hur börjar jag

K

krixt

Jag behöver verkligen lite råd på vägen :)
Jag är 20 år och har ridit sen jag va liten, jag har på senare tid fått intresse för körning. lång historia kort - fick tillfälle köra travhäst, är inte alls intresserad av trav- men kände att det var skit kul att köra!
Jag vill lära mig mer! Det verkar vara rätt tunt med kurser och liknande för nybörjare :confused:
Ska man behöva skaffa egen häst?
eventuellt ska min lillebror få en ponny....tänkte kanske haka på där på ett hörn.
vad har ni får råd att ge mig? vad är det för ponny jag letar efter?
(min lillebror är 8år och vill bara skutta omkring. jag vill ju köra, men är väldigt grön, men kommer ha som mål att va med på någon tävling.....i framtiden)

Sv: hur börjar jag

Låter toppen om du kan haka på din lillebrors ponny. Det bästa är ju att den är körbar från början eftersom du är själv är grön. Försök att leta upp en körklubb i närheten så du kan åka och titta på deras aktiviteter och lära känna lite körfolk. Tills du har tillgång till körhäst kan du ju ställa upp som groom och lära dig lite på så sätt.

Lycka till!

Om du inte hittar någon körkurs eller liknande så kanske det i alla fall kan gå att lokalisera en kusk i närheten? De flesta blir nog glada för sällskap på vagnen nån gång när man är ute och kör, så kan du passa på att ställa frågor och lära dig mer. Med lite tur kan du kanske få provköra lite också.

Annat tips är att erbjuda dig att grooma på tävling. Då lär du dig en hel del om hur det går till att tävla. Dessutom finns det ju chans att kusken vill hålla dig glad och "betala tillbaka" på något sätt = du får kanske övningsköra med hästen vid andra tillfällen. Min groom har i alla fall fått låna ponny både på träning och klubbtävling och är välkommen att köra när som helst.

Titta på www.kuskringen.nu under Distrikt så hittar du kontaktuppgifter till grenledare i ditt distrikt och kanske på någon klubb i närheten, prata med dem så kan du säkert få fler tips på hur man kan komma igång. De som bor i Västernorrland/Jämtland kan gå in på www.mittsvenskakuskar.se.

Om lillebror ska få en ponny så är det ju perfekt om ni kan dela på den! Han vinner ju också på det om du är med och tränar/utbildar ponnyn. Enklast är förstås om den redan är inkörd. Ras och storlek och sånt är mindre viktigt.

Finns det nån sida med tips om utrustning,träningar osv som håller till i närheten av Falun? Är körning en dyr sport? Har fått för mig det eftersom man måste köra hästen i hästtransporten å då inte får med sig vagnen(i trav får man ju med allt på en gång;)) Å selar e ju dyrt... Vad är bra och billig "nybörjar" utrustning?

:laugh:Har nu letat upp närmaste klubb, det blev körsällskapet nordhallänningarna.
någon som är med där?
Har kollat lite på ponny till min lillebror, det kommer va busenkelt att hitta en fin ponny till han, men det är inte så många ponnier som är inkörda. Shetlandsponnier som är inkörda och erfarna finns det gott om, men tänker att lillbrorsan kanske växer snabbt nu...
men annars, är det många vuxna som kör shetlansponny? tävlar och så?

:laugh:Har nu letat upp närmaste klubb, det blev körsällskapet nordhallänningarna.
Vilken tur du har som hittar körklubb i närheten! Då kommer det nog inte bli några problem att komma igång :laugh:

men annars, är det många vuxna som kör shetlansponny? tävlar och så?
En shettis är ju bland det roligaste man kan ha :D

Jag har fått uppfattningen att det är relativt vanligt. Vi har i alla fall varit flera på de tävlingar som jag varit på och här på buke finns det ju en hel del också.

Klart att du ska ha en shettis, brorsan får väl skaffa en egen ponny när han blir för stor ;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv