Hur få hästen o lyssna från ryggen?

Tjockisina

Trådstartare
Rider en häst som lätt stressar upp sig o mest springer på, speciellt vid uteritterna.
Försöker med förhållningar med halter o mycket omväxlingar så att han ska få nått o tänka på men de blir i slutändan mest en dragkamp.

När jag longerar han lyssnar han super bra på rösten, är lugn och fin och oftast lyssnar han på små kommandon, hur får jag de o bli så när man kommer upp i sadeln?
När man sitter på ryggen lyssnar han inte alls på kommandon (rösten) som han från marken lyssnar på suveränt.

Han är en känslig häst alltså ingen segröv utan snarare för känslig ibland från ryggen då han blir upphetsad o lätt tolkar mina skänklar o minsta tryck från sadeln för mycket, o då jag inte har världens bästa sits o balans blir de lätt jobbigt.. tränar så klart mycket på det.
Jag vill jobba även vid uteritter och inte att det bara ska gå framåt o att han ska ligga på hela tiden men vet inte huuur.. Känns lite som han gärna drar på o lyssnar dåligt på bromsen för att slippa jobba.
När jag tar tag i han ordentligt o visar att de inte är OK då kommer den stirriga sidan fram istället med taktande o flamsande.

Nån med nå bra tips?
Blev lite lulligt skrivet men hoppas ni förstår, vill kunna känna att de är kul o rida o lätt ibland inte alltid en evig dragkamp=)
 
Sv: Hur få hästen o lyssna från ryggen?

Det här problemet känner jag igen... Min häst beter sig liknande. Lyssnar väldigt fint från marken vid all hantering och longering, men inte lika självklart när man kliver upp på ryggen.
Rider vi ut med andra och kommer på efterkälken blir det ren panik och mkt svår att få stopp på, gärna med en liten bakutspark som start på galoppen... Köpte henne för 2.5 år sedan och hon är 12 år så många års dragande i munnen (har gått i verksamhet) har gjort henne helt okänslig. Provade nu i sommar att rida mycket på långa tyglar och använda mest vikthjälper istället och med ett snällt bett, och det verkar kanske tvärtom mot vad man skulle kunna tro, lugna ner henne.

När vi är ute gör vi mkt sidvärtes rörelser. Att flytta fram och bakdel från ryggen ska ju stärka det uppsuttna ledarskapet, säger dom :cool:
Korta intervaller med tempoväxlingar verkar göra min häst mer stressad och i gasen.

Ska bli spännande att höra fler tips från andra, ibland känns det som du säger som en evig dragkamp.... :)
 
Sv: Hur få hästen o lyssna från ryggen?

Detta gör många alltid innan de sitter upp (alltså inte som problemlösning utan för att kontrollera att hästen lyssnar, förstår och "är med"):Gör exakt samma saker från marken som du sedan gör uppsuttet (alltså med samma hjälper). Vänta med att sitta upp tills du vet att varje hjälp "sitter". Finns säkert en massa bra övningar på nätet.

När du rider ut: Det du beskriver i början (växlingar) skulle nog varit min "default-lösning" - men eftersom det inte funkar så kan du kanske prova att göra tvärtom. Släpp fram honom och rid vägar + volter och börja forma efter hand. Varje gång han börjar sakta sig så lägger du till skänkeln med omedelbar eftergift när han har rätt tempo. Tänk alltså mer "fram" än "broms".
 
Sv: Hur få hästen o lyssna från ryggen?

Min häst är likadan hon med, har dock blivit bättre på sista iden.
Jag har trappat ner från pelham och rider henne nu på vanligt tränsbett.
På volten lyssnar hon riktigt bra både från marken och uppsuttet, fast hon är riktigt tjurig i halterna men det jobbar vi på ^^
Ute kan hon bli lite starkare speciellt om man rider med någon. Ensam är hon lugn och fin, finns liksom ingen att "tävla" mot då. Men när jag rider med nån eller några blir hon stressad och vill gärna ligga först, och eftersom hon blir så brukar jag oftast rida först. Men jag gör mycket halvhalter, böjer henne lite och som sagt försöker jag inte att dra för mycket. Utan mer driva på, då får hon mycket bättre takt och därmed lugnar hon ner sig lite.
Sen går hon ju fort även om hon är lugn, det är så hon är, så hon tappar lätt tålamodet om man stannar och väntar in de andra hela tiden.
Men ja, många små halvhalter och hjälpa henne med takten med sätet. Sen gör jag ingen ingen stor grej av det, då blir det bara värre, utan försöker bara va lugn.

Förlåt för långt inlägg :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp