Hur bra sköter er hovslagare sig egentligen?

oviktig

Trådstartare
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?
 
Hen kommer när de är sagt, blir det förseningar så hör hen av sig. Kan ibland skicka ett mess när hen är på väg till mig.
Trevlig mot människor och hästar. Jag och hästen känner sig trygg med hen

De med väntetiden e svårt, man vet ju inte om de kan ha hänt något. Men efter 45 min -1 tim hade jag nog åkt från stallet. Hade jag inte fått tag på hovslagaren så hade jag skickat ett mess att jag väntat en timme i stallet åker därifrån nu.
 
Förseningar är okej - tycker jag personligen. Åtminstone om hovis ringer och meddelar att hen blir sen (det gör min nuvarande hovis alltid).
Det ska till en hel del innan jag byter, men när jag bytte från min förra till min nuvarande berodde det på att förra hovslagaren enligt min uppfattning lät händelser i hens privatliv påverka skoningen av min häst. Det funkade helt enkelt inte.

Nuvarande hovis är guld värd och jag har aldrig ångrat att jag bytte.
 
Min är perfekt! Otroligt duktig, alltid i tid och är mycket snäll mot både hästar och människor. Förklarar gärna vad han gör och varför :)
 
min kommer nästan alltid i tid, får ett sms om hon blir försenad eller kommer tidigare. Är alltid jätte trevlig mot både mig och hästarna, ibland lite för snäll då min ena shettis gärna jävlas med henne. Är hon sen och jag inte hinner stanna hela tiden släpper hon ut hästarna i hagarna när hon är klar. Har även varit tillfällen jag fått förhinder och ställ in dem åt henne och hon släppt ut dem.

Det enda som jag kan tycka är negativt är att hon kan vara lite seg på att svara på sms, när jag bokar ny tid. (hennes önskemål att ta det via sms istället för samtal)
 
Nä de passar ju aldrig tiden, kommer före... Sent gör inget, jag är ju ändå hemma. Igår hade jag en timmes resa kvar när Hovis ringde 90min före utsatt tid).

Jag bokar om möjligt in på lediga dagar. Det är lättast så.
 
Min kommer i oftast i tid. Har hänt att han inte dykt upp alls och inte gått att få tag på per telefon.. Detta beteende hade gjort mig vansinnig förut, men under rådande förutsättningar gör det inget. Jag har två okomplicerade kallblod med lika okomplicerade hovar som bara verkas. Är han sen så jag inte kunnat vänta så tar han in dem från hagen och verkar dem och släpper sedan ut dem. En gång vaknade jag av att det lät utifrån vid 06:30, då hade han tagit in och verkat hästarna. Han hade egentligen bokad tid till 07, men han var tidig och ville inte väcka mig ifall jag fortfarande sov. Detta är självklart bara OK eftersom jag till 100% litar på hans handhavande med djuren. Har anlitat honom i många år.
 
Jag är supernöjd med min
Kommer i utsatt tid, även tidigare, aldrig sen.
Har jag tappsko, kommer hen antingen samma dag eller dagen efter.
Har bra hand med hästen.
Lyssnar på mina önskemål angående skoning/verkning,
Kan inte klaga
 
Jag är supernöjd med min hovslagare. Han kommer i stort sett alltid i tid men skulle han mot förmodan bli sen så skickar han alltid ett sms och meddelar det. Eftersom jag ibland måste ta ledigt från jobbet så förväntar jag mig att hovslagaren håller tiden. En hovslagare som inte respekterar sina kunders tid genom att komma sent, inte komma alls, inte höra av sig osv skulle jag aldrig anlita. Min tid är minst lika dyrbar som hovslagarens. Givetvis anpassar jag mig efter hovslagarens lediga tider när tiden bokas men när detta är gjort förväntar jag mig som sagt att hovslagaren dyker upp på angiven tid.
 
Min hovslagare fungerar väldigt bra. Kommer på utsatt dag - eller lämnar återbud. Håller utsatt tid om vi gjort upp någon tid.
Hon är fantastiskt snabb att komma när jag behöver hjälp exempelvis tappskor eller annat oplanerat.
 
En följdfråga, hur lång tid brukar er hovslagare ta på sig när det handlar om en helskoning?
 
Tycker att min hovslagare är toppen! Skickar sms två veckor innan det är dags, han kommer med förslag på dagar och tider när han har gjort upp en "rutt" för området. Han tar oss oftast sist då vi föredrar att han kommer på kvällar, då kan antingen jag eller mamma åka upp. Oftast kommer han i tid eller 15-20 min sen. Ibland kan det dra ut längre på tiden men då hör han av sig. Har en häst som kan stå inne länge och väl utan att stressa upp sig, så oss gör det inget om han är sen :)

När vi hade en häst som behövde få lugnande så prioriterade han dock oss då hästen var tvungen att skos efter ca 20-30 min efter att sprutan hade getts.

Har haft en hel drös med olika hovslagare, den nuvarande har vi haft i ca fyra år och har inga planer på att byta :)
 
Jag har tyvärr problem där jag står nu med hovslagare :/ den bra har inte gått att få tag på alltid och de andra 3 jag provat har inte gjort ett tillfredsställande jobb med hovarna (den bästa utav dem har jag problem med att den inte är kontaktbar och otrevlig. Den sämsta är kontaktbar men verkar tills det blöder). På mitt sto som ändå inte rids eller har skot har jag gett upp sköter numera själv. Provat ännu en ny till föl nu som fungerat super (vågar knappt säga det).

Hade innan större avståndsflytt jätte trevlig hovslagare som gick att få tag på och verkligen gjorde allt han kunde (och sedan skickade svåra hästar till klinikhovslagare). Saknar massor.
 
Har ingen häst längre, men kan svara för hur det såg ut då.

För mig är en försening på 20-30 minuter ok, har full förståelse för att det kan dra ut på tiden med en krånglig häst eller liknande. Men drar det ut mer än så förväntar jag mig att man hör av sig. När jag precis fått hem hästen hade jag ut en hovslagare till stallet som först inte dök upp alls när han lovat utan först någon vecka senare (efter att jag ringt och bokat ny tid) och dessutom gjorde ett dåligt jobb... inget bra första intryck alls, och ingen jag anlitade igen.

Nästa (och därefter ordinarie) hovis hade egen smedja så förseningar var det inga problem med, och skickligare hovslagare får man leta länge efter. Det medförde dock att han var så gott som fullbokad hela tiden och ibland var svår att få tag på. Men med tanke på utbudet av vettiga hovslagare häromkring så är det sånt man får ta. Hästens hälsa går först.
 
Jag åker till min (drygt 6 mil) och jag brukar alltid komma i tid. Har varit någon gång när det började snöa halvvägs. Då blev vi 10 min sena. Brukar ta med något jag har bakat, och oftast finns det tid för att prata och fika en stund :).

Jag är jättenöjd med allt - kunskap, intresse, hästhanteting, osv.
 
Vår hovis sen över 20 år tillbaka har alltid passat tiderna, den enda gången han blev försenad så ringde han en timme innan han skulle vara på plats och meddelade att han skulle bli 30 minuter sen.

Skulle jag ha en hovis som rent rutinmässigt är försenad, så handlar det ju om dennes planering. Men även kundens tid är viktig, förstår man inte det så skulle jag utan att blinka sökt en annan hovis.
 
Min f d hovis var alltid punktlig, om det var nåt var han snarare för tidig än sen men om han nu skulle vara det så ringde han alltid och under de 8 år han skodde våra hästar tror jag aldrig han kommit senare än en halvtimme efter uttalad tid. Däremot slutade han höra av sig förra hösten trots att jag ringde och smsade ett antal gånger. Så då fick jag helt enkelt byta hovslagare men han kommer också i tid :)
 
Jag har alltid haft förståelse för att hovslagare någon gång kan bli lite försenade tex pga kunden/hästen före.

Däremot ifall man inte meddelar försening och kollar om det går bra eller om ny tid måste bokas pga försening då hade jag blivit ganska sne.
Det har jag varit med om..Hade en hovslagare en gång som var allt mellan 15-70 min sen utan att meddela/kolla av läget och det höll inte i längden.

Likaså måste ju hovisarna tänka på att ta till lite extra tid hos varje häst om det är så att tiden skulle dra ut har man lite att spela på.
 
Min hovis kommer oftast strax före utsatt tid, så att han hinner prata lite och ställa fram grejorna i lugn och ro. Han är väldigt mån om hästarna och om man visar intresse så förklarar han gärna. Min häst har varit svårskodd tidigare, men denna hovis tog sig tid att lära känna hästen för att finna ut var problemet låg (låsta bogar) - nu älskar min häst att bli verkad och skodd. :love:

En gång var han försenad, så jag blev orolig och ringde efter 30 min. Det visade sig att han blivit akut sjuk och hade tuppat av hemma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 751
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 684
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp