Absolut! Men att spruta in det är ju också rätt smidigt plus att man verkligen vet att de får i sig allt då.Jag förstod det och det är precis så jag gör nu . Hade dock varit mycket enklare om hon bara ätit upp medicinen med maten .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut! Men att spruta in det är ju också rätt smidigt plus att man verkligen vet att de får i sig allt då.Jag förstod det och det är precis så jag gör nu . Hade dock varit mycket enklare om hon bara ätit upp medicinen med maten .
Ja varför kan inte all medicin och avmaskning smaka som metacam då skulle livet bli mycket enklare för mångaBesvarar inte frågan, men om jag ropar och viftar med sprutan med metacam kommer min springandes och jag får passa mig så hon inte biter sönder sprutan.. det har hänt några gånger!
En del avmaskningsmedel påstås ju ha smak av äpple men jag har inte smakat själv... än . Jag smakade dock en gång mineraler som skulle ha smak av äpple och det smakade bara så det var en ren lögn faktiskt, det smakade INTE äpple alls bara superbeskt Hästen ville inte heller ha domJag fattar inte varför de inte kan ha smaksatt avmaskningsmedel här, det har jag hittat i tex USA. Det veekar betydligt populärare att svälja.
Det är ju ändå säkraste sättet oftast atgfå in det i munnen. Iblandat i mat kan de ju bara väger även om det oftast funkar på mina.
Jag har aldrig behövt ge medicin till min häst själv utan det han fått har varit hos veterinär. Men det blev ändå lite diskussion kring detta i "vad gör ni"- tråden så jag tänkte helt enkelt att fler kan bidra eller är nyfikna på detta. Avmaskning sker ju genom en dosspruta i munnen och fler än jag har väl fått typ hela innehållet över sig när det begett sig
Jag "tränar" mina hästar med äpplemos i spruta när det är dags för avmaskning. När det sedan är dags för avmaskning så sväljer de oftast innan de hinner känna att det var visst inte äpplemos den här gången
Några sådana pellets tror jag inte vi har i SverigeJag forsokte trana bade med appelmos (som han inte gillar) och med morotspuree da han avgudar morotter (men visade sig inte alls gilla puree av nagon sort) och tillbringade flera veckor ner duschad med alla mina concoctions innan jag gav upp och gick over till avmaskning med dagliga pellets istallet.
Där sa du nåt! Min är ganska van vid att pillas i munnen (travare) men så fort jag sticker in en spruta så ruskar han på huvudet och grejar med tungan. Jag har iofs bara avmaskat två gånger de senaste åtta åren så det är inget jätteproblemJag tror ju att i mångas fall handlar det inte bara om att preparatet är äckligt. Utan om att man inte tränat hästen i att man dels pillar inne i munnen på den och dels i att ge efter för tryck och då vara lugn i att människan säger att "nu är vi still med huvudet".
Ganska många hästar tycker ju det är obehagligt bara att man öppnar truten/rör dem på tungan etc. Och när man inte tränat dem i att inte gå emot tryck/hålla sig i ramen så blir det ju trippelkaos med 3 saker som är obehagliga istället för att man bara har en spruta med ngt som inte är jättegott.
Jag lär de jag tränar att ge efter för tryck. Och innan jag stoppar in bett vänjer jag dem vid att jag pillarar i munnen, tar i tungan etc. När det är gjort och de inte tycker det är konstigt/obehagligt har jag aldrig problem att få i dem ens riktigt illasmakande saker som tex butta.
Jag vill att sånt funkar ifall olyckan är framme, om de blir sjuka etc.
Ja det är santButta smakar skit!