Sv: Hur bör man hälsa...?
GaurdianAngel skrev:
Låt alltid hunden ta första kontakten. Sen är det hur hunden agerar som avgör hur du ska bete dig. Att sätta sig på huk kan för vissa hundar upplevas som hotfullt. Då kommer ansiktet/ögonen (=hotet) närmare hunden.
Jag skulle nog när hunden tagit kontakt smeka den lite runt mungipor/sidan av huvudet och sedan om den låter sig klappas och verkar positiv till dig sätta mig ner på huk och mysa vidare.
Jag skulle rekommendera trådskrivaren att hälsa på det sättet Jadzia beskriver det. Att sätta sig på huk är en "anders-hallgren-grej" och då skall man helst krafsa med något i marken också, för att hunden skall bli intresserad.
Visst, fungerar utmärkt för de flesta hundar, men det finns anledning att vara lite restriktiv. Hundar kan, som du säger - uppleva närheten hotfull och skygga lite, men det kan också bli det motsatta, att hunden vill busa och dominera.
Nu vet jag inte vad det är för ras, jag vet bara att hunden är två år gammal. Jag skulle aldrig rekommendera någon att sitta på huk när vår rottis var två år. (inte när hon var äldre heller, men det är en annan sak :smirk: )
Nackdelen är att hunden, om den är storväxt, kan få för sig att den kan dominera personen. Vår hund hade aldrig försuttit ett sådant tillfälle. Men det beror precis på vad för typ av hund det är och hur pass mycket pli ägaren har på hunden.
Det allra säkraste när man träffar en ny hund är att mer eller mindre ignorera den och hälsa på ägaren. Då får hunden tid att komma och nosa och man kan också (som Jadzia skrev) markera sin dominans/ranghöghet genom att vifta bort hunden om den är alltför närgången och påflugen. Hunden skall respektera en. Att "vifta bort" hunden är en utopi om man sitter på huk, i synnerhet om hunden är av modell större.
Ädelsten, du skall se att det går bra om du håller en lite låg profil till en början och hälsar mer ordentligt när du får kopplet i din hand. Ta gärna med en godbit att berömma med om hunden söker ögonkontakt med dig. Det är alltid uppskattat!
Är ni inomhus och hunden inte har koppel och hundägaren propsar på att ni skall hälsa, då skulle jag föreslå att du ber ägaren ta fram kopplet så att ni kan gå ut en sväng tillsammans. Utomhus är mindre laddat och det är lättare att se hur hunden är.