Hur börja med PNH??

M

Monna

Jag har intresse av att vilja införa lite PNH i en av mina hästars träning, har dock inte möjlighet till hjälp från tränare just nu.
Därför söker jag mig hit till buke och hoppas på kunnig hjälp för grunderna inom denna filosofi/träningsmetod.

Info om hästen:

Islandshäst, lite över 20år, skygg i allmänhet, ibland svår att fånga i hagen. Har grov exsem som blir lite bättre vid täckning men han har fortfarande otroligt känslig hud. Går inte att ta honom från höger håll, om jag går in i boxen med något lustigt t ex en flughuva så kastar han runt i boxen och vänder rumpan till, går inte att komma nära alls (han är verkligen rädd!)

Tänkte att genom att jobba lite PNH så kanske jag kan få honom lugnare vid beröring, mindre skygg och våga lita på mig mer.

Jag är nogrann med att jämt belöna mycket iform av smek och mjuk röst så fort han är lugn och avslappnad, men det har inte gett så mycket resultat mer än att jag kan lugna honom någotlunda hvis han blir rädd för något medan jag rider honom.

Så.. Ge mig era bästa tips! exempel på hur du har gjort, hur du skulle göra, hur jag kan börja, hur ofta och hur länge..?
Och hur jag kan få träningen att bli flytande, jobba från en övning till en annan senare.

Tacksam för svar.

Monna

Sv: Hur börja med PNH??

Mitt hetaste tips är nog i så fall att gå med i savvyclub, där får du tillgång till massor av material via webben.
Sedan finns det ju en del pnh-folk i jämtland, har du koll på det? Om du inte har råd med tränare kan det iaf vara mycket värt att träffa andra med samma intressen. Jag pm:ar dig lite kontaktinfo!

hej jag undrar ungefär samma saker vet du om det finns pnh folk runt sthlm uppsala?

Jag och min man håller på med PNH, hästarna står i upplandsväsby, ett par kompisar håller också på, deras hästar står i vallentuna.
Vi är alltid sugna att träffas, både med och utan hästar och kolla på film och/eller träna! :idea:

Kul med fler som intresserar sig för pnh!! :)
Jag bor i mitten av Skåne, o har hållit på med pnh ett tag. Möjligtvis någon mer här i närheten? :d

Kanske en dum fråga, men har aldrig hört talas om PNH vad är det? Är det ngt liknande till NH?

åh va kul och det är ju nära också :) tips på hur komma igång från början ??
jag har fått hem min nya häst igår , en 5 årig oinriden frieser.
finns det nån bok på svenska?

Ja :idea: en till tjej i vårat stall är också lite intresserad av att börja.
Vill man ha lite bra att titta på och läsa är ändå mitt hetaste tips att gå med i savvyclub, det finns sååå mycket material, och i många fall är det lättare att fatta vissa saker om man får se dem på video och inte bara läsa eller se stillbilder.
För att komma igång på riktigt tycker jag att man behöver live-hjälp, en kompis till mig i vallentuna är jätteduktig och brukar hjälpa mig bland annat. Du kunde ju kanske tagit någon lektion med henne :idea:

ska gå med där. ja gärna pma gärna mig namn o kontaktinfo till henne :)

Kanske en dum fråga, men har aldrig hört talas om PNH vad är det? Är det ngt liknande till NH?

P NH är Parelli NH ;)

Sök på Pat Parelli så får du fram information om honom.
Jag gillar hans sätt att se på hästhantering då han utgår från HÄSTENS personlighet och arbetar på olika sätt med olika hästar.

Vi är alltid sugna att träffas, både med och utan hästar och kolla på film och/eller träna! :idea:

Jag vill också jättegärna träffa fler pnh:are! Bor i Nynäshamn, men känner inga pnh:are som jag umgås med. Skulle vara jätteroligt att träffa er någon gång! Om ni har lust?! ;) Jag träffar bara min sambo hela tiden som också har blivit indragen i pnh.

Kan vi inte bestämma en pnh träff? Där alla som vill är välkomna! Vore jättekul!

Skulle vara superkul! Upptäckte just att två till i stallet (vi är nyinflyttade) är intresserade.
Träff med eller utan hästar?
Vi har en ganska stor och fin ridbana med en massa hinder, presenning, däck att stå på osv. Jag tror det är ok att bjuda in folk på "kurs" eller gemensam träningstid eller vad man ska kalla det. Så kunde man hjälpa varann med tips och råd i träningen :idea:
Jag har en kompis som är superduktig som säkert gärna både är med och hjälper till att coacha.

Vad superkul det vore!!

Vi har dock inte precis några gästhagar, så man får isf räkna med att ha hästen "i handen" hela dagen ;) Jag kan kolla upp lite hur det är hos oss, kanske ni andra vet något bra ställe att träffas på annars?

Låter superkul! Egentligen så kanske vi kunde börja med en träff utan hästar och ta en till träff lite senare då vi har våra hästar med oss! Då kan vi lära känna varandra lite bättre och ha tid att sitta och prata lite och titta på nån film kanske. Och så kan vi ju titta när du leker lite med din/dina? hästar, om vi är hos dig.

Detta är bara ett förslag så ni kan ju fundera på vad ni vill! :)

Haha, det är inget att titta på mig, nejnej, så kul ska vi inte ha :rofl:
Däremot kan det ju vara smart att träffas och lära känna varann lite utan hästar :idea:

Jag bor inte nära stallet, och i stallet har vi ingen lokal där vi kan kolla film, så om vi är hos mig så blir det antingen leka eller bara prata och kolla film. Jag bor i älvsjö, nära pendelstationen.
Andra förslag på var man kan vara?

Ok! Nu är det bestämt! PNH-träff andra helgen i oktober, utan hästar. Antingen på min lilla gård utanför Nynäs, eller hemma hos Skuggi i Älvsjö. Ni får komma med önskemål om vilken dag som passar bäst och var ni helst vill träffas. De som vill komma är välkomna att höra av sig till mig eller skuggi! Tanken är att vi förhoppningsvis ska kunna träffas fler gånger senare även med hästar. (Hoppas vi ses, alla pnh-are, i närheten av S-holm!)

Hej vad roligt att du ska börja med parelli :) Jga är 15 år och har precis börjat med det och har en super rba tränare som kommer hit.
Kan börja att tipsa dig om parelli.com där du kan skaffa matrial och filmer (börja på level 1 så kalrt) tror det sk afinnas beg på blocket.. en Carrotstick, repgrimma och långt grimmskaft. Kan vara dyrt att köpa repgrimma från usa men
http://www.equussano.dinstudio.se/text2_19.html säljer också.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar