Hur bygga upp under sadeln??

H

henci

Jag har nyligen köpt en westernsadel till min paint. Jag har köpt den lite vid, för tanken är att hon ska bygga muskler under och på lite sikt fylla ut sadeln. Jag funderar nu på vad sorts pad ska jag använda..... Eftersom jag är helt rudis på westernprylar så skulle jag vilja ha tips på en bra pad för detta? Är det nåt särskilt att tänka på?
Sadeln är inte jättemycket för vid utan man ser att den ligger lite mindre an just bakom manken. Där jag tänker att muskler behöver byggas.... För övrigt ligger den perfekt!

Sv: Hur bygga upp under sadeln??

Om den ligger relativt bra över ryggen men det fattas lite massa framvid, ex vid manken, över bogarna och en bit bakåt så skulle jag prova lägga på en built-up pad. Som just finns till för detta endamål. Att bygga upp framtill.
Dessa går ibland att få tag på begagnat så man inte behöver lägga ut massor med pengar på nått som inte fungerar, utan kan sälja den igen och ev byta pad eller i värsta fall byta sadel. Lycka till

Säger som föregående, satsa på ett build up pad. Det går att bygga upp med handduk också, men det tycker jag personligen lätt blir knöligt och omständigt.

Jag har tidigare använt builtup pad när sadeln varit för vid men dom har en stor nackdel, hästen kan inte obehindrat röra sina bogblad. Nu shimmar jag sadeln om den är för vid. Detta är ett mycket bätte sätt och lätt att anpassa till hur hästen ser ut och kan ändras allt eftersom hästen musklar på sig. Du kan söka på detta på Google eller maila mig så kan jag berätta mer utförligt hur man gör och maila bilder.

Har aldrig hört talas om att shimma.
Google gav inte så mkt på "shimma" eller "shimma sadel".
Inte lätt att googla om man inte vet vad det heter igentligen.
Berätta gärna lite mer. :)

Ett vanlig pad och en navaho filt som du kan vika ett par gånger främ.
Bättre an en build up pad som är mest till besvar.

Tack för alla goda råd! Ska prova mig fram och se vad som funkar bäst. Tror som sagt att sadeln kommer att vara perfekt om ett par månader då damen musklat på sig, Hon verkar då trivas utmärkt att bära sadeln.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka