Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Tjockisina

Trådstartare
med hackamore?

Första 20minuterna lägger han sig inte på det..men sakta men säkert hänger han sig fast vilket är otroligt irriterande och spelar ingen roll hur mycket jag driver på honom.

Har ridit ganska mycket med hackamore då hästen trivs bra med det och funkar mycket bättre i ridningen och är mer positiv än med bett som han verkligen hatar som oftast.

men han har som sagt lärt sig att han kan lägga sig på det och nu gör han de jämnt!!
Kan jag få han på nått vänster o sluta med det eller är det en vana som inte går o bryta?

Försöker lätta massa på handen när han gör det så han inte har nått o hänga på.. men det hjälper inte utan isåfall får jag släppa ut tyglarna helt till långa tyglar i slutändan.

Rider ej med kedja undertill utan vanlig rem, skulle de hjälpa ha kedja så de kanske inte blir lika skönt lägga sig på hacket?
Eller nån som har haft samma problem och hur har ni gjort?

Eftersom han förövrigt trivs så bra med hacket så vill jag inte sluta rida med det.. växlar dock mer nu till vanligt bett pga detta men han gillar verkligen inte bett och halva ridpasset går oftast ut på att få han o acceptera bettet o bli mjuk o fin o han lyssnar hundra ggr bättre med hacket och är mer harmonisk.

När jag ska tränsa med hackamoret tar han ner huvudet o nästan hjälper till o få på det.. kommer jag med tränset med bett är det huvudet högt och vill knappt öppna munnen så han visar ganska tydligt att han föredrar hacket men jag vill ju inte han ska maska runt med det i ridningen :crazy:

(han har inga fel i munnen, har alltid vart negativ till bett bara

Nån som har tips på hur jag ska få denna irriterande vana o upphöra? :)

Sorry för lite luddigt inlägg men hoppas ni förstår va jag menar!
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

tyvärr så är det så att inte alla hästar fungerar på hack, just av den anledning du anger. att lägga på kejda på en sån häst ökar problemet för då tar kedjan i skarpare och hästen viker in sig ännu mer med nosdelen som stöd, för att få kedjan att slacka.
hästar som bär sig mindre bra själva, har ökad tendens att ta stöd mot hacket dvs hänga sig i handen.

sorry att jag inte har mer upplyftande att säga, men så är det tyvärr, en del hästar funkar utmärkt på hack och på andra blir det precis som du beskriver. Det brukar inte gå att jobba bort, jämför med hästar som gillar vissa typer av bett och inte andra typer....

ska du rida på hacket så rekommenderar jag lägre gångarter så att hästen inte tar stöd och hänger på bogarna i hacket......
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det finns ju andra bettlösa alternativ än hackamore och som inte ger någon hävstångseffekt. Jag skulle nog ha provat ett sidepull.
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

som sista utväg till andra alternativ kan du ju prova med nosludd över nosryggen samt ludd över remmen under hakan. det är det enda jag kan se som sista utväg för att se om det hjälper utan att betsla om till annat alternativ.
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det finns ju även något som på engelska bara kallas för "bitless bridle". Jag tror inte att det kallas för något annat på svenska men säljs åtminstone på ett ställe i sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det kan inte vara så att han inte orkar bära sig mer än 20min och hänger för att få stöd?
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det finns ju även något som på engelska bara kallas för "bitless bridle". Jag tror inte att det kallas för något annat på svenska men säljs åtminstone på ett ställe i sverige.

Både Hööks o Börjes har den.
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Den på Hööks har jag sett förut men tycker den ser lite konstig ut. Sidstyckena hamnar ju nästan vid ögonen. Den på Börjes tittade jag på nu och den ser mer ok ut. Båda är kopior av originalet. Hos både butikerna sitter nosgrimmorna för högt upp på hästarna så det är lite svårt att bedöma hur passformen skulle bli om de satt rätt. Kanske är det den från Hööks som egentligen sitter bäst om den är rätt inställd. Det vore intressant att höra hur de olika tränsen fungerar jämfört med varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Nä det går att begripa precis hur du menar, och jag tycker att du är på rätt väg.

Du gör helt rätt som länger tygeln! Gör det bara innan han börjar dra till sig den själv. Så länge takt och tempo hålls till det du vill så finns ingen anledning att hålla upp huvudet med tygeln. Sen går det att ta i tygeln igen sen om man vill.

Men det är mitt sätt att tänka.

Ptr
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Den på Hööks har jag sett förut men tycker den ser lite konstig ut. Sidstyckena hamnar ju nästan vid ögonen. Den på Börjes tittade jag på nu och den ser mer ok ut. Båda är kopior av originalet. Hos både butikerna sitter nosgrimmorna för högt upp på hästarna så det är lite svårt att bedöma hur passformen skulle bli om de satt rätt. Kanske är det den från Hööks som egentligen sitter bäst om den är rätt inställd. Det vore intressant att höra hur de olika tränsen fungerar jämfört med varandra.

Min köpt på Börjes, strl full på en stor C-ponny.
allagamlabilder230.jpg
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Men oj, är de så flexibla i storleken eller är de helt enkelt små i storlekarna?

Hur fungerar det att rida med tränset?

Jag har många grejer med fullstorlek så det är nog normal full.
Jag rider som om jag har bett, gör samma saker. Jag rider inte på nån högre nivå men det funkar med väldigt små tag i tygeln för att få svar. Jag rider 95% med sätet och han får absolut inte hänga i handen. Och jag får inte heller hänga i tygeln:). Jag har ridit i 10 år med det så jag vet inte hur jag gör längre, jag bara gör. Skulle vara kul att testa bett nån gång, om jag hade ett.
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Enligt min erfarenhet är det precis vad som händer nästan alla hästar som rids en längre tid på hack! Så var inte bekymrad - byt till annat bett ibland - och byt tillbaka så brukar det bli bättre! Jag skulle prova ett helt rakt (oledat) bett - många "hackhästar" har fungerat bra på det!

Däremot så får du inte tillåta den att hänga - "stängerna" på hacket får aldrig bli helt dragna bakåt och ge hästen stöd, då verkar det fel! Lär dig att ta ett korrekt "upplyftande" tygeltag (utan styrka mot hästen öron, uppåt framåt) och ge sedan efter plötsligt! Då måste den börja bära huvudet själv. Stora eftergifter är ett måste när man rider på hack - och ofta! Idealet är att tygeln egentligen alltid är slack (om man inte hoppar vill säga..)
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Håller med, stora och ofta och mycket eftergifter är alltid viktigt! Oavsett vad man rider på

Om man inte gett efter, hur ska man då kunna ta ett tygeltag?

Man kan väl säga att tygel eller töm ska vara slak men inte slack, så är man där igen med svenskarnas lagom. Hur klarar de sig indra länder utan det uttrycket?

Bara det att som TS gjort, att reflektera över att det inte är vettigt att bära runt hästens huvud i tygeln tycker jag visar på en god insikt och utveckling, fortsätt så!

Ptr
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Tack för svaren!!

Testade o rida med ett sidepull en gång..en repliknande sak.. vare sig jag eller häst gillat o han lyssna inge bra alls på de utan blev en dragkramp.. men är väl kanske en vane sak, men man vill ju gärna att hästen lyssnar på stopp om man skulle va ute i skogen :)

Kanske ska testa igen o ge de en ny chans.

Ett rakt bett har jag funderat på o införskaffa.
Hade ett rakt bett (dock med tungfrihet) han verka gilla de o bråka inget vid ridningen med viftande huvud osv som han kan göra med vissa bett.Men med detta blev han dock väldigt stum i munnen och lyssna dåligt på ledande tygeltag.
Men ska nog skaffa ett vanligt rakt bett o testa,,men vet ju aldrig förens man testat:)

Låter iallefall som de inte finns nån större chans o få han o sluta lägga sig på hacket så jag får helt enkelt använda de när jag rider lugna ute ritter utan krav, och bett när vi ska harva på banan. Tyvärr :cry:

Jag som ville ha tips på hur jag kunde få han o sluta GGRR :D
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det kan inte vara så att han inte orkar bära sig mer än 20min och hänger för att få stöd?

Nja tror nog mer på att han isåfall är en latmask som hittat ett sätt som är bekvämt så han slipper jobba på riktigt tyvärr :)
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Det finns ju andra bettlösa alternativ än hackamore och som inte ger någon hävstångseffekt. Jag skulle nog ha provat ett sidepull.

Jag är lite kluven där..vad jag uppfattat med honom är att han gillar hävstång.. dvs han lyssnar bättre med tryck i nacken än med bett.
O då menar jag självklart innan han hänger sig på hacket.
Första "året" hängde han sig aldrig vad jag minns så det är nått han lärt sig eftersom..kanske efter att jag börjat kräva mer av honom? och lat som han är har han börjat med detta..bara min reflektion av de hela :)

Med hacket har jag inga problem o få han o gå i en låg o lång form som oftast..utan knappt någon kontakt med hacket i handen, han känns lugn o avslappnad och lyssnar super på de mesta trots minimal kontakt med hacket (använder nästan bara sätet)

Med bett är det tvärtom, han blir hög med huvudet och spänd och trälig och vill inte alls söka sig framåt neråt utan de blir alltid minst 30minuters "bråkande" innan han vill börja slappna av o börja lyssna.

Btw va de likadant när jag testade sidepulle..gav de dock ingen andra chans vilket jag kanske borde gjort, men vare sig häst eller jag gillat den gången iallefall. Han visar ganska tydligt vad han trivs med.

Så ja..jag tror han föredrar hävstång ..eller så e jag ute o cyklar :D
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Enligt min erfarenhet är det precis vad som händer nästan alla hästar som rids en längre tid på hack! Så var inte bekymrad - byt till annat bett ibland - och byt tillbaka så brukar det bli bättre! Jag skulle prova ett helt rakt (oledat) bett - många "hackhästar" har fungerat bra på det!

Däremot så får du inte tillåta den att hänga - "stängerna" på hacket får aldrig bli helt dragna bakåt och ge hästen stöd, då verkar det fel! Lär dig att ta ett korrekt "upplyftande" tygeltag (utan styrka mot hästen öron, uppåt framåt) och ge sedan efter plötsligt! Då måste den börja bära huvudet själv. Stora eftergifter är ett måste när man rider på hack - och ofta! Idealet är att tygeln egentligen alltid är slack (om man inte hoppar vill säga..)

Precis så är det jag i dax läget gör för o försöka få upp o fram han..funkar några sekunder men sen vill han tebax igen GGRR
 
Sv: Hur få hästen att inte lägga sig i handen

Ett hack ger inte tryck i nacken mer än ett träns. Det är trycket på nosen och vidare hävstångseffekten via trycket under hakan och vidare till nosen vid tygelns inverkan, som är funktionen av ett hack.

Hur länge har du ridit på just hack? Det är inte helt ovanligt att de ändrar sig i fråga om hur de funkar efter ett tag när de kört in sig på den nya betslingen. det är samma vare sig det är just ett hack eller annan betsling, det tar ofta ett litet tag innan man får en bild av hur hästen verkligen fungerar på just den typen, långsiktigt så att säga.

Jag hade som sagt provat att ludda upp för att se om du kan få en liten mildare effekt så han hänger mindre.
tänk också på att det är lika viktigt att han inte blir FÖR lång och låg om du har problemet du skrivit om tidigare, att den behöver stärka upp sig bak. Skillnaden mellan en låg form och en FÖR låg form där de hamnar på bogarna, är ibland svår. Tar han för mycket stöd och vräker sig på i handen, så kan han inte jobba balanserat med bakdelen och stärka upp sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp