Hur blir man lättast av med mossmattan?

Sorbe

Trådstartare
Gräsmattan på tomten är original -68 och består till 99% av mossa.
Vi vill ha gräs!

Det står lite syréner, en gigantisk forsythia och ett japanskt körsbärsträd på tomten just nu. Det finns även två stubbar från plommonträd som vi ska försöka få bort så det blir väl att riva upp så mycket som möjligt av rötterna.
Marken är lite ojämn på vissa ställen så tanken är väl att dra bort all mossa (som släpper jättelätt i större delar) och gräva upp stubbarna till hösten.
Forsythian som växer som ogräs funderar vi på att ta bort helt. Ena syrénen står väldigt nära inhängnaden till tomten och katterna ska få springa fritt på tomten och då är det risk att de klättrar upp i trädet och tar sig ut.
Hur lätt är det att flytta en syrén? Den är som ett mindre träd. Klarar den av en flytt?

Vad borde man göra - så gräs själv eller sätta in gräs i "mattform"? När bör man så i så fall? På hösten? På våren?
Hur länge tar det innan gräset sätter sig om man köper det färdigt?

Sv: Hur blir man lättast av med mossmattan?

Först och främst - var den lika full av mossa i somras eller bedömer du utifrån hur den ser ut nu?

Just nu växer inte gräset men mossan är lika grön året om. Om några månader blir det mer gräs!
Min gräsmatta består i stort sett av enbart mossa just nu. Trots att jag har grön och tjock grässvål om sommaren.

Den lättsammaste varianten är att gödsla gräset så att det tar över. Kalk kan också hjälpa.

Sedan finns det massor av mirakelmedel och mirakelmetoder. Googla.

Syrenen borde du kunna såga ner till några dm över mark. Om det är "vanlig syren". Den tar sig igen med stor kraft. Som buske är den inte klättringvänlig.

Låt gräset börja växa lite, och sen sätter du bara på en mossrivare på den vanliga gräsklipparen. En runda på försommaren och ev en runda till hösten. Så försvinner mossan sakta men säkert - men du har hela tiden en grön matta att gå på :)

Viktigast är dock, precis som tanten säger, att gödsla, gödsla och gödsla ;) har du torrt är även vatten viktigt såklart.

Fan vet jag, har ägt gräsmattan i tre veckor. ;)
Just nu är den dessutom sjöblöt efter all snö som legat kvar tills i förrgår.

Ska vänta helt enkelt. Gödsla, kan man göra det på ett säkert sätt utan att det är skadligt för katterna?

Syrenen är faktiskt som ett mindre träd med en stam!

Fan vet jag, har ägt gräsmattan i tre veckor. ;)
Just nu är den dessutom sjöblöt efter all snö som legat kvar tills i förrgår.

Ska vänta helt enkelt. Gödsla, kan man göra det på ett säkert sätt utan att det är skadligt för katterna?

Syrenen är faktiskt som ett mindre träd med en stam!

Efter tre veckor i april kan du inte avgöra nåt alls om vinterdött gräs :D

Ja visst kan du gödsla även om du har katter. De äter väl inte gödseln precis? Vad skulle kunna hända?

Gödsla nu och montera mossrivare inför grässäsongen. Gödseln smälter ner snabbt i den här vätan.

I maj när gräset satt rejäl fart kan du återkomma och rapportera om du alls ser nån mossa längre. ;)

Tack för alla tips! :)
Våra katter äter det mesta ute så det är väl risk att det hänger med lite. Sen tänkte jag att det fastnar i tassarna och de får i sig det när de tvättar sig... Ska kolla upp det!

Det lär bli många uppdateringar innan!
Jag har ingen aning om vad det är som växer på tomten och jag är grymt nyfiken!

Min katt springer ute och vi gödslar gräsmattan. + att alla åkrar runtikring gödslas både med konstgödsel och koskit. Aldrig hört talas om att katter tar skada av det.. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Vi köpte hus för några månader sen och nu börjar det växa så det knakar både på framsidan och baksidan av huset. Jag som är väldigt...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: Sorbe
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka