hur få hästen att skita där man vill?!

confetti

Trådstartare
jaa, hur fan gör man?? :confused:
min pålle skiter på fyra olika ställen, pissar multum mitt på govlet och trampar sedan omkring allt till det blir en härlig röra. som det är nu så måste jag byta ut allt spån varannan dag... :smirk:

lämna en halv meter ostrött i boxens bakre del. många hästar väljer att skita där, men långt ifrån alla.

lämna en halv meter ostrött i boxens bakre del. många hästar väljer att skita där, men långt ifrån alla.
OCH.. lägg några 'skitbollar' där också för att hänvisa, men som sagt.. alla hästar funkar det inte på :smirk:

Jag provade för jag trodde inte på det, men jag får ge mig. DEt funkar till 90%. Du har ju alla att vinna på att prova.

Jag har samma problem. Funderar på att knyta fast en Konsum kasse där bak :idea:.... eller......?! Kan bara hoppas på att det blir bättre när hon blir äldre, hennes halvbror gjorde likadant tills han blev runt 6 år.

Skulle oxså vilja ha en lättmockad box, men tyvärr har jag samma problem som du..............först gör min pålle en fin hög, sen sparkar han fotboll med bollarna och skulle det sen vara ngn hel boll kvar så stampar han sönder den/dom så det blir fina smulor...
Min teori är att han är uttråkad i boxen och jag har tänkt att köpa en "jollyboll" till honom..................
Det kan ju faktist vara så att en del hästar faktist är uttråkade... :idea:
Mvh Ylva

Eller så rullar dom sig ett par gånger på varje sida, då blir det fin oreda ska du veta. :devil: (det gör alltid min pålla)

Du har väl en "hingst"?! Det brukar oftast funka bra med att placera en hög från ett sto där du vill ha toaletten. :D Mitt tips är att gärna lämna mer än ½ meter tomt med strö i bakkanten, jag lämnar nog nästan 1 meter gissar jag... OCH jag är lycklig ägare till en mkt renlig häst...helt av sig själv!! :rofl:

Boxar brukar väldigt ofta se ut så där när hästar inte trivs, är oroliga/stressiga..

Min medryttarhäst har också en ränna i bakre kanten. Han skiter iofs inte så mycket direkt där i, men till 90 % skiter han i alla fall precis på kanten "innan rännan"
Kissar gör han oftast på samma ställe i mitten, utan att röra runt det alls. Bara att ösa bort :D

Ett sto i samma stall har dock också ränna, men hon rör runt allt spån och skit till en enda sörja ändå.

Så visst funkar det olika på olika hästar. Men det skadar ju inte att prova!

//Frida

har du hö, vatten, salt och kraftfoder i samma hörna?
står din häst i hörnbox eller har han öppet på 3 sidor runtom? då kan det bli mycket att titta på.. i en hörnbox kan det bli lugnare då det inte är så kul att titta in i en vägg.. :smirk:

jag vet ett vansinnestilltag där vattenkoppen är i ett hörn, hökorgen i nästa, sedan krubban och saltet i den tredje och en vattenhink i det fjärde.. men hör och häpna, den hästen skiter bara på ett ställe i boxen.. vilken annan häst som helst hade haft ett voltspår i boxen.. :rofl:

Lånar den här knappen lite...
Min "skitspridare" är ett sto, så där rök teorin om att "bara" hingstar gör så..... Jag lämnar en bred bit bak för att mana henne att skita där, men det hjälper inte... Har inte foder osv i samma hörn utan spritt ut vatten, hö & foder i 3 hörn.... Hon är inte nervös av sig... Boll har hon i boxen... Har inga fler förslag.... :cry:
Det enda att hoppas på är nog att hon växer ifrån det när hon blir äldre!!! :D

Den där störfria rännan verkar ju bra.

Själv är jag begåvad med en häst som alltid skiter vid ena kortsidan :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 546
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar