kryckan
Trådstartare
Jag ska på en 5 dagars kurs med min häst om några veckor, han kommer då gå 2 dressyrpass/dag. Han har rätt bra kondis nu, går 6-7 dagar I veckan varav 2 är skrittrundor, 3 dressyrpass och resten är uteritter med både trav och galopp (lite olika mycket olika dagar). Jag rider oftast inte mer än 1 timme inkl fram- och avskrittning. Han har aldrig gått 2 pass på en dag och när jag tävlat har jag bara startat en klass per gång.
Så det jag börjar fundera på nu är om jag behöver träna upp hans kondis mer innan kursen? Jag vill ju inte att han ska bli helt slutkörd utan att vi båda två ska få ut så mycket som möjligt av kursen.
Men samtidigt, sedan en kotledsinflammation i höstas är jag rädd att överanstränga honom...
Tips och ideer?
Så det jag börjar fundera på nu är om jag behöver träna upp hans kondis mer innan kursen? Jag vill ju inte att han ska bli helt slutkörd utan att vi båda två ska få ut så mycket som möjligt av kursen.
Men samtidigt, sedan en kotledsinflammation i höstas är jag rädd att överanstränga honom...
Tips och ideer?