Hur börjar ni med galoppen på en ung häst?

evis

Trådstartare
Placerar tråden här först - för att jag är nyfiken på hur ni gör.
Frågan är egentligen enkel och syns i rubriken - hur introducerar ni galoppen på en ung/oskolad häst?
Var tar ni första galoppen - på bana eller ute i skogen? (med draghjälp eller på annat sätt?) Och när - första gången ni sitter på, andra eller efter nåt år? Och på vilket sätt? (röstkommando - kroppen?) Väntar ni med galoppen på bana och rider mest galoppen ute i skogen från början - eller tvärtom kanske? Vad tycker ni "måste" sitta i skritt/trav innan man provar galoppen - måste något sitta (vara befäst)?

6-åringen galopperar balanserat och bra på lina, förstår röstkommando i de flesta situationer - både som handhäst/löshäst och på lina och lösarbete. Under ryttare har han väl fortfarande inte förstått vitsen med att bjuda framåt i traven - så egentligen har jag inte tänkt mej på galoppen än på ett bra tag. Å andra sidan inbillar jag mej att galopparbete kan hjälpa oss med bjudningen.

Med den tidigare hästen - som dock inte var helt oinriden och alldeles säkert hade galopperat under ryttare innan jag fick henne (dock undrar jag hur fasiken det hade gått till då hästen varken var styrbar eller reglerbar i tempo), så introducerade jag galoppen med draghjälp ute i skogen (vink vink Spider :D ), och det tycker jag egentligen är det absolut bästa - i alla fall vid de allra första galopperna.

Kruxet nu är att jag inte har något ridsällskap härute i skogen, känner heller ingen på ridklubben som har tillräckligt "stabila" hästar (antingen är det märrar som kickar ifall man råkar komma för nära eller hästar som är så markskygga att de inte kan galoppera 10 m utan att pallnita minst en gång....) så man kan "låna" draghjälp.
En annan idé vore att ha honom på lina och låta den i mitten fixa kommandot, det är han ju väl befäst i - kruxet är ju då att man ska ha någon som håller linan eller rida hästen :)... (fy vad man känner sej ensam härute i skogen ibland)

Jag tänker att det finns flera olika sätt att fatta galopp - och det sätt jag "vill" ska funka är ju att hästen är såpass "på sitsen" att man mha taktförändring /rida bakbenen kan fatta galopp. Men detta kräver ju en rätt skolad häst tycker jag - och jag vill gärna kunna introducera galoppen innan dess, med lägre krav.
Tacksamt att han förstår röstkommandot, så ska det nog vara relativt lätt att lära honom galoppskänkel, höger och vänster, som isolerad signal med hjälp av röstkommandot - så egentligen är jag inte så fundersam på "hur", men däremot "när" och "var"....

Nåväl - egentligen är jag bara nyfiken på hur ni gör med unga hästar/hästar under inridning/oskolade hästar, med galoppen.

Sedan en fråga som egentligen kommer före denna - hur jobbar ni med galoppen från marken innan ni sitter upp (om ni jobbar från marken)? På lina/lösarbete/som handhäst eller hur?

Sv: Hur börjar ni med galoppen på en ung häst?

Jag är väldigt systematisk, så det mesta är en del av ngt annat.

men - Jag börjar med att löslongera mina unghästar i en 20 X 20.
Det blir lite lubba för mig, men man får så mycket gratis angående rang och så.
Jag tömkör i trav men inte i galopp, jag vill först stärka i rakt fram.

Jag har longerpisk när jag löslongerar och "fastlongerar" senare, och då lär jag in olika tecken, visar vägen med den hand som är närmast näsan, höjer jag den så stannar hästen.
Den bakre mot rumpan som jag håller longerpisken i (eller bara linan när de blir vana) höjer jag när de skall öka.
Jag har diverse konstiga röstkommandon också..:angel:
Jag säger marsch marsch - vilket motsvarar cirkusens Allé Allé.

På något konstigt vis så har jag gjort så att varke kommando betyder en specifik sak, det finns flera olika för mera framåt beroende på vad jag vill. Detta marsch marsch :p betyder -ta i mer...

Ifrån körningen så sssssssssss'ar jag när hästen skall trava och för just galoppen så "pangar" jag, med longerpisken.

Jag kombinerar rösthjälp och pisken i ga (LOPP = pang)

Det som jag tycker måste vara befäst är att hästen stannar på kommando :D

Med halvbloden gör jag det helst i ridhus uppsuttet och som de flesta ur en hörnpassering.
Fördelen med rihuset är ju at det är jämnt och ur hörnet om man gör det korrekt så kan du ha rätt balans.

Men en Nordis jag hade som inte var så där ivrig ( visade sig ha en cysta i bakknäet sedan :angel: ) Gjorde jag det ute på en äng.

Uppsuttet fattar jag också för rösthjälpen och spö.
Rider sällan med spö så jag har inte så bra spövana.
Skulll helst vilja använda det på ytterbak, men eftersom jag är fumlig använder jag det på stöveln och får då mitt "pang-ljud"

Man kan ju fatta i en kurva för rätt galopp

Halvhalt och sedan gaaaa - pang.

Så gör jag:D

Jag tycker de brukar hajja fort, min nordis med cystan och Halvbodet med bruten nacke hajjade rätt fort ändå trots att de hade lite annorlunda sätt att hantera sina ben.:smirk:

Båda två hade extremt mycket svårare med den ena galoppen än med en andra - och det var så på båda som jag förstod att något var galet... Det gick bra i början att fatta båda galopperna men sedan så avstod de hellst den onda...

Senast ändrad:

Dotterns häst som var lite riden förut - draghjälp. Och vi kom överens om att vid tex stora tallen fattar vi galopp. Eller på "tre" eller något annat - så att det blev en fattning på hjälperna.

Min nuvarande - hade ingen att träna med, så efter grundlig longering och tömkörning så att ga-lopp satt ordentligt i skallen, gick vi ut på de mjuka vårvägarna. Trevligt tyckte han, kul att få galoppa. Inga som helst problem, bara göra preparation och lätta och ge hjälpen. Tillsammans med ga-lopp ibörjan - inga misstag alls.:)

/T_B

Tackar för svar - alltid kul att läsa om erfarenheter och metoder!

Jag har jobbat med galopp på hästar som inte "förstod" galoppskänkel innan (hade den, en ponny, på tillridning för en ridskola så det var ganska viktigt att den skulle haja - det var inte poppis bland nybörjarbarnen när han vid galoppskänkel sträckte ut i en mäktig ökad trav och la sej på i handen som ett ånglok). Den hästen hade lite jobbigt med gångarterna också - det blev gärna "ojämn flygande pass" i galoppfattningen och de första 5 stegen (och sedan var han uppe i räserspeed) om han inte var "på bakdelen" innan.

Fick en kanon övning från tränaren som hjälpte oss mycket - red på stora volten i ett hörn - såg till att ha böjningen (framförd innerhöft) på öppna delen av volten, flyttade för innerhjälper mot spåret innan det "första" hörnet, bara för att förstärka den diagonala rörelsen - och vid spåret "möta upp" med ytterskänkel/ytterhjälper och säga "galopp", då fattade han. Fattade vid samma punkt varje varv och han kopplade fort samman punkten med skänkeln med galoppen. De två hörnorna som kom hjälpte till att balansera honom så att det inte skulle gå alltför fort, och inte bli någon pass-variant. :D

Jag har använt mej av det på det tidigare stoet också de få gånger jag red galopp på bana med henne - fast på henne var det väl inte lika effektfullt då hon var så obalanserad att hörnorna bara gjorde henne osäker. (men hon hade "trasiga" bakknän och antagligen förträngningar i halskotpelaren också)

Jag tror att den här hästen är bra mycket enklare än båda dessa - på lina så är han jättefint skolad (kudos till Rikkan :p ) och gör balanserade fattningar på bakdelen och galopperar bra åt båda håll i fin balans. Som handhäst kan han fatta galopp från i princip alla lägen, skritt, samlad trav, "större" trav, på kommandot - och det är ju tacksamt att han förstår det så väl.

Bra tänkt med att stopp-kommandot är viktigare! Så långt har jag inte tänkt med den här hästen, på märren "med bakknäna" var det A och O.

Jag tycker inte riktigt om att det blir vinter nu, svårt med ängar osv. På märren var det positivt med djupsnö - dels hade hon svårare att sätta iväg i travartrav och dels bromsade djupsnön upp farten något när man väl var i galoppen.
Men på den här är det ju tvärtom - behöver inga bromsklossar liksom..... Men kommer det bara snö nu så kommer underlaget på de skottade skogsvägarna vara underbart - får se till att ta den kurviga vägen så man får lite "hörn" ändå :)...

*svamlar*

Tack för ditt svar!
Låter ju som om det inte finns sååå många olika sätt, men det är ändå kul att läsa hur ni gjort med era :)

Jag har börjat med en 2,5 åring. Hittills har han galopperat i skogen, han har naturligt fallit in i galopp med en rutinerad häst framför. Han är riden i ridhus en gång bara, och då höll vi oss till skritt och trav, dock ville han gärna falla in i galopp även där.

Det är som sagt väldigt basic nu och han rids mest för "psykets skull". Det dröjer nog ett tag innan jag börjar "träna galoppfattningar"

Jag tror att det kommer att funka bra ifall du använder dig av kommando "galopp" för att det har alltid fungerat när jag kört honom...Han har aldrig rusat sig in i galopp utan växlar mjukt och smidigt. Har funkat lika bra på lina som i vagn, ingen skillnad.

Vad som låter konstigt är att han saknar bjudning i traven. Har han blivit svag, för lite energi i kroppen eller är det sadeln som inte funkar på honom?

Hur funkar bjudningen när du rider utan sadel?

Tillsammans med annnan häst i terräng, med äldre hästen framför sig så den yngre kan naturligt fatta galopp på hjälpen när den gamle gör det och med den äldre hästen som "propp" om den yngre skulle vilja dra iväg i ren livsgjädje.

Bara en fyra fem språng första gången.

/KT

Vad som är intressant med galopp skänkeln är att de i tyskland fattar ytter - inner.

När vi såg ut som fågelholkar när Calire berättade det så frågade hon vilket ben börjar galoppen.....

På en del ridskolor lärs eleverna att flytta fram underskänkeln, det är lite dumt eftersom det brukar flytta bak sittbenet och på så vis bromsa inenr bak.
Själv fattar jag med sätet även på unghästarna - men jag har så konstigt högerben...

(hjälpgivningsbögen :angel: )

Angående bjudningen så tror jag faktiskt det är så "enkelt" som att han inte riktigt "förstår" vitsen med att bli riden. Att det är den mentala biten som ställer till det.

Jag har märkt det på honom i övrigt också (vid arbete från marken) - när han inte "förstår" att det är jobb, så tycker han det är ganska tråkigt och blir lite "bekväm" - ser ut att helst vilja stå i hagen eller i stallet och äta ungefär. När han förstår att det är jobb på gång, när man lägger lite mer press (han tycker det är tråkigt när saker och ting blir "för" enkla!) och är mycket noga med eftergifterna och berömmet, när han förstår att han blir "belönad" för att han är med och försöker - så har han en helt annan inställnig och tycker det är riktigt, riktigt kul.

Jag tror att mycket beror på att jag inte anpassat mej till honom riktigt - det tar ju sån jäkla tid för mej att "lära känna" dem, jag har svårt att hitta "nivån". Han har så lätt för sej så jag ställer (för) höga krav på honom = glömmer bort att berömma de små grejerna, och han verkar ganska beroende av att få tydliga eftergifter och mycket beröm för att han ska "vara med" (han är ju nästan som en hund för beröm - ett Duktig! eller Bra! och han nästan kråmar sej och försöker hitta nya sätt att hitta berömmet! :love: ).
Även en begåvad häst måste ju förstå vad som begärs - men när det känns så bra och han går så bra så glömmer jag verkligen jättelätt bort att "ösa beröm" över....

Han saknar inte bjudning helt i traven, problemet är att när något tar emot - när han måste förändra sej, balansera om eller "öka energin i kroppen", så bryter han hellre av än att "fortsätta vara med". Till exempel vid volter eller vid hörnpasseringar. Ute i skogen är han helt annorlunda (förståeligt) - där säger han "Javisst kan jag ta i och balansera mej här!"...

Men som sagt - mycket beror nog på att jag begär lite för mycket, jag vill så gärna att allt ska sitta "på en gång" (på volten och i hörnpasseringarna) - jag måste kunna dela upp det i mindre bitar och ge eftergifter/beröm, så att han FÖRSTÅR.
Sedan är det nog faktiskt också lite en sitsfråga :p - jag har under tiden med Stella vant in i min kropp att hela tiden sitta och bromsa, stanna upp, stoppa energin osv (inte för att det funkade på henne, men jag har vant in det i kroppen hursomheslt :( ) - det funkar inte med honom. Man kan tycka jag borde kommit bort från det vid det här laget men ..jag ÄR långsam och trög när det gäller att "vänja om", det hjälps inte :(

Jag tror vi löser det genom att rida ut - ute i skogen är det inte alls på samma sätt, och det är ju förståeligt (ologiskt att gå runt, runt på en ridbana). Samt att jobba med tömkörningen på ridbanan - det är lättare att visa honom vägen där för mej.

Sadeln är dock en del i problemet (den är något för smal), men det är samma vid barbacka-ridning så jag tror inte det är hela lösningen...

Jo, ytter-inner är väl fullständigt normalt - men det är det enda jag träffat på här i Sverige också?? Förutom på "känd dressyrryttare"-clinic där hon menar att hon fattar för inner skänkel enbart (för att undvika trubbel i bytena). Jag tror inte skillnaden är så stor egentligen - har man lite takt och tajming så är ju båda sidorna inblandade, fast ytter först - det känns naturligt för mej i alla fall.

Angående övningen att flytta sidvärtes ut till spåret för inner samsidiga - de placerar ju över hästen på yttersidan (fram till ytter hand, "loss" från innerhand = böjd), när man då möter upp på yttersidan vid spåret och ger innersidan "fri väg", så får man den "signal" till ytter bak som behövs för att galoppen ska komma naturligt och har chans att låta hästen komma fram i sitt inner bak, tror jag i alla fall. Övningen funkar åtminstone :p

Jag tror att han behöver komma utanför ridbanan, behöver nog mängdträning och variation för att inte bli olycklig och passiv...Hoppas ni finner en harmonisk och skoj lösning på det hela.

Jag ställde samma fråga till en nätkompis som just ridit in sin unghäst. Hon rider western, men just förfarandet skiljer sig kanska inte så mycket.

Så här förklarade hon att hon gick tillväga.
Hon lärde honom i longeringen att ett "kyss-ljud" betyder galopp. Han lärde sig detta och blev säker på att starta i galopp så snart han hörde ljudet. Sedan använde hon samma ljud när hon satt på honom. I början förstod han inte riktigt, tvekade lite och spetsade öronen. Men sedan föll han in i galopp och galopperade några steg. Massor, massor med beröm. Antar att hon sedan kopplar ihop ljudet med hjälperna, men så långt kom hon aldrig i förklaringen.

Jag vet också att hon startade i ridhuset.

OlleAtlas

Hm galopp i skogen på en 2.5 åring? Tillväxtzoner????
Bara jag som reagerade? Eller missupfattade jag?

/cj

Nej du missuppfattade inte. Vi rider i skogen, mest skritt och trav men faller han in i galopp får han göra det. Vad var det som du tyckte var konstigt?

Tyvärr är det vanligt (iaf i halvblodsvärlden) att man rider på sina bäbisar. Det finns tom bedömingar som görs på 3-åringar uppsuttet och i alla gångarter.

För min del är detta rent vansinne men så ser det tyvärr ut.

/T

När det gäller den här hästen(inte min) så är han fullblod och ska inte gå några tester.
Alla har ju olika filosofier när det gäller inridning och även om detta inte är min häst så skull jag förmodligen gå tillväga likadant. Men det är ju som sagt olika. På alla deras hästar har detta fungerat utmärkt iaf.

Om den inte ska visas tycker jag det är ännu konstigare att man rider:confused:

Jag tror inte det är nyttigt i längden att belasta en unghäst genom ridning.
Vet inte om man kan jämföra med barn bör ju inte träna hårt ex.

/T

Nej, träna hårt tror jag absolut inte är bra heller. Men det är ju ändå viktigt för barn att röra på sig. Vet inte om det är att jämföra med hästarna. Ska prat lite med ägaren/uppfödaren och se vad hans argument är, så kan jag återkomma.:)

Många av deras hästar har gått löp (galopp) det ska dock inte den här göra.
Men även deras äldre hästar är hela och har inte haft några problem och några av dom tävlas på hög nivå.

En yngre häst är lättare att påverka mentalt, den har lättare att accepetra nya saker, och lättare att lära sig. Man har lättare att påverka grundförutsättningar på en yngre häst, på en färdigvuxen kan man ju bara förbättra kondition och muskelmassa.

Det är ju extremt viktigt att inte pressa hästen när den är så ung, självklart.
Jag skulle kanske inte göra precis på samma sätt på min häst men det är för att jag inte känner mig så kunnig. Dessa hästägare/uppfödare har så mycket kunskap så jag litar på att dom vet vad dom gör.

När sitter du på unghästarna första gången?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar