Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Sv: Hur brukar ni klippa era hästar? Gärna bilder

Prova att spårklippa. då kan de ändå gå utan täcke. suveränt tycker jag.

såhär klippte jag i vintras då han skulle stå ute mera och även stå i kallare stall än förut
24444124.jpg

även denna funkar om hästen ska gå ute mycket och behöver pälsen
24444147.jpg

men jag föredrar att klippa såhär (sparar halva huvudet, lapp på rygg och ett hjärta)
24444140.jpg

Jag klippte min häst förra vintern då hon fick en björnpäls utan dess like. Hästen går normalt utan täcke och jag ville att hon skulle göra det även som klippt, därför spårklippte jag henne. Hon svettades inte alls och kunde gå otäckad som vanligt. Mycket nöjd. här är bild.
27427037.jpg

Jag kommer nog att klippa likadant som din häst på bilden:idea:.
Han blir ju pissblöt över hela halsen och mycket på benen men det hjälper väl bättre än ingenting att klippa sårklippning. Om han är lite klippt kanske det inte blir lika svettigt heller :laugh:

Kul att få se alla bilder:rofl:

Helklipper min häst och som ni kanske ser så behövs det :D

Detta var dock första ggn han blev klippt och han var supersnäll:love:
så vi sparade benen och huvudet så vi inte skulle behöva krångla till allting
ifall han inte skulle gilla det.
Men nu till vintern ska iaf benhåret bort :D

bilder080.jpg

bilder082.jpg

Så här brukar jag klippa min haflinger. Han har bara täcke när den skånska vintern blir som vidrigast med regn och halv storm flera dagar i sträck.

tmkrningtrav.jpg

Så här brukar jag klippa min haflinger. Han har bara täcke när den skånska vintern blir som vidrigast med regn och halv storm flera dagar i sträck.

tmkrningtrav.jpg

riktigt snygg klippning :D...och en snygg häst:love:

Hur skulle ni gjort? Jag hade klippt halva halsen först. Och testat hur det blir. Sen hade jag tagit magen och en bit på bakbeben (spårklippning). Om det behövs klippas mer och sedan hela halsen om det behövs.

Och hur/vilka mönster brukar ni klippa på era hästar? Så här:
Allt utom en platta på ryggen, halva ansiktet och benen nedanför framknä och has.
20128317.jpg

10054390.jpg

1481958.jpg

Behöver de halstäcke?
Han som är helrakad har ett halstäcke. Men det används bara vid Mycket regn. Detta då det rinner längs med halsen och ner över bogen. DVS han blir kall och blöt! Jag använder halvhals täcken flitigt då jag tycker de sitter bättre.
Eller anser ni att det är ett modernt påfynd liksom de nya magtäckena?
Magtäcke har jag aldrig haft på mina. De är ju oftast skyddade från vind och rusk under magen.

Såhär klipptes min stackare förra vintern

Han fick nämligen svamp av att bli varm och svettig efter ridning så det var ett nödvändigt ont, klippte dock mer än som var planen från början, och det vart ju inte vackert, hade tänkt rätta till det någon dag men det vart aldrig, så han gick sådär :o
I vinter hoppas jag slippa klippa honom då han går på lösdrift, måste jag ska han få en spårklippning, och jag ska betala någon för att göra det och inte försöka själv med min maskin ifrån 80 talet.

Man lär sig utav misstagen :angel:

Knapplån

Jag brukar helklippa på hösten. Rent generellt klipper jag hela kroppen utom en bit där sadel ligger, halv huvudet och hela benen. Men det får man ju anpassa efter vad hästen tycker om det.
Snyggaste bilden ;)
DSCN0524.jpg

Framåt december/januari så halvklipps hästarna för att underlätta i kylan:
IMGP0319.jpg

Eftersom jag är allergisk brukar jag helklippa hästarna igen framåt våren, precis när de börjar fälla (gärna innan).

Jag föredrar (eller hästarna) täcke med halvhals. Helt utan hals blir för kallt för den lilla hästen. Hela halsar som går ända upp till öronen tycker jag inte så bra om.

Jag kommer oxå ta ut någon som klipper åt mig :P har varken maskin eller kunskap att göra det själv:crazy: I framtiden kan man ju köpa sig en egen maskin men då är det bra att inte hästen är en nybörjare :rofl:

Äsch, inte led pållen utav det, första gången han vart klippt, första gången jag klippte och det gick bra, bara det estetiska som blev lidande, och vi mötte få älgar den vintern så det var nog ingen som led ;)

Äsch, inte led pållen utav det, första gången han vart klippt, första gången jag klippte och det gick bra, bara det estetiska som blev lidande, och vi mötte få älgar den vintern så det var nog ingen som led ;)

Ja nej det har jag svårt att tänka mig att han skulle göra :p
Däremot är jag lite skraj att man skall råka slinta med maskinen och lyckas ställa till med ett smärre blodbad:o:angel:
Har det hänt er någon gång? Att man lyckas klippa så pass illa så det blir sår? Eller är det svårt att klippa fel om man säger så?

Helklippning med hela benen och halva huvudet. Lämnar en liten "fläck" vid sadeln för att undvika skav vid manken!

Nej att slinta var jag inte orolig för :)

Okej :) Man kanske ska låna en klippmaskin och pröva själv ändå :d
Kanske egentligen är bäst då min grabb är väldigt skeptisk mot människor han inte känner som kommer och tar på honom hur som helst:cool:

Ska klippa min häst i slutet av denna månaden, ska klippa allt tänke jag. Har köpt en liten mini klippmaskin till huvud/ben. Han har några helhalstäcken,några halvhals & utan hals. Min häst är ganska frusen av sig så ibland behöver han helhals. Lär väl få klippa honom 3-4 ggr, han går givetvis täckad när han klipps och det blir kyligare.

Behöver man klippa redan nu om man bor i hässleholm?

Och om hästen är "ganska frusen av sig" - varför väljer man att helklippa?

Behöver man klippa redan nu om man bor i hässleholm?

Och om hästen är "ganska frusen av sig" - varför väljer man att helklippa?

Japp, jag behöver iallafall.
Han har redan nu blivit lite ruggig i pälsen och träningen har börjat dra igång intensivt nu, vilket gör att han blir helt dö svett efter ett träningspass, nu funkar det men i slutet av aug/början sep, då har han antagligen ännu mer päls.

jag klipper min överallt förrutom halva huvudet och en fyrkant under sadeln, hade gärna sparat lite över rumpa/ som en filtklippning, men hon får svampliknande knutor pga fukten på vintern så det blir så lite vinterpäls som möjligt och sedan stalltäcke + utetäcke med hals på över det. Har en väldigt frusen häst som även är en sk. "rygghäst" :(
Men åter till TS, hade jag haft min på lösdrift hade jag nog kört en filtklippning, och om de inte står allt för blåsigt så behövs inget halstäcke...utan räcker med ett 200g fodrat vintertäcke som andas skulle jag tro, beroende på hur kallt det blir och hur mkt mat de får.
081219011.jpg

Jag kommer nog klippa första gången i mitten på sept/slutet beroende på hur snabbt hon sätter päls, tänkre inte börja täcka en massa innan för att få den kort utan det blir utan täcke så länge som möjligt

Senast ändrad:

Hej hej! Jag hoppas det är okej för mig att komma in med en snabb fråga, har fått för mig att man gärna vill klumpa ihop så många frågor inom ett ämne som möjligt på samma tråd?

Jag har en häst som fått väldigt tät päls nu såhär lagom till varma augusti och är helt borta på allt vad det gälle rakning. Brukar man raka hästar såhär på sommaren och isf hur borde man raka? Hon brukar vara helrakad på vintern: bara päls på huvud och ben, men om man rakar så nu, kommer hon klara sig utan täcke på nätterna?

Verkligen tacksam för svar och hoppas inte jag stör ;)

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 562
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 177
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård