Sv: Hur få häst att sluta stegra?
Hej!
Jag håller helt med föregående inlägg, efter att all NH och all ny träning som kommer så känns metoderna förlegade och en del också farliga. Vänner till mig var med på en lastning från deras gård där en fölunge drogs omkull i samband med lastning och den fick en hjärnskada och kommer aldrig att fungera som ridhäst.
Min ponny betedde sig liknande din när vi fick hem honom. Till en början undvek jag utmanade situationer för att vi skulle lära känna varandra och ha kul ihop innan vi började bråka. Sedan jobbade jag honom mycket från marken, både ledarskapsövningar och tömkörning. Behandlades ett par ggr av equiterapeut då han var stel i ena bogen. Började sedan med att tömköra honom i de situationerna samtidigt som jag lärde honom one-rein-stopp, som ska läras in innan det används bl a för att undvika att hästen går omkull-det är ingen akutlösning utan ska läras in innan det används!
Min ponny verkar fullt frisk, har väl utprovad utrustning och rids regelbundet för instruktör, men han har ett starkt kontrollbehov och blir väldigt spänd när han är utan sin flock, det är då dessa situationer ibland uppkommer när man rider ut, eller på banan om flocken "ändras". Idag har jag lite valmöjligheter när han blir så spänd så att det kan hända; 1, jag försöker rida förbi i högre hastighet-funkar med ren överrumpling emellanåt! 2, leda förbi honom, från marken händer det aldrig, men jag hoppar aldrig av om han hunnit bråka en stund (det får ju inte vara en vinst!) -då använder jag one-rein-stop, vilket stoppar honom helt från att resa sig såklart, men snurrandet är ibland lite tröttsamt. På banan ger jag honom nya arbetsuppgifter på löpande band för att han ska fokusera på det istället.
När jag läser det jag skrivit låter han besvärlig, han har dock aldrig slått runt, jag tycker egentligen inte han är så besvärlig, han är en pigg och glad kompis som alltid kommer i hagen och gör sitt bästa när man ber honom jobba. Detta händer allt mer sällan så jag tror det kommer att försvinna. Han har trots allt bara varit hos oss 5 månader och han visar redan en helt annan självsäkerhet och trygghet med mig och i sig själv, när han är ensam, än när han kom.
Min tränare säger det hela tiden också, ge honom tid att utvecklas, han är rätt mycket "bebis" än (6 år), om än en tuff bebis...
Hoppas du fick något tips! Lycka till!