Hur blir Valiant 945 s avkommor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grållens vän
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 575
G

Grållens vän

Jag är sugen på att använda denna hingsten Valiant 945.

Någon som vet hur hans avkommor blir?

Snälla?:)

Sv: Hur blir Valiant 945 s avkommor?

Ingen som vet lite om hinsten och hans avkomor??

Han stavar väl Waliant om jag inte minns fel (W efter sin pappa antar jag).

Han har ju inga avkommor! Titta på betäckningssiffrorna så ser du att han inte har betäckt (med något undantag), då blir det svårt att svara på hur avkommorna är. Det finns helt enkelt ingen som kan säga det.

Sorry

gragge skrev:
Han stavar väl Waliant om jag inte minns fel (W efter sin pappa antar jag).

Han har ju inga avkommor! Titta på betäckningssiffrorna så ser du att han inte har betäckt (med något undantag), då blir det svårt att svara på hur avkommorna är. Det finns helt enkelt ingen som kan säga det.

Sorry
gragge där ska finnas avkommor, får väl ringa uppfödaren..

Har träffat en enda. Ett sto. Vacker som en tavla, men väldigt speciell. Stenhård enligt en del, dum i huvet enligt andra. Själv såg jag en kombination av tuffhet och osäkerhet, vilket ibland ledde till total blockering, även i vanliga enkla situationer.
Det blev dock ordning på henne med, men med mycket jobb.
Man ska inte heller skylla på en förälder, dom har ju två. Däremot var jag vid ett tillfälle med, där en vet träffade detta sto, och som även hade träffat hennes far, och han sa att han var stenhård.
Vill tillägga att hon var aldrig elak, utan älskade människor, och ville gärna vara nära och gosa osv. Men ibland kunde hon inte hantera situationer som uppstod...

monkan skrev:
Har träffat en enda. Ett sto. Vacker som en tavla, men väldigt speciell. Stenhård enligt en del, dum i huvet enligt andra. Själv såg jag en kombination av tuffhet och osäkerhet, vilket ibland ledde till total blockering, även i vanliga enkla situationer.
Det blev dock ordning på henne med, men med mycket jobb.
Man ska inte heller skylla på en förälder, dom har ju två. Däremot var jag vid ett tillfälle med, där en vet träffade detta sto, och som även hade träffat hennes far, och han sa att han var stenhård.
Vill tillägga att hon var aldrig elak, utan älskade människor, och ville gärna vara nära och gosa osv. Men ibland kunde hon inte hantera situationer som uppstod...
Tack Monkan för att du tog dig tid att svara:-).

Delar stall med en Waliant-avkomma.

Dryg, fet, godhjärtad, kompakt, söt, bortskämd, bråkig, bufflig, lugn, yr, puckad, snygg, lat och en riktig klant i hoppningen.

Kort sagt, en riktig personlighet. :love:

Fux med bred bläs och 3 vita ben, små öron efter mamma.

Waliant 945

Jag skulle vilja veta lite om vad ni tycker om hingsten Waliant 945 och hans avkommor? Vad lämnar han för typ av avkommor? Har de presterat något? Hur är hans och hans avkommors temperament? Vill veta allt! Tacksam för all info!

Sv: Waliant 945

Du vet väl att Waliant är sänkt till V ?

jag gjorde en snabb sökning bland avkommorna på blup och ingen ser ut att vara ngn direkt stjärna tyvärr.

Waliant är då sänkt till V 2009. Waliant själv tävlade t.om Intermediaire dressyr.

Har knappt sett någon avkomma alls. Ackordhäststiftelsen har en valack f.1998 efter honom så jag antar att åtminstone den borde ha bra temperament. Han har en ponnyavkomma vid namn New Jersey RP 1125 f.1998 som är undan stoet Ballerina RP 1005 som är e.fullblodshingst u.welshponny, denna New Jersey har vinster och placeringar upp till FEI dressyr, bl a ponnyallsvenskan 2006, deltog vid ungponnychampionatet 2004 för 5-åriga dressyrponnyer och tog där en 5:e plats.

Hurvida Waliant ger goda tävlingsavkommor vet jag inte. New Jersey's halvbror via mamman är godkända ridponnyhingsten Vermont RP 133 f.1996 e.Master 850 har även han tävlat framgångsrikt upp i internationell FEI dressyr och var 5:a i dressyr SM för kat.D 2005. Tror mycket på att mödernet är väldigt gott. Vermont själv förärver riktigt bra med tre godkända ridponnyhingstar efter sig varav Verdi RP 144 vann SM ponnydressyr och var 7:a i A-finalen på 70,5% i EM i Belgien.

Jag har en val f. 05 efter Waliant- Uttini som verkar väldigt lovande. Har ett väldigt bra temperament, en riktig cooling som älskar att jobba:). Har tre bra gångarter och väldigt lätt för att samla sig. Han är ca 165cm hög och är ganska grov i typen som sin pappa:) men det märks inte alls när man rider för då är han lätt som en fjäder. Bara att fråga om du vill beta något mer.

Waliant är sänkt på grund utav för få visade avkommor inte på grund utav att han lämnat dåliga avkommor.

Jag har pratat med hans ägare och hon hade flera treåringar som hon skulle visa till våren så snart har han fler visade avkommor och enligt henne var det mycket bra hästar som skulle visas.

Waliant är sänkt på grund utav för få visade avkommor inte på grund utav att han lämnat dåliga avkommor.
Fast det är ju alla som fått V, annars hade fått C direkt ;)
V är ju att hingsten inte rekommenderas till avel eller att stoägarna ska vara uppmärksamma på han inte fått tillräckligt antal avkommor för att kunna göra en bedömning.

Det vet jag.
Det var därför som jag kollade i blup på de som var visade och ingen hade särskilt bra poäng.

Jag har en liten kille efter Waliant. Han har fått mycket efter pappan utseendemässigt. Liten och krallig. Mamman är ett fullblod efter Strong Statement.
Att han inte är tävlad beror bara på mig men om jag hade velat tävla så hade jag fått jobba en hel del med hans tittighet. Han ser spöken lite var stans.
I övrigt är han otroligt känslig att rida och relativt samarbetsvillig. Han har lite väl spetsiga öron när jag rider, skulle önska att de vickade lite mer uppmärksammat mot mig.
Min profilbild är avkomman efter Waliant

Lycka till!

Hejsan
Att Waliant inte har avkommor stämmer inte, det är bara att googla och du får upp en hel del avkommor.
Min lilla kille ser mycket ut som Waliant. Liten och krallig. Mamman är fullblod så han ser lite smäcker ut pga henne tror jag.

Han är en väldigt glad kille som har lite för spetsiga öron när man rider. Man måste distrahera honom en hel del speciell i röriga hinderhörnor och läktare men annars är han väldigt känslig och fantastiskt rolig att rida om man håller sig i ridhuset. Uteritterna är inte en lugn stund men gissar att det kanske skulle gå att träna bort lite av.

Bufflig, matglad, söt, små öron, tittig är några adjektiv som stämmer in på honom.

Lycka till! Hoppas du hittar rätt hingst till ditt sto!

Tråden är mer än fem år gammal och Waliant är väl inte längre i livet ens?

Waliant 945

Hej
Jag har en häst efter Waliant och är nyfiken på om det finns fler här som har en häst efter honom. Eller kanske har erfarenheter från en Walianthäst.
Ladda gärna upp en bild och skriv några rader.

MVH
Anna-Sara

Eftersom vi inte ska ha tre trådar igång samtidigt om samma hingst har jag lagt ihop de du letat fram ihop med din egen.

Görel - moderator

Ojdå, jag är väldigt ny här men då vet jag att man ska se efter vilket datum inlägget är gjort. Hehe :o Tack för tipset

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 642
Senast: Hedwig
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 842
Senast: Habina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23