hur delar man på Bill och Bull?

P

PrinsArvid

hej.
har för ca två veckor sen fått hem min två killar.
de är två vbl valacker på 7 och 8,halvabröder som har gått tillsammans i fyra år(?)
det är verkligen Bill och Bull,när vi skulle hämta dem så kunde vi inte ta dem i samma släp då båda är bredåkare.När vi höll på att lasta båda så skrek de på varandra helatiden,när vi stannade och väntade på färjan påvägen hem,(hämtade dem på adelsö) så skrek de till varandra.
Nu går de tillsammans i en hagen (skulle egentligen gått med stoet från stallet också men hon gick inte ihop med dem).

jag kan inte skilja på dem helt enkelt,eftersom det är så tajta så vill jag ju i möjligaste mån att de ska vara tillsammans men det blir ju också rätt problemtiskt.
jag vill ju kunna ta in dem en och en och rykta osv,än så länge har vi bara ridigt två gånger och då tillsammans (jag och syster).
vi skilde på oss en gång och samma sak då det blir stressade och ropar på varandra.

har ni några tips på hur jag ska göra för att det inte ska vara som ihopklistrade?
 
Sv: hur delar man på Bill och Bull?

Träna, träna och åter träna. Sådär var min fd gammelhäst och dennes dotter med. dom hade harvat i hop i över 8 år..aldrig varit ensammna. Visst är det ett jädrans liv från början, men träning ger färdighet. Vi tränade korta stunder hur länge som helst för att sedan med tiden utöka och utöka...Jag kan säga att det tog sin lilla tid, men trägen vann...vi alltså. Så bara träna på.

Något annat kan du inte göra. Bara korta stunder från början, annars riskerar dom bara stressa upp sig som tok. Och det är ju inte så bra.
 
Sv: hur delar man på Bill och Bull?

Håller med. Står de i ett större stall kan det vara bra att se till att de inte står brevid varandra i boxarna. Är det möjligt att ha dem i angränsande hage? Så ser varandra o kan vara relativt nära, men ändå inte vara helt tillsammans? In med nya hästar i flocken, så de har en chans att knyta andra kontakter.. Sen är det som sagt att bara öva. små stunder i taget o utöka. Det är ett band som måste brytas,. Vet två unghästar de fick lov att avliva, de kunde omöjligen vara utan varandra, de blev helgalna då. Trist att människor låter det bli så.. Lycka till!
 
Sv: hur delar man på Bill och Bull?

Det är nog att tänka "avvänjning"... Försök håll dem åtskilda korta stunder, inte samma hage och en bit i från varann i stallet om möjligt. Kolla lite i böcker om hur avvänjning av föl går till kanske? Det kan ju också vara upprörande för de som det gäller! Men jag tror främst på lika som ovan, träna korta stunder och ha STORT tålamod!
Lycka till o meddela gärna hur det går!
 
Sv: hur delar man på Bill och Bull?

Tack för alla svar :)
ja det är väl korta stunder jag också har tänkt att man måste börja med.har nu börjat med att ta ut en i taget när jag släpper ut dem på mornarna och samma sak när jag tar in dem och det funkar faktist rätt bra.det blir lite nerviga men de skriker inte iallafall.
jag har pratat lite med förra ägaren och hon säger att visst de har varit tajta men det verkar ha blivt "värre" nu och det kan ju kanske bero på att det är så pass nytt för dem fortfarande.
de har ju varit iväg på tävlingar och så utan varandra.
jag har ett stall med tre boxar bara så de måste stå brevid varandra då mittenboxen är min.
vi försökte släppa ihop dem med gammelstoet men hon är väldigt tjurig av sig och det funkade inte alls att ha dem ihop tyvärr.

jag hoppas att det komemr att gå bra iallafall..få ta det steg för steg :smirk:
 
Sv: hur delar man på Bill och Bull?

ja det är bara att fortsätta träna, kanske gå en kort promenad bort 200 m från stallet och vända tillbaka innan du släpper i hagen.. då lär de sig att även fast den andra går bort så kommer dne snart tillbaka..

vi fick två isabellfärgade ponnier till ridskolan för några år sedan, oskiljaktiga.. den ena var i hagen skrikande och den andra på terrängbanan när den på terrängbana hyvlar av sin unge och drar ner i till hagen.. :smirk:
men det fungerade efter ett tag, nu är den ena avlivad och den andra står kvar på ridskolan.. utan problem..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp