provat det @Kristall10 ?OT men mitt kallblodssto har lite ehh... speciell smak hon ÄLSKAR alla former av maskmedel och mediciner. Behöver aldrig ens ta på grimma när hon ska avmaskas för hon typ kastar sig över sprutan och sörplar ivrigt i sig allt. Skulle det bli något spill på golvet eller så slickar hon noggrant i sig det. Hon gnäggade till och med för första gången till min mamma när hon precis hade avmaskat henne hon älskar även bananer, ju ruttnare desto bättre
Bananer är väl också någonting som många hästar verkar gilla. Tror banan låg i topp när någon av hästtidningarna gjorde en undersökning om vilken smak hästar föredrar
Min gamla häst ville först inte ha banan men en stallkompis envisades med att bjuda min häst och efter att tag verkade hästen gilla det och åt gärna
Rutten banan däremot låter ju lite ovanligt
Jag tror det vanliga är gula och fasta bananerAha oj, jag trodde inte det va så vanligt! Men ja, hon föredrar ju dem geggiga och brunsvarta
Ja. Så gjorde jag med min gammelmanJag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!
Har provat snart all sort hästgodis, foder, mineraler, äpplen, morötter ja you name it och det går bra att ge ett par gånger, sedan har hon lärt sig att den äckliga tabletten ligger gömd i och hon vill inte ha. Ändå behöver hon bara 1/4 tablett.
Men kanske smakar mindre äckligt om man blöter upp tabletten och ger i spruta?!
Prascend löser upp sig i lite vatten. Iaf på min gammelmans tidMin gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkar
De flesta tabletter har ett överdrag och smakar sämre när de delas eller krossas i vatten
Men jag funderar på honung då de flesta hästar verkar gilla metacam som påminner om honung tycker jag iallafall, har du provat det?
Får nog testa. Men är rädd att hon ska spotta ut det eller inte få i sig allt. Man vill ju veta att hon fått i sig allt hon ska ha och är det i flytande form så känns det som att en del kan rinna ut om hon inte vill ha....Ja. Så gjorde jag med min gammelman
Honung har jag inte provat men känns kanske inte som att superbra alternativ då det inte är särskilt bra för tänderna. Och Prascend måste hon ju äta resten av sitt liv.Min gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkar
De flesta tabletter har ett överdrag och smakar sämre när de delas eller krossas i vatten
Men jag funderar på honung då de flesta hästar verkar gilla metacam som påminner om honung tycker jag iallafall, har du provat det?
Man tar inte så mkt vatten typ max 1 dlFår nog testa. Men är rädd att hon ska spotta ut det eller inte få i sig allt. Man vill ju veta att hon fått i sig allt hon ska ha och är det i flytande form så känns det som att en del kan rinna ut om hon inte vill ha....
Men ska absolut testa.
Ska testa!Man tar inte så mkt vatten typ max 1 dl