Hur byta galopp?

Sv: Hur byta galopp?

Jag har gjort som din kompis, förr, på andra stackare:crazy:

Nu håller jag i mej :o för att inte "hjälpa till".

Det blir inte "dra iväg" faktiskt, inte nån gång, men mer :bump::banana: för varje byte och ligga före mej:mad: Får inte tappa ramen :cool: Går o väntar nu? nu? nu? :rofl:

Mitt fel, självklart. FOKUSET är annat för mej med, JAG tänker ju på bytet så.....:o

Du lägger tillbaka skänkeln i språnget innan- men aktiverar den i nästa.
Sitt inte om. hästen kommer att placera dig när den byter.

Ja att jag sitter om är nog något jag måste jobba bort. Har samma problem i alla rörelser jag tycker är svåra (främst sluta och bakdelsvändning) att jag vrider mig och sitter över på "fel" sittben så jag blockerar hästen. Jobbar på det...

MEN: om man ska lägga
tillbaka skänkeln i språnget innan- men aktiverar den i nästa
NÄR i språnget gör man det. Hur KÄNNER man det????

För att få så bra byte som möjligt så skall du förbereda ditt byte. Det gör du i 3 språng (språnget räknas från det att frambenet sätts i marken). På första språnget gör du en halvhalt. På andra språnget flyttar du om dina skänklar (utan att sitta om) på 3:e språnget så ger du impuls med skänkeln och ffa din höft (genom att ffa ge impulsen med höften så underlättar du för nya bakbenet att träda fram så att du får gest i bytet). Efter bytet sitter du om.

Om du inte förbereder i 3 språng så är det svårare att tajma rätt när man är ovan. Och att förbereda i 3 språng fungerar fram till seriebyten i vartannat (men då kan du fortf förbereda i 3 språng fram tills första bytet).

Ger man impulsen vid fel tillfälle så kan antingen hästen inte byta (beroende på var i galoppmomentet man befinner sig) eller så kan den byta orent alt. med väldigt lite gest och lite haffsigt. Därför är det till stor hjälp att förbereda i 3 språng (det är lättare för dig att hinna med då också).

Ska tilläggas också att om man har en väldigt känslig häst så bör du flytta om skänklarna i språng 2 lite sent så att den inte byter redan i det språnget.

Galoppsprånget inleds ju med att bakbenet sätts ner först efter svävningsmomentet men det är lättare att känna galoppsprången utifrån när frambenet tar i. Och gör du bytet i 3 språng så behöver du inte utveckla känslan helt för bakbenen (själv tycker jag det är mkt svårt att känna) utan hinner utan problem ändå.

Tack det var nog det jag efterlyste. Jag har nog gjort så att jag i första språnget gjort halvhalt och i andra språnget gett nya skänkelhjälpen. Han har aldrig bytt orent, men i ena varvet bryter han av ganska ofta om vi inte kommer helt rätt. I det bra varvet studsar han till istället, kanske är det ett sätt för honom att hinna med eftersom han ju då byter i det tredje språnget. Får väl försöka lära mig att räkna för igår sa min tränare att han vill att jag ibland ska testa hans häst som byter i varannat.

Gäller verkligen att ha tungan rätt i munnen för det är ju som du säger svårt att känna var varje ben befinner sig. Jag se hans framben eftersom jag har en häst med extremt höga frambenslyft (man ser färgen på lindorna när man sitter lodrätt) men bakbenen känner jag inte som annat än att jag skjuts lite upp ur sadeln när de är i luften.

Halvhalten kan läggas tidigare. det kan vara svårt att hinna med allt. Sen om halvhalten inte går igenom så är ingen samling kvar när man rider framåt i bytet o det blir flackt.

När jag lärde min byta för inte så länge sen var hon oxå riktigt stabil i den förvända.
Jag gjorde så att jag red på tre serpentiner och varje gång jag kom till medellinjen och skulle byta varv saktade jag av och fattade rätt galopp. sen när hon blev mer och mer taggad fattade jag efter typ bara ett steg och till slut så visste hon att hon skulle "byta" galopp när jag red över medellinjen så då började jag med de korrekta byteshjälperna. Hon tyckte det var så roligt att byta så nu gör hon det mer än gärna. Det är ju inte alltid bytena blir helt rena men hon försöker alltid.

Något som är bra när man ska lära hästen att byta galopp är att man vanligtvis fattar galopp med BARA innerskänkeln eftersom ytterskänkeln är byteshjälpen!

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar