Hur få lång och låg????

ulle.j

Trådstartare
Har ny häst som inte är riden på ca 2 år och som jag nu ska sätta igång lite smått. Har skrittat henne och promenerat i ca 2 mån och nu är ny sadel utprovad och jag kan börja "på riktigt". Har varit iväg till ridhus några ggr och bara travat lite försiktigt och hon är väldigt svår att få att slappna av och sänka sig. Har försökt på alla möjliga vis och nu behöver jag hjälp med hur jag ska gör för att få henne att sänka sig? Hon är behandlad av ET för att hon hade/har spänningar i hals och nacke och det är mkt bättre nu. Nån som har bra tips på hur man får formen lång och låg?

Sv: Hur få lång och låg????

Mitt tips är att du ska ta hjälp av någon tränare då alla hästar/ryttare inte funkar på "universaltips" från internet. Speciellt inte när den har haft låsningar och blivit behandlad.

Men att leda lite med innerhanden kanske kan hjälpa

Jag håller med ang att hitta en tränare, samt att prata med den som behandlat hästen hur den bäst ska ridas nu, dvs tips på bra övningar.

Jag har genom åren haft många olika sätt för att få en lite nervig häst avspänd i början av passet, särskilt på en ung/oerfaren häst som allt är ganska nytt för, mycket att titta på....

Men det som faktiskt är det allra bästa har jag kommit fram till, är att komma ihåg sin egen avspändhet, inte låta sej smittas av hästen , samt det råd som man fick redan som barn på ridskola:rofl: Håll den sysselsatt i huvudet! Det innebär att växla tempo och vägar mycket, ofta ofta, rid inte ett helt varv ens på fyrkantsspåret utan att vända över, rida oväntade vägar, dvs inte bara de "vanliga",
få hästen intresserad av vad ni gör och vart ni ska, inte vad alla andra gör.

Ibland kan det vara bäst att efter uppvärmning jobba i skritt mycket, då det kan vara hetsande för en osäker häst att i högre tempo tex komma rakt mot något "läskigt" eller en annan häst. Det beror lite på.

Men sen beror det som sagt på hur hästen kan/får ridas pga behandling osv.

Min unghäst rids mestadels ute, och då mycket på långtygel och i terrängen, vilket gör att han jobbar med överlinjen - det är den jag vill stärka så att han ska ha lätt för att jobba rätt sedan.
När jag är i ridhus, och han är spänd brukar jag dels vara noga med vägarna, inte låta honom komma undan med bogarna eller förböja sig/vara för rak, (han är rätt så vinglig fortfarande), lugnt o metodiskt. Sedan så jobbar jag i enkla mönster, åttor, fyrkant och ned på volt, byt om volt etc och hela tiden en stadig kontakt med yttertygeln och lätt lätt ledande tag i inner. Men det viktigaste för att få honom att bli mjuk o följsam är att sitta bra "bakom" honom och var avslappnad själv.Så gör jag.

Även om en ET har behandlat din häst är musklerna för korta för att den ska kunna gå fullt ut i lång och låg form direkt.
Det tar tid, dels beroende på hur musklerna är på hästen, hur ofta hon arbetas och hur duktig du är.

Sätt inte på graman, då får du ett skarpt verktyg som drar ner huvudet fast musklerna inte är redo.

Sedan hur man går tillväga beror lite på hur hästen är i grunden, men volt, lugnt och fint, och hjälp av ledande tygeltag.Bara ett av flera enkla tips även om jag i första rummet håller med de andra ovan om att en bra instruktör är ett måste.

De gamla spänningarna, kom de av en felaktig sadel? Om så är, kan det faktiskt ta ännu lite längre tid än om din häst enbart hade vilat fast den var frisk.

Några tips kan ju vara att longera med pessoa anordningen, antingen en stund innan du sitter upp varje dag, eller också enbart longera under en period. Pessoan fungerar otroligt bra på många hästar, de arbetar bra och blir låga och runda, men sen finns de ju hästar som inte klarar av den, som känner sej låsta. Beror på hur hästen är.

Galoppera mycket. Det är ju väldigt avslappnande i sej och du behöver inte göra särskilt mycke.

Släpp fokus på formen. Gör massa övergångar, kvick i bakbenen. Skänkelvikningar. Galoppfattningar. Övergångarna framförallt gör ju till slut att hästen automatiskt har börjat använda bakbenen och jobba över rygg och så småningom slappna av.

Men som sagt, en tränare kan ju hjälpa dej bättre som kan se vad ni gör. :)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 835
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden