Hur elda täljstenskamin?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har tidigare eldat kamin, kakelugn och öppen spis - men nu har jag en täljstenskamin som jag inte får fyr på. Det tar sig inte. Gör man på något annat sätt?
Tacksam för tips, för jag fryser lite :)

Varje kamin eller eldstad har sin egen personlighet :)
Det tar ett tag att lära sig deras egenheter och vilka knep som ska till för att blidka dem.

Är det en surgubbe i skorstenen som gör att röken inte vill upp så elda lättbrunnet ett tag. Tidningspapper, näver wellpapp. Kanske med lite stearinstumpar i. När röken fått fart lägger du på småstickor och vartefter du se att det brinner tar du lite grövre material.

(själv har jag slagits med min PMS-panna den här veckan. Den vill inte. Det brinner men utan fart och det blir inte varmt...)

Senast ändrad:
Tack @AndersB och @tanten! Tror inte att det finns fågelbo i skorstenen för de tidigare ägarna eldade för två veckor sedan, men jag ska prova att elda tidningar ett tag. Återkommer!

Nästa fråga: Jag antar att jag måste vänta tills allt brunnit klart innan jag vågar öppna luckan och fylla på mer?

Nästa fråga: Jag antar att jag måste vänta tills allt brunnit klart innan jag vågar öppna luckan och fylla på mer?
Har det börjat brinna? Då borde draget infinna sig ganska snart tycker man om det inte är något som hindrar i skorstenen. Vilken typ av kamin är det, är det en mera avancerad med kanaler som i en kakelugn?

Tidningarna brinner, det är bara det som jag provat med nu.
Vilken typ av kamin det är har jag ingen aning om. Kan man se det på den?
De jag har sett som har kanaler har haft sotluckor till kanalerna men om tidningarna brinner tror jag tantens knep fungerade.

Nä? Det händer väl inget när du öppnar luckan - mer än att elden får mer syre?

Fylla på gör man väl lite då och då när man eldar väl.

/tanten - på väg till källaren för att fylla på i pannan

Nä? Det händer väl inget när du öppnar luckan - mer än att elden får mer syre?

Fylla på gör man väl lite då och då när man eldar väl.
Nähä, vad bra! Jag tänkte att det var därför som det fanns lucka; för att det skulle vara stängt :o
Nu brinner det rejält!
Lycka till med din panna!

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
9 986
Senast: CaisaCax
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 780
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025