Hur bra kondition behövs på kurs?

kryckan

Trådstartare
Jag ska på en 5 dagars kurs med min häst om några veckor, han kommer då gå 2 dressyrpass/dag. Han har rätt bra kondis nu, går 6-7 dagar I veckan varav 2 är skrittrundor, 3 dressyrpass och resten är uteritter med både trav och galopp (lite olika mycket olika dagar). Jag rider oftast inte mer än 1 timme inkl fram- och avskrittning. Han har aldrig gått 2 pass på en dag och när jag tävlat har jag bara startat en klass per gång.
Så det jag börjar fundera på nu är om jag behöver träna upp hans kondis mer innan kursen? Jag vill ju inte att han ska bli helt slutkörd utan att vi båda två ska få ut så mycket som möjligt av kursen.
Men samtidigt, sedan en kotledsinflammation i höstas är jag rädd att överanstränga honom... :confused:
Tips och ideer?:)

Sv: Hur bra kondition behövs på kurs?

Jag hade absolut ökat träningsdosen. Om du istället för att trappa upp träningen bara helt plötsligt mer än fördubblar den så lär det anstränga bra mycket mer....

ta en skritt/trav runda på förmiddagen, låt honom vila i 6 timmar och sedan ta ditt dressyrpass.. så tränade vi upp till kurs, två dagar i veckan eller fler.

Det är lite så jag har funderat på att göra. Kan man göra så 2-3 dagar I veckan? Dels är det svårt att hinna rida 2ggr/dag nu när jag jobbar och dels kanske han inte ska gå så hårt varje dag? Funderar också på att rida längre pass (inte de dagar han går 2)t ex rida ut 45 min och sen dressyr på banan 45 min.

tycker jag låter bra. någon dag i veckan skulle du kunna göra så..
Har du ingen nära kompis, medryttare eller dyl. som du litar på och törs släppa ut på en uteritt två tre gånger i veckan?
så vart vi tvugna att göra, det fungerade jätte bra!

Jodå, jag har en syster som säkert kan ta ut honom en sväng eller två i veckan. Hon har också häst och vi rider varandras ibland så det är inga problem. Dessutom jobbar vi helt olika tider så då kan han gå en gång på morgonen och en gång på kvällen :idea:

Det är också viktigt att känna efter när hästen är trött även om man betalt dyra pengar för en kurs. Och en sak till - hur är det med din egen kondis?! Orkar du två pass/dag;)

Ja, och det är så svårt med min häst för han är energisk och ambitiös och det är inte ofta han känns trött som andra hästar utan det har tagit tid innan jag lärt mig känna han faktiskt blir det.
Min egen kondis ja... Fram till mitten av juni gick jag på Friskis&Svettis 2ggr/vecka förutom att jag red 6-7 dagar I veckan (fast skrittrundorna är väl inte så jobbiga för mig...) men sen dess har det blivit sämre... Varför måste de ha sommarschema på F&S lagom när man kommit igång ordentligt? :grin:
Har iaf joggat litegrann och cyklar till stallet (1,8 mil ToR)1 gång/vecka. Fortsätter jag med det så borde jag orka.
Kanske kan rida syrrans häst lite också så jag tränar upp "ridkondisen" lite extra.

hahha, se så det kan lösa sig!
nu får du köra hårt, men varsamt.

Lycka till på kursen!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025