Hur få häst trafiksäker??

Ireland

Trådstartare
Min häst är iväg på inkörning, men det börjas tvivla på honom då han inte är trafiksäker till 100%. Bilar är OK, men traktorer och framförallt lastbilar kastar han sig iväg för och har ibland kastat sig på folk. Vi vet inte hur vi ska hantera problemet..
Veterinären har gett mig order om att kombinera ridningen med körning för att han ska få en chans att hålla länge, pga kissing spines och olika svagheter.
Någon som vet ångon bra tränare i skåne kan väl PMa mig, eller skriv ner era tips här..
Tack
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

Det enda jag tänker på för att få hästen trafiksäker är väl att : träna träna träna... Kanske finns det möjlighet att träna hästen genom att möta det "farliga" när det står stilla? på avstånd och sen närmare, och likadant i rörelse sen osv...
Kanske kan hästen i början vara i en inhägnad ? så blir ingen skadad heller...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få häst trafiksäker??

Vi har haft samma problem med nästan alla våra hästar, men vi tar dem alltid i närheten av fordonen när de står stilla och viker ALDRIG in till kanten då vi rider/kör förbi någonting som de upplever "farligt" för då bygger man bara på deras rädsla & skapar beteendet att de ska vika av vägen då det kommer ett "farligt fordon". då kan det gå riktigt illa någon gång senare!
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

Han är ju ute på foder till en tjej som går på hästgymnasium sista året med körinriktning. Och hon börjar nu tvivta på honom. Hon har väl inte den tiden och orken att lägga ner på honom för att få honom trafiksäker, hon vill ju köra nu. Och det förstår jag.
Så det är lite svårt för mig att träna honom, då han står 11 mil från mig.
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

Alltid lätare om man har några fler hästar som kan gå förre. När jag rider min tre åring i trafiken har jag alltid med två trafiksäkra hästar, en dom gå förre och en som går snet bakom.

Det har funkat jätte bra.

Lycka till!
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

De jag har gjort med alla hästar jag haft är att ut och gå långrundor med dom.. Så får de se "faran" när du står på marken bredvid och inte sitter på ryggen. Det blir en trygghet för hästen! Sen efter några gånger kan du försöka rida rundan du gått. Som föregående sagt. Träna massor:) Lycka till
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

Som sagt så har jag ju inte hästen hemma utan han är utlånad på foder till en tjej som ska köra in honom.
Han går varje dag rundor där det finns bilar, lastbilar, traktorer mm då han står på ett jättestort ställe (bollerups naturbruksgymnasium).
Han leds nästan varje gång. När man ska gå ner till hagen med honom så går man på vägen och en liten bit på en "cykelväg", där kör lastbilar hela tiden, och de kommer ju ganska nära honom. Det konstiga med honom är att ibland stannar han bara och tittar, och ibland (för det mesta) kastar han sig iväg.
Jag upplever det som lite trams, för han gör så mer med fodervärden än med mig.
Vi har levt på tron nu i ca 3-4 månader att det ska gå över, iom att han ser ochj går förbi lastbilar mm varje dag. Men det blir inte bättre. Och jag har ju inte tiden att köra 11 mil ner dit flera gånger i veckan, och tjejen går ju i skolan och har fullt upp med inkörningen.

Kanske NH tränare kan vara något?
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

hos kommer det automatisk då grannen kör alla möjliga *vidunder* överallt,bredvi ridbanan längs alla vägar...får väl försöka vänja pållen lite itaget vid traktorer och dylikt
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

NH kan man lätt utöva själv om man har mycket tålamod & en bra hand med hästar.
 
Sv: Hur få häst trafiksäker??

och som jag alltid måste påpeka kan en häst aldrig bli trafikSÄKER utan bara Trafikvan!:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp