Hur få in grovfodret i hyran?

_Runaway_

Trådstartare
(och strö)
Ni som har inackorderingar får gärna svara, men andra också såklart.

Hur betalar ni/tar ni betalt för grovfoder? jag har sett många varianter men berätta gärna vad ni har för erfarenheter. Det vi funderar över är väl ungefär dessa alternativ:

-Hästägaren säger att hästen äter X antal kilo per dag. Man betalar för exakt den mängden. ex 7kg/dag gånger 30 blir 210kg per månad.
-Vi säger att X kilo per dag ingår i stallhyran, och ägaren får ta så mycket eller lite den vill inom den givan.
-Vi räknar, utifrån grovfodrets TS, ut vad hästarnas minimibehov bör vara (ex 2kghösilage/100kg häst), och tar betalt för det.

Sen det här med strö. Vi tar hem halm i småbal, men hur mycket går det åt? Här finns ju också flera alternativ som jag har sett i olika stall. Vad är smidigast?
-Man räknar en bal per dag och tar betalt för det. Sen är det upp till ägaren om den vill ta så mycket men det erbjuds.
-Man skriver upp hur många man tar varje vecka/månad och betalar det i efterskott tillsammans med nästa stallhyra.
Räcker en bal per dag?

Hur gör ni?

Senast ändrad:
Sv: Hur få in grovfodret i hyran?

Vi gör så att kallhyran betalas i förskott och maten/strö i efterskott. Vi tar 100 kr per månad för halm, räknar alltså inte balar.

har inte haft något eget stall men har stått i en rad olika stall under årens lopp och mina erfarenheter är dessa:

-En förutbestämd maxgiva är det bästa, det blir bara krongligt att räkna på den exakta mängden då hästägare (däribland jag själv) kan behöva ändra foderstaten upp till ett par ggr/mån om hästen t.ex. skadar sig.

-Ta och räkna ut en "normal fodergiva" för en häst och lägg på nått kg, ta sedan betalt för det i stallhyran och sätt gränsen för maxgiva per dag. Vill folk ge mer kan de köpa till. Lägg ev på några kronor som säkerhhets marginal så att du klarar ev prishöjningar (ha samma kostnad för hö året runt).

-På detta sätt kan du ta betalt i förskott för höt.

- Det smidigaste är att göra samma sak med balarna. Beräkna en normalförbrukning/häst och lägg på ett par balar som marginal. Sätt detta som maxgräns och ta betalt.

Sammanfattningsvis har jag absolut bäst erfarenhet av fast månadskostnad där man vet hur mycket max förbrukning/giva per dag är. det viktiga är dock att den är fast och att varierande hö priser inte påvärkar... det väcker lätt irritation om priserna ändras stup i ett. Lägg häldre på ett par kronor extra i månaden så att du "klarar" höjningar i priset utan att ändra stallhyran!

Jag har en förutbestämd maxgiva som anges i kontraktet, även ett tillägg att prishöjning på hyran kan ske, med en månads avisering, beroende på foderpriser.

För egen del, för att hålla koll på vilken nivå på hyran jag behöver ha så räknar jag ut en normalgiva och slår ut alla kostnader på hela året.

Tycker att det har fungerat bra hittills, ligger lite för lågt men håller på att justera upp det nu. Övergången från halm till spån ställde till det lite...
Kan tillägga att jag endast hyr ut med full service dvs jag vet exakt vad som går åt, annars är det inte säkert att det är ett så bra alternativ.

vi har så att man betalar för de antal kilo man använder. fungerar jättebra!
hyresgästen väger själv sitt hö och betalar in kostnaden för detta tillsammans med hyran. hyran en månad i föskott och hö och torv en månad i efterskott. förutsätter såklart ärliga hyresgäster:).

I stallet där jag har min häst är det fri tillgång på hö, hösilage, halm, havre, korn. Vill man ha krossat så får man det. Jag betalar 2500kr/månaden, då är insläppsservice 300kr/mån inräknad.

i mitt nuvarande inackorderingsstall så räknar man ut hur mkt grovfoder man ska ha för nästa månad och betalar det i förskott.
I det nya stallet så ingår det 7 kg/häst sen får man köpa till för marknadspriset. 5kg kraftfoder ingår också

I min stallhyra ingår X-antal kilo grovfoder per dag... och så räknar jag ut snittet på vad en häst normalt gör av med i strö per vecka.. Sen bakar jag in det i grundhyran.

Jag är noga med att poängtera hur många kilo grovfoder som ingår i grundhyran... Vill hästägaren ha mer till sin häst så kostar det sedan extra.

Tidigare om åren har jag haft hö... I år är det ensilage så jag skall sätta mig och räkna ut hur många kilo ensilage som skall ingå i grundhyran om det blir behov... Har en så länge inte några inackorderingar på gång ... så kanske jag inte behöver fundera så mycket på det i år..

Fjorden som står har varje vinter står på specialavtal så det kommer inte beröra henne....

Mina inackorderingar skriver upp spån och håller reda på sin höförbrukning och betalar i efterskott. Själv betalar jag spån i förskott men å andra sidan höet i efterskott så det är ingen belastning för mig. Men jag har ett litet stall och det är lätt att hålla koll samt att vi litar på varandra.

Hej
Hos oss så ingår fri tillgång till hösilage, då vi inte har så jätte mycket hästar så anses det vara bättre att balen blir uppäten än att man får slänga den. Fri tillgång innebär för min del ca ca 11kg /häst och dygn. (fritillgång för hästägaren att ta så mycket man vill, inte fritillgång för hästarna )
Spån köps in i omgångar, man beställer då hur många pallar man vill ha och betalar dessa. Sen är det upp till hästägaren hur fort och hur mycket som går åt.

/B

Vi kommer att göra så att alla hästar har fri tillgång på Hö i hagen. Utöver det i hagen ingår 5 KG hö för nattetid samt en bal spån i veckan eller relativt fri tillgång på halm. Detta för att slippa tjaffs om vilken häst som äter vems foder i hagen.

I förra stallet hade vi en kallhyra och sedan fick vi lägga till extra kostnader för nyttjande av ridhus, strö samt foder. Det var rätt billigt. Stallhyran kostade 750 kr för en innebox och 550 kr för en utebox eller ponnybox om jag vill minnas rätt. Någonstanns därikring låg det i alla fall. Då hjälptes vi åt med alla utfodringar, samt in och utsläpp. Man hade kanske 3 pass/vecka totalt. Vi hjälptes åt med underhåll av ridhus/ridbana, staket osv.

Hösilaget hade dom en fast summa för denna var 400 kr/månad och då var det fri tillgång för en häst. Väldigt billigt med andra ord. Dock var det jobbigt för balarna kunde variera ganska mycket i TS osv. så det var svårt att veta att det vart en bra balans hela tiden i foderstaten (som man egentligen inte kunde räkna på utan bara "anta" hela tiden.. )

Havren kostade 100 kr/månad per häst och då fick man ta så mycket man behövde ha. Fanns även så man kunde utnyttja krossen och krossa själv.

Havre och korn kunde man dock också köpa för en kostnad av 50 kr/säcken (dvs. 1 kr/kg ) på ett annat ställe och sedan ta med och krossa på anläggningen vilket jag gjorde.

Torvströ (fritt ) betalade vi 150 kr/månaden för.

Det var smidigt på såvis där att det var bara och ta så mycket som man behövde. Men tycker det är bättre ordning och reda i nudvarande stall och trivs därför bättre där.. :)

Där har vi fast kallhyra och man köper in allt foder själv, annars får man väll beräkna på en fast grundkostnad varje månad per häst åtminstone på grovfodret (som ändå kostar mest ) , detta kan man ju förslagsvis t.ex. betala in i förskott tillsammans med hyran för då har man ju hyfsad koll på hur mycket som går åt ändå .

Kraftfodret kan man ju ta i efterhand och räkna på nästa hyra.

Annars kan man ju beräkna på t.ex. att en stor häst kanske kostar:
Kallhyra 800 kr
Strö 250 kr
Hö (max 10 kg ) 600 kr (2.50 kr/kg om man behöver något extra)
Kraftfoder: max 2 kg havre eller korn, mineraler 100 kr (1 kr/kg för havre och korn om man tar mer ) .

Vi har kört med fri tillgång på höet, och du betalar helt enkelt din del/bal/häst. Så grovfoder är inget man behöver snåla eller tjafsa om, och hästarna är nöjda. :D

Jag gör så här: Har fast grundmånadshyra - lika för alla. Räknar sen ut hur mycket torv som går åt per månad och delar det på antalet boxar - lika för alla. Foder räknar jag ut individuellt efter ägarens önskemål och har ett fast pris/kg. Sen summerar jag alla kostnader per månad. Varje hästägare vet då vad som ska betalas varje "normalmånad" och om man vill ändra foderstat, lägger hästägaren till motsvarande summa på hyran när den betalas.

huu, att dela på kostnader är en riktig rysare!!!

När jag stod inackorderad med min första häst, så åkte jag och min man och hämtade hö (eftersom vi hade en bra transport) och la på stallägarens loge. Detta sålde sedan stallägaren till alla i stallet. Även jag fick betala stallägarens pris, fast det var jag som hade betalat och hämtat etc, dvs gjort allt jobbet. Gissa om jag hade bråttom att flytta! (Fanns även andra anledningar, tex så stängdes all ventilation av på vintern, annars "kunde rören frysa". Att hästarna stog i VÄRSTA luften, som slog emot en som en vägg när man öppnade stalldörren på morgonen, usch ryser fortfarande när jag tänker på det!)

Har också upplevt många oärliga hyresgäster: "oj då mitt kraftfoder är slut, äsch då tar jag grannens!" har inte råd att betala för allt spån, men jag skriver bara att jag tagit två balar denna månad etc etc...

Lösningen då... EGET STALL
Nu har jag alla mina hästar på lösdrift, med fri tillgång på grovfoder. Om jag skulle ha någon inack. så räknar vi ut en "normal" dygnsgiva grovfoder, som hästägaren betalar. Alla står själva för eget kraftfoder. Spån i ligghallen delas jämnt på antalet hästar.

Jag tycker du ska ta ut stallhyran i efterskott, därefter slåt du ihop vad som gått åt/häst

Tack för alla tips och erfarenheter :bow: Vi funderar vidare. Är väl lite inne på det här att man har en maxgiva som ägarna får betala för, och sen utnyttja bäst de vill.
Risken är väl att det kommer åsikter om det här när vi lägger fram förslaget på nästa stallmöte. "Men min häst äter inte så mycket.."
Argument mot det? Vi känner väl lite att det blir ganska osäkert om ägarna själv säger hur mycket hästen ska ha exakt, och betalar för det. Jag vet ju själv att ibland ökar man på lite, drar bort lite, ger extra när det blir kallt osv. Så för oss lär det ju vara säkrare att ha en maxgiva som vi får betalt för?
Några nämner det här med några kr extra för att klara prishöjningar under året. Hur mycket ska man lägga på där? Vad vi vet nu kostar det 2.90per kg inkl moms och frakt, vad är lämpligt att lägga till för att vara säker att hästägarna har fast pris hela året?

Ett tips som funkar om man köper hösilage på t.ex rundbal är att man delar in inköpen per person och hur många hästar man har, så gjorde vi i ett stall jag tidigare stod i.

T.ex 6 hästar i ett stall på 5 ägare.
När man gör ett inköp på 6 rundbalar med hö så betalar varje ägare för så många hästar man har. Detta kan man även köra i rullande schema uppdelat på 6 månader. månad 1 betalar hästägare 1 för hö lev. månad 2 betalar hästägare 2 för hölev.

Vet småstall där detta system fungerat väldigt bra, både för inköp av hö och strö.

Några nämner det här med några kr extra för att klara prishöjningar under året. Hur mycket ska man lägga på där? Vad vi vet nu kostar det 2.90per kg inkl moms och frakt, vad är lämpligt att lägga till för att vara säker att hästägarna har fast pris hela året?

Måste ni kunna erbjuda fast pris över året?

Glöm inte heller att ta betalt för hanteringen av foder. Om ni köper in och lagrar foder skall ni ha betalt för det. Ni har dessutom risken att foder behöver kasseras osv. Minst 50 öre/kg för era omkostnade och er vinst tycker jag är rimligt.

vi har ett fast pris, som är grundat på en max giva i grovfoder och kraftfoder och strö, som allt ingår i hyran.

det spelar ingen roll om man tar mindre än max givan, priset är fast under höst, vinter och vår, dvs hela stallperioden. Vill man ha mer kan man göra ett avtal att man tex tar x antal mindre kraft, mot ngt kilo extra grov. utöver det betalar man extra om man vill ha mer än maxgivan.
har aldrig varit ngt tjafs, foderpåsar hänger framme så det är lätt att få en ärlig bild av vad hästarna äter, inget fiffel pågår i stallet bland stallgästerna.

under sommarperioden (betesperioden) betalar man betes kostnaden plus extra för allt foder och strö. då portionerar ägaren till en det man beställer, så även där går ett att få ärliga mängder.

sätt dig inte i postionen att varje månad måsta räkna och justera priser osv! ha ett fast pris, eller du kommer bli galen!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 021
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?