Sv: Hur få häst att sluta stegra?
. Dock vill jag inte rida honom på bana som ngn föreslog då det är det ENDA han gjort i hela sitt liv.
Alltså. Hästen är ung.
Den är BARA riden på bana.
Du har ridit den två ggr.
Kanske du borde ta det lite lugnt med hästen?
Har den bara gått på bana, och då får nytt stall, ny människa och helt plötsligt förväntas den att vara cool ute i skogen. Det förstår du väl själv att det inte funkar?!
Jag förstår din tanke och det är precis så jag också skulle göra (ta paus från arbete) men samtidigt måste man ju ha full förståelse för att hästen är otrygg och protesterar.
Om du inte är villig att ge hästen vila helt eller jobba på annat sätt så måste man helt enkelt se till att undvika situationer där hästen kan stegra sig.
När du märker att hästen blir osäker/börjar tveka/funderar på att stegra, se till att försöka få bort blockeringen.
Märker du att det är en lerpöl - Sväng bort från den (Så DU styr bort den).
När du haft hästen ett tag och ni lärt känna varandra och fått förtroende, DÅ kan du börja ställa krav på den.
För mig är stegring nära på dödsstraff
så jag är väldigt hård/koncekvent på den punkten.
Min häst stegrade i början när jag hade henne, då hade jag med spö.
I samma stund som hon tänkte resa så drog jag i ex högertygeln (släppte vänster) så hon inte kunde resa, samtidigt som jag slog till med spöet på rumpan.
Jag gillar inte att slå hästar och använder aldrig spö i vanliga fall, men poängen i detta är att stegring ska förknippas med obehag.
Ett par spörapp tycker jag är bättre än bruten nacke.
Annars kan man ju göra den snälla varianten, bara sitta och vänta ut hästen. (Om inte hästen reser sig rakt upp!).
Bara sitta tyst, ignorera stegringarna och sen be den gå framåt.
Så gjorde jag på min förra häst när hon "bråkade"..