Hur byta galopp?

mumrikan

Trådstartare
Om man har en häst som är stensäker i den förvända galoppen och som inte byter naturligt oavsett vad, hur får man den då att fatta vad ett galoppombyte är?
Vi har visserligen inte kommit till galoppombyten ännu, men min tränare tycker att jag vid lämpliga tillfällen ska försöka lura hästen att byta och sen överösa med beröm för att det ska förenkla när vi börjar med byten. Ännu har jag aldrig lyckats.:angel:
Det känns helt omöjligt. När jag longerar fattar han den galoppen det råkar bli och går sen hellre förvänd galopp än byter till den rätta. Bara om jag saktar av honom till trav och sen ber honom fatta ny galopp kan det kanske bli rätt galopp. Det är som om han inte tycker att "rätt" galopp är lättare än "fel".
Han byter inte om jag galopperar över en bom, eller ens ett mindre hinder, bara hinder där han verkligen måste ta i och HOPPA, kan han landa i rätt galopp (händer inte så ofta med hopprädda jag). Inte heller när jag kastar vikten över åt andra sidan eller kastar honom tvärt åt sidan, byter han galopp.
I balanserad samlad galopp kan jag göra ett enkelt byte med 1-2 skrittsteg, men om jag ger motsatta galoppens hjälper direkt fattar han ingenting.

Sv: Hur byta galopp?

rid på en åttvolt i galopp med en bom/hinder där du bytar volt. ta bak den blivande ytterskänkeln lite och tryck till precis över bommen..

hoppas det går bra.. (efter min flummiga förklaring) :)

jag har lite samma problem. Denna övningen lät ju superpt :D måste testas snarast! tack tack

Om man byter över bom är det stor risk för att den sen gör "hoppbyten"= ½ språng efter med bak, som är svårt att komma till rätta med om hästen har lärt sig den tekniken.

Rid hellre på en stor volt i frisk galopp o byt om volt. Man kanske får "knuffa" den lite åt sidan för att den ska "tappa balansen"- hoppryttarstuk:D. Vid minsta försök från hästen- beröm.

Man kan laborera lite om det funkar att peta på med spöt. antingen bakom nya ytterskänkeln eller på nya inre bakbenet innan(bra om den har benägenhet att slå mot spöt).

Många byter från förvänd, men då krävs det att man knuffar på den om den är för stadig i förvända o att du lägger om hjälperna i exakt rätt moment.

Läste om dig i Ridsport- kul med kändisar:bow::rofl:

den övning som alltid funkat för mig är att rida skänkelvinkning i galopp på diagonalen.
ex.
vänster varv vänster galopp.
vänd snett i genom.
samlad galopp.
högetställd och undan hö skänkel.
rakrikta, rid rakt fram 2 språng.
upptagning.
byt hjälperna precis innan hörnet.
så att du rider genom hörnet i rättvänd galopp.

eller på serpentinen.
ex.
vänster galopp
samlad galopp
vänd till vänser
högetställ redan i början av bågen
rid undan höger skänkel
bromsa, tänk kort trummig galopp
bromsa upp på vä. tygel och sitt om

i båda övningarna är alla typer av reaktioner från hästen godkända utom att öka.
om hästen ökar så öva mer på samlingen och de enkla bytena.

det är tilloch med bättre att få in ett travsteg i bytet än att hästen bara tror att det är framåtdrivande och ökar.

kanske lite luddigt förklarat.
fint repotage i ridsport, och grattis till "titlen"

redan i början av bågen ytterställd.
rid undan yttre

Kan också fungera om man ligger på volt och gör enkla byten. Minska antalet skrittsteg eftersom. Det brukar få dem att fatta hjälpen.

Träna på att få dig mer tydlig med/hästen mer lyhörd för dina sittben. En grymt bra övning är att vända rätt upp i t ex vänster öppna och sedan sitta om till en höger sluta. (Detta ska så småningon kunna åstakommas enbart med hjälp av sittbenen.) Denna övning är förberedande för galoppombyten.

Om man byter över bom är det stor risk för att den sen gör "hoppbyten"= ½ språng efter med bak, som är svårt att komma till rätta med om hästen har lärt sig den tekniken.

Rid hellre på en stor volt i frisk galopp o byt om volt. Man kanske får "knuffa" den lite åt sidan för att den ska "tappa balansen"- hoppryttarstuk:D. Vid minsta försök från hästen- beröm.

Man kan laborera lite om det funkar att peta på med spöt. antingen bakom nya ytterskänkeln eller på nya inre bakbenet innan(bra om den har benägenhet att slå mot spöt).

Många byter från förvänd, men då krävs det att man knuffar på den om den är för stadig i förvända o att du lägger om hjälperna i exakt rätt moment.

Läste om dig i Ridsport- kul med kändisar:bow::rofl:
Är inte så kändisvan:o, men jag kanske ska börja sälja min autograf. Intresserad?

Jag vet att inte bytet blir bra att träna över bom, men nu vill jag bara att han ska byta en gång så han fattar att det går.
Över bom har jag provat på hoppträning flera gånger, men det funkar inte.
Har provat åttvolten och knuffat över, men utan resultat. Porthos bara tittar på mig och undrar vad jag sysslar med. Konstigt att en häst med så långa ben ska ha en sån förbannat bra balans. Min tränare som är ganska lång har EN gång lyckats, men då kastade han sig så kraftigt med hela sin långa kropp att jag trodde de skulle gå omkull. Men bytet blev jättefint och efter MASSOR av beröm slutade vi. Jag har aldrig lyckats.
Men jag får väl prova med spöt också.

den övning som alltid funkat för mig är att rida skänkelvinkning i galopp på diagonalen.
ex.
vänster varv vänster galopp.
vänd snett i genom.
samlad galopp.
högetställd och undan hö skänkel.
rakrikta, rid rakt fram 2 språng.
upptagning.
byt hjälperna precis innan hörnet.
så att du rider genom hörnet i rättvänd galopp.

eller på serpentinen.
ex.
vänster galopp
samlad galopp
vänd till vänser
högetställ redan i början av bågen
rid undan höger skänkel
bromsa, tänk kort trummig galopp
bromsa upp på vä. tygel och sitt om

i båda övningarna är alla typer av reaktioner från hästen godkända utom att öka.
om hästen ökar så öva mer på samlingen och de enkla bytena.

det är tilloch med bättre att få in ett travsteg i bytet än att hästen bara tror att det är framåtdrivande och ökar.

kanske lite luddigt förklarat.
fint repotage i ridsport, och grattis till "titlen"

redan i början av bågen ytterställd.
rid undan yttre

Som sagt. Autografer någon?:rofl:
Hur menar du skänkelvikning i galopp? Som diagonalsluta? Det är syrrans metod och det har vi precis börjat på. När slutorna sitter börjar vi göra "riktiga" byten.

Det du förklarar från serpentiner har jag försökt. Han kan gå ganska kort galopp, men fattar absolut inte vad jag menar när jag ber honom byta. Det närmaste han kommit är ett av hans stelbenta bocksprång som tyvärr slutade i samma galopp som innan. Han kan som sagt utan problem gå förvänd galopp på 10-metersvolter, ställd från galoppsidan om det skulle behövas.
Med travsteg emellan går det men då tappar jag samlingen och måste "börja om".

Kan också fungera om man ligger på volt och gör enkla byten. Minska antalet skrittsteg eftersom. Det brukar få dem att fatta hjälpen.
Ja så försöker jag nu. Men vad gör man när han klarar ett skrittsteg vilket han gör de dagar han går bra? Sen då?

Träna på att få dig mer tydlig med/hästen mer lyhörd för dina sittben. En grymt bra övning är att vända rätt upp i t ex vänster öppna och sedan sitta om till en höger sluta. (Detta ska så småningon kunna åstakommas enbart med hjälp av sittbenen.) Denna övning är förberedande för galoppombyten.
Jag tror också att jag får gå en sån väg. För som sagt är jag medveten om att han inte är redo för galoppombyten ännu. Det var mest min tränare som ville att jag skulle börja hitta metoder att "lura" honom.

Att byta över bom eller litet hinder gör ingen skada alls. Är hästen välriden i övrigt så kommer det inte förstöra det framtida bytena. Prova gärna med att sätta hindret på väg ut ur diagonalen nära väggen, då kommer väggen locka hästen att byta. Grejen är nämligen den att du ska sitta kvar över bakbenen och ge korrekta byteshjälper. Rid som om hindret inte fanns där- det ska bara hjälpa dig att få upp hästen lite från marken. Rid fram noga och tänk inte Oj! Byten! innan, då har du redan skapat spänningar och med en spänd häst blir det jättesvårt. Fortsätt också att nöta på med de enkla bytena. Lär dig göra det utan att rida i så kort galopp, få hästen uppmärksam och alert. Tillslut ska du bara kunna sitta still, komma direkt ned till skritt och nästan bara "snudda vid skritten" innan du fattar den nya galoppen. Gör hästen väldigt reaktiv på spöet, ha gärna ett lite längre dressyrspö och träna på att få hästen att nästan ta ett litet skutt med bakbenen när du petar till honom med spöet, utan att han blir spänd eller ökar iväg. Och, mkt viktigt är- KASTA ER INTE åt sidan och försök välta henne över i andra galoppen. Sådana trick kan funka med en treåring men en utbildad häst måste få förstå och komma in i bytet från bakbenen genom ryggen. Rider du i form och kastar dig inåt släpper du ett stadigt säte som hjälper bakbenen och låser hästens insida och frambenet som måste få kliva fram. Detta gör bara hästen förvirrad och leder ofta till att de blir springiga och tappar linjen i bytena i framtiden. Lycka till!

Att byta över bom eller litet hinder gör ingen skada alls. Är hästen välriden i övrigt så kommer det inte förstöra det framtida bytena. Prova gärna med att sätta hindret på väg ut ur diagonalen nära väggen, då kommer väggen locka hästen att byta. Grejen är nämligen den att du ska sitta kvar över bakbenen och ge korrekta byteshjälper. Rid som om hindret inte fanns där- det ska bara hjälpa dig att få upp hästen lite från marken. Rid fram noga och tänk inte Oj! Byten! innan, då har du redan skapat spänningar och med en spänd häst blir det jättesvårt.
Men hu högt måste hindret vara för att han ska byta? Över bom galopperar han glatt och struntar fullständigt i mina byteshjäper. Och om vi hoppar höga hinder (så läskigt höga som 90 cm:eek:) sitter jag mest och blundar och spänner mig, så vi måste nog hitta en optimal höjd isåfall. Som han hoppar och är helt i luften och sen kan landa i den nya galoppen.

När jag och min tränare lärde min häst galoppombyten så började vi att göra en volt tillbaka och göra allt jätte tydligt. Hade spöt i den handen som skulle bli ytter och petade lite grann därbak, funkar nog bäst om man har ganska långt spö.
Min häst lärde sig väldigt fort och blev lite "galen", hon tyckte det var jätte skoj :p Red jag på volt så ville hon sticka till andra volten och byta galopp. Så jag fick lixom lugna ner henne varje gång jag gjort ett byte. Min tränare sa att det är inte ovanligt att dom blir lite galna och lite heta när man gör det. ;)
Bommar funkar ju jätte bra oxå, att rida i en åtta och byta över bommen. :)

Bör räcka att du lägger upp en bom på sockerbitar/block så det blir 30-40 cm. Somsagt, rid i en bra aktiv(inte snabb utan med bjudning o "snurr") arbetsgalopp med en bra inverkan, inte ställa sig upp och rida an lite loose. Du ska vara med, förbereda och ge bytet när han kommer upp lite i luften med hjälp av bommen. Ha hjälm och lägg gärna bommen på kanten av blocket så ni inte går ikull om hästen snubblar på den. Är han lite nonchig mot bommar finns risken att han snubblar, håll bara balansen då och rid vidare, kan vara bra att han väcks lite och får en tankeställare att han måste koncentrera sig på bommen.

med skänkelvikning i galopp menar jag.
ex.
du kommer i vänster galopp
rider in på diagonalen
ställer höger och rider unadan höger skänkel.

denna övning skall ridas i samlad galopp med korta språng och ganska mkt tvärning, så rid gärna korta diagonaler.

(i en sluta hade du ställt vänster)

med skänkelvikning i galopp menar jag.
ex.
du kommer i vänster galopp
rider in på diagonalen
ställer höger och rider unadan höger skänkel.

denna övning skall ridas i samlad galopp med korta språng och ganska mkt tvärning, så rid gärna korta diagonaler.

(i en sluta hade du ställt vänster)

Jag ruskar liv i den här gamla tråden.
Ville tacka dig för skänkelvikningsmetoden som funkat jättebra.
Men problemet är dels att jag nu knappt kan rida ett steg åt sidan i galopp förrän han börjar studsa och byta. Men då rider jag bara rakt fram och försöker igen så till slut blir det ändå ett bra byte från höger till vänster. Nu börjar jag även kunna byta vid X i det varvet genom att bara samla.
Från vänster till höger däremot blir det antingen ett steg i trav eller bara studs, men det kommer väl när den galoppen blir starkare.

Det jag undrar nu är hur man egentligen ska göra hjälperna? Kyra räknar på ett sätt som jag bara blir förvirrad av. Men jag känner att ibland beror studsen på att jag inte ger hjälpen (byter för den nya ytterskänkeln och "sitter om") exakt i rätt ögonblick.

Du lägger tillbaka skänkeln i språnget innan- men aktiverar den i nästa.
Sitt inte om. hästen kommer att placera dig när den byter.

Du lägger tillbaka skänkeln i språnget innan- men aktiverar den i nästa.
Sitt inte om. hästen kommer att placera dig när den byter.

Det är där man gärna gör för mycket -vill hjälpa till:o

Jag fattar inte varför många säger att de sitter om innan:confused:
då belastar man den sida som ska komma upp i bytet- den nya innern- förhindrar oxå gesten fram.

Jag fattar inte varför många säger att de sitter om innan:confused:
då belastar man den sida som ska komma upp i bytet- den nya innern- förhindrar oxå gesten fram.

Vet inte :confused: Tror det har att göra med att man lärt sej att få fram nya höften eller nåt, tankefel liksom. Det stör bara hästen:mad:

Man ser det på hoppryttare särskilt (inte de duktiga) som liksom kastar om hela överlivet.......

Jag får hålla i mej själv för att inte "hjälpa till" :o

Bytte några gånger häromdagen och det blir fortfarande lite väl "kul" - efter några byten - överilad, kan man säga, kanske:smirk:

Fokuset blir på bytena och lydnaden och lyhördheten är inte längre prio ett:cool: Menar nu från hästen sida......Som om bytena blir ett sätt att få ha lite kul mitt i det seriösa, hm...hur blev det så:confused:

Jag misstänker att jag har själv fokuset byte och inte rider likadant. :confused:

Fokus:idea:
Har en kompis som håller på. hon knyter sig o krånglar till det.
gör för yviga o överfallande hjälper-varav hästen får spel.

nu får hon rida över en bom o endast trampa ner i nya innern- för sin hopptränare. Släppa fokus på bytet, sen får hon gå vidare.

vi diskuterade det där igår o ingen av mina hästar har "dragit iväg".
Har heller aldrig hållit i o efter bytet på unga hästar har jag t o m släppt helt o bara klappat. Det tar liksom udden ur spänningen- AHA:idea::banana:
Tror att hästen blir förvirrad om man dels använder för starka framåtdrivande hjälper o sen dessutom håller i.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar