Hur bor du?

Reville

Trådstartare
Som rubriken säger, det skulle vara intressant att veta hur Buke-folk bor. Är det lägenhet? Villa? Gård? Hyres- eller bostadsrätt? Hos föräldrar? Själv? Sambo?

Dela gärna med er :)

Sv: Hur bor du?

Jag bor på gård med sambon och en liten dotter. Sambon är 7:e generationen på denna gård som ligger på Småländska höglandet.

Jag bor i ett radhus i Staffanstorp, Skåne län. Det är en länga med sju hus (tror jag :p ) och jag bor näst längst ut på kanten. Från början är det en 4:a men det är numera en 3:a och jag har för mig att det är 105 kvm. Huset är friköpt så ingen BRF är inblandad.
Min 2,5-åriga dotter bor hos mig på halvtid. Övrig tid är det "bara" jag, hunden och katten :D

Trivs mycket bra och jag gillar att det är gott om plats. På övervåningen har jag och dottern varsitt sovrum och där finns också badrum med badkar, tvättmaskin och torktumlare samt två klädkammare. På nedervåningen kök med öppen planlösning mot matplats och vardagsrum samt hall och gäst-WC. Från vardagsrummet är det utgång till uteplatsen och där täcker ett trädäck nästan hela ytan. Jag avskyr att pyssla i rabatter så det passar mig mycket bra!
På framsidan är det ett rejält förråd, en rabatt, utrymme för cykelparkering samt ett utrymme där jag har placerat mina återvinningskassar.

I övrigt så har jag busshållplats på krypavstånd (bussar till Lund) och där går bussarna var 10:e minut eller något sånt i rusningstrafik. Tror det är var 15:e eller 20:e minut övrig tid. Dotterns förskola ligger ett par hundra meter bort. Till "centrum" (där allt man kan tänkas behöva finns) är det en promenad på 5-10 minuter och några hundra meter åt andra hållet ligger Gullåkra mosse som är någon form av naturreservat. Från centrum går det dessutom bussar till Malmö, var 15:e minut dagtid tror jag.
Kör jag bil så tar det till Lund central ca 10-15 minuter och till centrala Malmö ca 15 minuter.

Jag bor i ett litet hus i skogen med min man, katter och hund.
Jag arrenderar mark i närheten med tillhörande lada där resten av djuren bor.

I en liten by, i ett gammalt hus med min sambo. Tyvärr inte något eget stall/möjlighet att bygga ett, men det här var vårt första hus och vi köpte det mest för att det var snorbilligt, medans vi letar gård :). Ingen av oss gillar att bo i lägenhet eller med grannar nära inpå.

Hyr ett torp (1850-tal) med låg standard utanför Kungälv. Ca 55m2, lågt i tak och inga raka vinklar. Bor med 4 katter o 2 hundar. Plats för jänkiebilen o husvagn i gammal ladugård ombyggd till förvaring på gårdsplan. Odlar i pallkragar.

Älskar mitt boende men många tycker jag är lite underlig som flyttade från stan till detta.

Bor själv i hyrd etta på typ 45 kvm i centrala Falun. Hade varit perfekt om det inte varit för grannar av den mindre intellektuella och diskreta arten.

Vi bor i en villa som vi håller på att totalrenovera och vi har kommit en bra bit på vägen nu.
4 rum och kök med inredningsbar källare som vi kommer göra i ordning när övervåningen är klar. Vi har hall och badrum kvar.

Vi bor 10 min utanför en större stad i ett samhälle. Har nära till stallet, 2,8 km och svärföräldrarna bor 1,5 km bort.
Gillar att bo lite utanför så slipper man allt folk och all trafik. Innan vi flyttade hit bodde vi mitt inne i stan i en lägenhet. Men innan dess bodde vi i hus i stan och vi kände efter att ha bott i lägenheten att vi ville bo i hus igen.

Villa på landet, med make och barn. ;) Men jag drömmer om en gård och jag har min drömgård på promenadavstånd men det finns många hinder till den drömmen.. Men drömma kan man! :D

Jag hyr en "lägenhet" på en stor gård och har hästen inackorderad i stallet på gården. Min lägenhet ligger på ovanvåningen av ett garage så det känns mer som ett hus egentligen.

Det är en liten 2:a, passar mig och hunden perfekt. Jag kan stå i sovrummet och titta genom mitt fönster ner på Blomman när han står i boxen. I min värld kan man inte bo bättre :love:

Hyr ett torp (1850-tal) med låg standard utanför Kungälv. Ca 55m2, lågt i tak och inga raka vinklar. Bor med 4 katter o 2 hundar. Plats för jänkiebilen o husvagn i gammal ladugård ombyggd till förvaring på gårdsplan. Odlar i pallkragar.

Älskar mitt boende men många tycker jag är lite underlig som flyttade från stan till detta.

Inget konstigt alls tycker jag:D

/ASKAPLASKA som skulle gå under i stan och inte heller är kinkig med standarden.

Bor i enplanslägenhet, typ radhus fast jag hyr en trea i ett minisamhälle :)
Bor med min dotter som är 11.
Har gräsmatta fram och bak och underbara grannar :)

Gård på landet med make och 4 barn...
Och en "nästan allé", som tyvärr lever farligt nu :cry: = kommer tas ner inom överskådlig framtid pga att träden inte är friska längre... :(

Hyrestrea, 84 kvm. Har en inneboende och två katter. Grannarna ovanför är heljobbiga för deras förbannade ungskitar springer som ett gäng elefanter på speed under alla möjliga tider på dygnet. Tur att de ska flytta. Bor i Uppsala och det är ju en trevlig stad men vill hellre flytta ut på landet. Med grannar på behörigt avstånd... Hehe. Kanske låter lite bitter. Det är jag också :p

Jag och sambon bor i en liten bostadsrätt (48,5 kvm) i Malmö med två hundar. Drömmen om hus/gård finns men det är inte möjligt just nu så det får vänta. Vi bor bra här så vi lider ingen nöd även om det är litet och jag hatar att ha grannar nära inpå.

Hästen min står 3 mil enkel väg från där vi bor och det är i längsta laget. Vi får väl se vad framtiden utvisar, det hade ju varit underbart att ha hästen hemma på egen gård, så mycket tid och pengar som går till spillo när man ligger och kör så långt för att ta sig dit.

Småbalslogen på familjegården stod tom, så jag byggde om loftet till bostad!

Det är fönstren in till mig som syns på bilden, min entrétrappa på gaveln.
1511566_10152029310268666_1145223184_n.jpg

Och så här ser det ut när man kommer in, köksdel till höger utanför bilden.
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Bor själv i ett för stort hus på landet med mina ohyror, renovering pågår ständigt ett ryck i taget. Förutom ogräs så odlar jag lite frukt, bär och en massa gräs och lite blommor. Hästarna har jag hyrt in hos en av mina fantastiska grannar och en annan av grannarna hjälper mig köra in hösilaget i hagen när jag behöver hjälp. Tjänster och gentjänster. :)

Vintertid kurar jag och katterna ihop oss i värmen från kaminen medan hunden tycker det är roligast ute.

Stockholms förort ca 10km från innerstan
Bostadsrätt ca 60kvm 2:a, köpt som nybyggd 2008
Gift

Bor med sambo och katt i en hyrestrea. Avskyr den här lägenheten av hela mitt hjärta men till hösten får vi äntligen vår splitternya BR! :love:

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 469
Senast: Squie
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar