Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Jag har ridit på hack i säkert över 2 år. började med det då han hade problem i munnen o sen har de bara blivit att jag fortsatt då han blev så lugn o fin med hacket o lyhörd på ett helt annat sätt än med bett.

Jag ska testa sätta nosludd på hacket o se om de ger någon effekt.

Ett hack tar mer i nacken än ett vanligt bett enligt mig..o självklart runt nos..men strunt sam de va inte de diskussionen handla om=)

Ska testa nosludd som sagt o om de inte funkar får jag helt enkelt leta vidare efter ett bett som kanske herren kan acceptera bättre än de jag testat hittills.

Tack för tipsen igen! :)
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

det är förvisso sant att effekten på nacken blir lite skarpare på ett stångbett än ett vanligt bett, just pga stångeffekten. Jag var lite snabb och ser att jag skrivit lite dumt, du har delvis rätt, även om det fortfarande är så att nostrycket och även trycket under hakan är det primära.

Nosludd och/eller även ludd runt hakremmen - en hel del använder bägge. prova och se om det blir skillnad. Rapportera gärna resultatet sen, vore roligt att få höra om det funkade eller ej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp