Hur börjar man?

M

Mestur

Hejsan!!
Jag har en fråga, hur börjar man med islandhäst egentligen? Köper en och hittare en tränare sen? far runt och rider turridning?
Jag är enormt nyfiken (och blev grymt peppad av att se flygande pass på hästmässan i umeå som var i helgen) och tycker att isisar verkar vara helcoola men har ingen aning vart jag ska börja...:bump:

Sv: Hur börjar man?

JAA isisar är hur coola som helst :D

Du kan väl börja med att rida på islandshäst-ridskola? Så du lär dig gångarterna och så bra :)

Joo, jag har funderat på det, men problemet är att den enda jag hittat ligger 9,3 mil från där jag bor.... vilket blir lite dyrt att pendla:(

Har funderat på ridläger för vuxna, men det är också rätt dyrt... :cry:

Men, men jag har inte råd att skaffa häst än, rätt vad det är dyker det upp någon medryttarisis bara sådär!!:idea:

Sätt in en annons här på Buke!
Och kolla om du inte kan ta privatlektioner så du lär dig gångarterna ordentligt.

Du kan ju börja med att åka på en turridning och testa på lite...

Du kan ta kontakt med en islandshästgård och börja rida lektion eller fara på en turridning. Jag har skickat ett PM om lite olika alternativ. Ett alternativ är att bli medryttare (så började jag). Eller så åka på ridläger (även om det kostar lite :crazy: ). Det finns många sätt att ta sig in bland islandshästarna. Huvudsaken du har en kunnig person som kan hjälpa dig komma igång. :)

Lycka till och välkommen till den underbara islandshästvärlden :love:

Joo, det är planen. Ska ge en av mina kompiar en turridning i födelsedagspresent (hon är från Nya Zeeland och har bara sett isisar på bild typ) och hade tänkt följa med själv också... :)

Det kommer att börja en ridskola i tavelsjö till hösten. Det är väl bara 2,5mil från ume?
Ridläraren är en av tjejerna som red på nolia.

Mestur skrev:
Joo, det är planen. Ska ge en av mina kompiar en turridning i födelsedagspresent (hon är från Nya Zeeland och har bara sett isisar på bild typ) och hade tänkt följa med själv också... :)
Nu vet jag inte vart ni ska åka men döm inte alla islandshästar efter en turridning. Kvalitéen varierar tyvärr enormt mellan olika ställen. Min kompis har tex ett mindre ställe, hon har jättebra hästar med ren tölt.

När jag jobbade som turledare på islandshäst jobbade jag på ett ställe där bara ca 3-6 av de tio hästarna töltade rent. Någon var helt omöjlig att tölta (inte ens en av sveriges främsta ryttare fick den grisepassande valacken att mjuka upp sig) och någon var inte ens töltsatt :cry: och några töltade om de hade en duktig ryttare. Två-tre kanske var rena naturtöltare som töltade oavsett.
Jag kan inte tänka mig att arbeta med en sådan verksamhet igen, det var tråkigt at se hästarna som inte mådde bra och ryttarna som blev besvikna... :cry: :cry:

Kanske lite off the topic :angel:

Ska dock tillägga att min första erfarenhet av islandshästar var på en turridning, jag hade ett uppehåll i ridningen just då men anmälde mig, något halvår efter turridningen, till ridskola med islandshästar.
Nu har jag två egna :-)

Ooh... det visste jag inte. Lät mycket spännande. :bump: Har visserligen redan ordnat med "vanliga" ridlektioner för hösten, men kanske något att tänka på till i vår!! :idea:
Har du mer information? Websida eller ngt sådant?

jaa men kan ju börja på ridskola om man är häst van kan man ju alltid skaffa en och åka på tränningar med. den jag rekomderar också tur ridningar men det är mäst bara sitta och åka om du värkligen vill lära dej så skulle du nog börja på ridskola.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat