Hur blir man pigg?

Ramona

Trådstartare
Ni som är sådär pigga och fulla med energi - var är er hemlighet? Vad äter ni och vad äter ni absolut inte? Hur sover ni? Hur tänker ni kring livet? Finns det någon stress alls i era liv?

Jag har i flera år kämpat med trötthet. Vad är ens normalt att orka med på en dag? Hur ofta känner sig andra människor lite apatiska och helst vill ligga i sängen? Nej, jag är inte deprimerad, jag tycker att jag äter bra och det blev mycket bättre sen jag insåg att jag är glutenintolerant. Men ändå, är jag typ världens tröttaste. Fattar inte hur människor orkar med att vara sådär aktiva och duktiga hela tiden. De jobbar heltid, huset är alltid i tipp topp kondition, de tränar sina egna kroppar, de tränar sina hästar, de tävlar och de verkar aldrig få slut på energi. Uppe tidigt på morgonen och i säng sent på kvällen.

Är det något fel på mig eller? Något medicinskt fel är det inte någon som hittat trots att jag ibland sökt för att jag är så orimligt trött.

För mig så får jag energi av att använda energi.
Sover jag länge och inte gör så mycket blir jag sjukt seg, trött och vill bara sitta i mitt kök och glo :p

Sover jag runt 7 timmar verkar jag må bäst även om jag alltid är det när jag vaknar, Det är jag oavsett om jag sover 3 eller 10 timmar.

Jag har ett oregelbundet jobb, äter oregelbundet, sover oregelbundet, hela mitt liv är oregelbundet.
Men jag är inte stressad. Är otroligt chill med livet, kollar schemat för nästa dag när jag går och lägger mig, oroar mig aldrig, glider mest med och tänker att det löser sig alltid.

Äter det jag vill, har inga förbud. Kan lätt äta glass till kvällsmat.
Springer 5 km ungefär varannan dag, har häst och en lat hund. Bor i lägenhet som är tipp topp eftersom jag är pedant. Jobbar heltid.

Är inte det där ett personlighetsdrag ?
Jag är oftast lugnet själv. Även när jag jobbade i butik och det var världens julrusch. Fick jag kommenterar från kollegorna hur jag inte kunde stressa upp mig, hur kunde jag va så lugn ?

Men iaf ! Jag hämtar min energi från träning. Jag kan känna mig skitrött efter en arbetsdag men efter träning är jag som en ny människa igen även fast jag var trött innan.

Ett annat tips är att se till att få mellan 7-8 timmars sömn, med rutiner på när du stiger upp och lägger dig. Jag är sämst på det, sitter uppe för länge på kvällarna och är därför ofta trött :p.

Ett annat tips är att se till att få mellan 7-8 timmars sömn, med rutiner på när du stiger upp och lägger dig. Jag är sämst på det, sitter uppe för länge på kvällarna och är därför ofta trött :p.
Det där spelar ingen roll för mig faktiskt. Jag har under årens lopp jobbat alla möjliga arbetstider och jag är lika trött om jag har samma rutin varje dag eller jobbar oregelbundna tider.

Ni som är sådär pigga och fulla med energi - var är er hemlighet? Vad äter ni och vad äter ni absolut inte? Hur sover ni? Hur tänker ni kring livet? Finns det någon stress alls i era liv?

Jag har i flera år kämpat med trötthet. Vad är ens normalt att orka med på en dag? Hur ofta känner sig andra människor lite apatiska och helst vill ligga i sängen? Nej, jag är inte deprimerad, jag tycker att jag äter bra och det blev mycket bättre sen jag insåg att jag är glutenintolerant. Men ändå, är jag typ världens tröttaste. Fattar inte hur människor orkar med att vara sådär aktiva och duktiga hela tiden. De jobbar heltid, huset är alltid i tipp topp kondition, de tränar sina egna kroppar, de tränar sina hästar, de tävlar och de verkar aldrig få slut på energi. Uppe tidigt på morgonen och i säng sent på kvällen.

Är det något fel på mig eller? Något medicinskt fel är det inte någon som hittat trots att jag ibland sökt för att jag är så orimligt trött.
Jag har ett stressigt jobb. Rätt psykiskt påfrestande emellanåt med mycket arga människor. Jag sover sex timmar per natt och anser att det är kosten som gör mig pigg! (Och så får jag inte börja prokastinera för då blir det en gegga som jag inte orkar ta mig ur)

Jag äter sockerfritt (dock mycket frukt och sötar med honung om det behövs) och sen äter jag naturligt glutenfritt. Jag äter alltså inte glutenfri pasta utan tar morötter istället och jag äter inte glutenfritt bröd och liknande produkter utan väljer helt andra produkter och rätter.

Jag försöker äta så ren mat som möjligt. Väljer chips efter innehållsförteckning och lite sånt. Undviker jag socker faller den mesta skräpmaten bort av sig själv.

Har jag också alltid undrat. Tänker att det dels har att göra med hur man är skapad helt enkelt (orättvist, jag vill ju också vara sprudlande av energi). Men jag antar att bra mat, sömn och träning är viktiga bitar. Det tråkiga är att det kräver väldigt mkt energi av en att ta tag i de bitarna, och det ju energi jag saknade.
Jag brukar försöka låta bli att "känna efter" för mkt och bara köra på istället för att tänka att usch vad trött jag är, jag orkar inte. Funkar bra ibland, ibland inte.
Problemet är att när jag gör så så straffar det sig förr eller senare och jag blir supertrött och orkar verkligen ingenting. Å andra sidan har ju vi tröttisar en fördel av att vi säkert är rätt bra på att koppla av och varva ned vilket många med hög energi har svårt för....

Det där spelar ingen roll för mig faktiskt. Jag har under årens lopp jobbat alla möjliga arbetstider och jag är lika trött om jag har samma rutin varje dag eller jobbar oregelbundna tider.

Men har du samma sömnrutiner varje dag då ?
Jag tror inte det räcker med att du sover 7-8 timmar i ett par dagar sen slarvar man och sover 5 timmar i två nätter.

Men har du samma sömnrutiner varje dag då ?
Jag tror inte det räcker med att du sover 7-8 timmar i ett par dagar sen slarvar man och sover 5 timmar i två nätter.
Just nu jobbar jag 75% natt. Men jag fyller dygnsbehovet av sömn mer eller mindre jämt. Jag är bra på att sova! :D

Men det var ingen skillnad när jag jobbade 8-17. Jag var lika trött då. Om inte tröttare faktiskt. Hatar att gå upp på morgonen och känna att jobbet är ett tidsfängelse.

Just nu jobbar jag 75% natt. Men jag fyller dygnsbehovet av sömn mer eller mindre jämt. Jag är bra på att sova! :D

Men det var ingen skillnad när jag jobbade 8-17. Jag var lika trött då. Om inte tröttare faktiskt. Hatar att gå upp på morgonen och känna att jobbet är ett tidsfängelse.

Lurigt, det där.
Jag känner mig nästan alltid trött på morgonen oavsätt om jag sovit länge eller lite. Sällan jag vaknar och känner oj vad utvilad jag känner mig idag :D. Men som sagt. Tränar du nånting då ? Rör du på dig ute ? En 20 min promenad kan göra susen om du inte tränar.

Jag är 48 och känner mig piggare än de flesta. Jag fick en extra skjuts av att sluta med hästarna. Först då insåg hur mycket personlig energi och kraft (pengar) som hästar tog ifrån mig. Visst de gav också....lite Sen har jag gått all in för att hålla efter mina tarmar. Det jobbet började jag med för drygt 3 år sedan. Jag pratar mer än gärna bajs och tarmar.....nytt intresse kan man säga. ALL skit kommer från tarmen! Andningen är också något som jag tänker mycket på. Vi ska andas genom näsan och hålla munnen stängd då vi inte pratar. Sover med förtejpad mun:nailbiting: och en tennisboll på ryggen.
Kost...ja allt som tarmen gillar surkål i massor, vitkål i massor, grönkål...ibland. Rätt snål med kolhydrater och socker.
Men som sagt älska dina tarmar och tänk på hur du andas (även när du sover), så kommer du att märka skillnad. Drick helst inte koffeindrycker heller.

Jag är som @Bison. Jag får energi av att göra saker - lagom mycket saker och helst fysiska. Framförallt får jag energi av att springa. Just nu har jag en period när jag inte hinner springa och då är jag också betydligt tröttare. Så för mig handlar det om en vettig balans mellan fysisk och mental aktivering - och lagom med sömn.

Tränar du nånting då ? Rör du på dig ute ? En 20 min promenad kan göra susen om du inte tränar.
Nu går jag inte till gymmet längre, men jag tränade med pt i flera år, samt gick mycket. Nu går jag också en del promenader, även om jag inte är på gymmet regelbundet längre. Men nog är jag ganska så aktiv. Jag rider ett par dagar i veckan, jag promenerar en del, jag pillar i trädgården en del.

Men så är det som Maoam skriver, att jag skulle vilja träna mer och laga bättre mat mm, men så är det den där energin som inte finns. Vart ska energin komma ifrån?

Jag vet att jag får energi av att göra saker som ger energi. Jag kan inte vila till mig energi. Men å andra sidan så har ju dygnet bara 24 timmar. Hur ska jag hinna göra en massa roliga saker som ger energi, när allting annat också måste skötas?

Jag känner igen mig. Är ofta trött pch har svårt att orka med allt jag vill göra.
För mig har det mkt med sömnen att göra (jag får inte ihop tillräckligt många timmar), säkert påverkar det att jag har ett känslomässigt belastande jobb (psykolog) och generellt att jag är introvert och behöver mkt lugn "egentid" för att vila upp mig.
Jag får definitivt inte långsiktig energi av att hålla igång och göra saker.

Nu går jag inte till gymmet längre, men jag tränade med pt i flera år, samt gick mycket. Nu går jag också en del promenader, även om jag inte är på gymmet regelbundet längre. Men nog är jag ganska så aktiv. Jag rider ett par dagar i veckan, jag promenerar en del, jag pillar i trädgården en del.

Men så är det som Maoam skriver, att jag skulle vilja träna mer och laga bättre mat mm, men så är det den där energin som inte finns. Vart ska energin komma ifrån?

Jag vet att jag får energi av att göra saker som ger energi. Jag kan inte vila till mig energi. Men å andra sidan så har ju dygnet bara 24 timmar. Hur ska jag hinna göra en massa roliga saker som ger energi, när allting annat också måste skötas?

Bra fråga.
Det är ju livspussel det där med prioriteringar.
Du måste ju dra ner på tid från nåt för att kunna ägna tid till saker som ger energi. Men om du får mer energi kanske du också hinner med det du inte trodde att du skulle hinna med :).

Jag stressar sällan och i normala fall orkar jag "hur mycket som helst". Det som påverkar mig mest är solljus, mat och motion. Jag behöver mycket av allt sådant.

Anpassar arbete för att få så mycket solljus som möjligt (klarar tex inte att sitta inne på ett kontor en hel dag och så är det mörkt både på väg dit och på vägen hem...). Jag är noga med att äta frukost, inte alltid den mest nyttiga, men ändå en ganska rejäl portion även om jag inte känner mig hungrig.

Sedan är det viktigt för mig att röra på mig. Det måste inte vara någon specifik träningsform, men att komma igång fysiskt med något som även är kul. Om jag sitter stilla en hel dag, då orkar jag absolut ingenting och får ingenting gjort. Av den anledningen tar jag gärna hundarnas långpromenad direkt på morgonen de dagar jag inte jobbar (efter frukosten :p ). Då kommer kroppen igång, hundarna blir nöjda och kvar är jag med massor av energi att göra av med under resten av dagen.

Justja. En bra säng är också viktigt för mig! Även om jag känner mig "normalpigg" en morgon så blir jag trött snabbare om sängen varit för mjuk.

När det gäller att hinna saker så kanske det går att vara mer effektiv i det du gör? Laga mycket mat och gör matlådor, skaffa robotdammsugare så att du åtminstone blir av med sådan städning, kolla om du kan korta ner resvägen (tidsmässigt alltså) till stall och/eller jobb för att spara in lite där. Storhandla så att du inte behöver lägga onödig tid på att gå i affären en miljard gånger i veckan...

När det gäller att hinna saker så kanske det går att vara mer effektiv i det du gör? Laga mycket mat och gör matlådor, skaffa robotdammsugare så att du åtminstone blir av med sådan städning, kolla om du kan korta ner resvägen (tidsmässigt alltså) till stall och/eller jobb för att spara in lite där. Storhandla så att du inte behöver lägga onödig tid på att gå i affären en miljard gånger i veckan...
Jag är redan väldigt effektiviserad. Har hästarna hemma, jobbet 2 km bort, äter massor ute eller på jobbet så jag lagar inte så mycket mat hemma, men det finns alltid mat hemma ifall det behövs.

Det är mer att jag liksom inte orkar få tummer ur just nu som är ett problem. Jag har en kanin som bor i garaget (long story), men som behöver få komma ut i trädgården i en bur med marktillgång. Jag har allt material liggandes, behöver bara bygga ihop den, men får inte tummen ur. Orkar liksom inte. Och det blir ju också ett stressmoment för varje dag när jag är där och pillar med henne och ger henne mat så tänker jag att jag måste bygga den där buren. Suck. Har till och med erbjudit grannen pengar för att sätta ihop den, men han orkade inte heller. Livet alltså!

Mina hästar går på lösdrift hemma och det funkar egentligen väldigt bra, men just nu har jag en dräktig märr som är rånglåg. Jag binder upp dem när de får kraftfodret, men märren behöver mycket mer grovfoder än min redan feta haflingervalack så jag skulle behöva få upp de där boxarna i stallet så de kan äta i lugn och ro. Då hade jag kunnat köpa olika grovfoder till dem också eftersom de har olika behov. Men så drara jag mig. Orkar jag verkligen med hästar på box? Då måste jag ju upp på morgonen även mina lediga dagar för att fodra mm. Nu har de ju fri tillgång på grovfoder hela tiden, plus att de går i stor gräshage och fortfarande äter gräs också. Det är inte så noga nu om jag kommer ut kl 7 på morgonen eller om jag kommer ut kl 10. Men ska jag stalla in hästarna är det ju helt andra krav. Det är inte mockningen och det som jag är rädd för, utan mer att jag inte vill ha kravet att passa tider. Men jag skulle ju kunna stalla in ett par timmar på kvällen och släppa ut sen innan jag lägger mig. Jag drar mig för det oavsett för jag orkar inte med mer krav och mer jobb. Livet ska ju vara så enkelt som möjligt.

Svår fråga. Jag tror att jag blir pigg av snälla, hjälpsamma människor. Elaka människor är en enorm energitjuv för mig. Jag blir också pigg av att komma hem, för här kan jag slappna av. Det är tyst och vackert, både ute och inne, och det får mig att må bra efter en stressig jobbdag.... Att försöka vara flexibel hjälper mig att bli piggare, tror jag. Att inte stressas av att saker och ting inte gick helt enligt plan. Jag äter rätt nyttigt (men även onyttigt ;) ), sover inte så himla bra (vaknar många gånger under natten), men ändå på något vis lyckas jag hålla mig rätt frisk och pigg för det mesta :) ! Det är en nog en hel tur och personlighet också, förmodar jag...:D

Bra fråga! Jag undrar jag med.
Jag tror har generellt lite lägre energi än andra, men sen får det upp och ned.
Just nu ned, rejält ned. Trots att jag nyligen bytt till ett mycket mindre stressigt jobb. Och börjat äta järntabletter för någon vecka sedan.
I veckan hade jag ärenden/aktiviteter efter jobbet måndag - torsdag, när jag hämtade hunden vid åttatiden igår kväll var jag så slut att jag nästan grät av trötthet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag blev sjuk i covid i februari 2020 och var jättedålig. Idag är jag fortfarande inte bra, kämpar med onormal förlamande trötthet...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: manda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 740
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar