Hur blir man gravid?

Sv: Hur blir man gravid?

TS - savida du inte ar narmare 40 an 30 sa kan du lugnt vanta 1 ar till innan du borjar oroa dig, den tidsrymden ar namligen helt normal!

Tillägger, såtillvida att du har relativt regelbunden mens eller att du provar med ägglossningstest så att du har ägglossning. Annars kan man vänta hur länge som helst utan att lyckas - även om man slappnar av så mycket att man förvandlas till gelé :D

Jag tror inte lady mike menade att man inte blir gravid om man försöker. Men man kan ju (över)tolka som man vill I guess.
När du säger "lev som vanligt", vad menar du då? Man lever väl knappast som vanligt när man verkligen försöker skaffa barn? Och när man lever som vanligt så stressar man väl knappast, eller?

Jag övertolkar ingenting. När man lever som vanligt menar jag att man inte ska tro på alla dumheter som florerar utan leva som vanligt och låta naturen ha sin gång. Om tiden går ska man söka hjälp. Kvalifiderad vetenskaplig medicinsk hjälp. För det är det enda som hjälper en, ingenting annat.

Jag övertolkar ingenting. När man lever som vanligt menar jag att man inte ska tro på alla dumheter som florerar utan leva som vanligt och låta naturen ha sin gång. Om tiden går ska man söka hjälp. Kvalifiderad vetenskaplig medicinsk hjälp. För det är det enda som hjälper en, ingenting annat.

Så stressa på, så att säga?

Jag tror visst stress i vissa fall kan göra att det går långsammare om man gärna vill bli gravid. Man börjar äta dåligt, vill inte ha sex, tar medicin mot spänningshuvudvärk osv. Stressen kan säkert orsaka kroppsliga problem på det sättet som försvårar graviditet.

Jag tror visst stress i vissa fall kan göra att det går långsammare om man gärna vill bli gravid. Man börjar äta dåligt, vill inte ha sex, tar medicin mot spänningshuvudvärk osv. Stressen kan säkert orsaka kroppsliga problem på det sättet som försvårar graviditet.

Fast det där är studerat. Kosten har marginell betydelse för ägglossningen. Och i den mån den påverkar är det knappast något vi är medvetna om ( som att det kan finnas spår av hormoner i lightprodukter).

"Stressen kan säkert orsaka kroppsliga problem på det sättet som försvårar graviditet."
Har du några belägg för ett sådant uttalande? För det är sådant jag inte skulle vilja höra när jag sen försöker få barn. Den som säger sådant där försvinner ur mitt liv bums. Underlättar inte mitt barnskaffande ett dugg. Stressen i sig orsakar inte ofrivillig barnlöshet, det är vad man gör när man är stressad som Kan försvåra. Och det är saker man kan utsätta sig för utan att vara stressad. Har man inte sex så blir det ju inga barn, stressad eller ej. Stressen i sig försvårar inget, inget som läkarna har kunskap om att det gör, du kanske skulle upplysa läkarkåren om att det är så? Allt hänger på stress. Och man måste vara väldigt undernärd för att störa dom kroppsliga funktionerna genom att man äter dåligt...

*Lånar sista knappen*

Först lite personliga reflektioner om stress och försök att bli gravid.
Jag skulle bli riktigt sur om någon sa till mej att "koppla av" när vi försökt skaffa barn. Riktigt sur! Är en jäkligt okänslig grej att säga och jag har alltid själv varit försiktig att prata med både vänner och bekanta om barna-avlande och nu speciellt efter att vi försökt länge. Vi berättade inte för någon om att vi försökte utan svalde bara när nära och kära tjatade på oss. Vi nickade och sa att "nä vi är inte redo ännu". Egentligen hade vi velat sagt "Hörru vi knullar som kaniner men det händer fan inget".
Vi hann aldrig bli "stressade" och det kan således inte vara därför vi hade svårt att få till det. För oss handlade det om andra saker.

Sen är det ju skillnad på stress och stress. Det är bara att googla och läsa på om det. Vissa stresser är bra och ska finnas i kroppen. Medan det finns stress som skadar kroppen vid långvarighet.

Länkar till en skrivelse om en pilotstudie om stress. Det handlar om 16 kvinnor som levt i långvarig stress och på så vis inte har haft ägglossning på länge. Eftersom det är en pilotstudie på en liten grupp är den ju inte "säker".
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/mindre-stress-kan-oka-chansen-att-bli-gravid_329750.svd

Har dock svårt att se sambandet mellan alla barnlösa par och denna studie.

Blev lite svamligt, sorry. Måste bara understryka att jag är med laget som tycker att det är sjukt hur man kan säga att ofrivillig barnlöshet är för att man "stressar upp sig".

Mvh Miks

Huvudvärksmedicin har inget med fertilitet att göra. Och har man ett sådant stressigt liv förstår jag inte riktigt hur man tänkt sig att orka med barn, men återigen man kan bli gravid vid våldtäkter också och är man inte stressad då så vet jag inte vad stress är. Men visst, det är klart att du har en poäng i att mindre sex=mindre chans att bli gravid, så det ju. Intressant studie du hänvisar till Miks. Men det är ju väldigt liten, bara 16 personer. Behövs nog mer forskning om hur långvarig stress påverkar fertiliteten. Men majoriteten av ofrivilligt barnlösa har ju inte utmattningsdepressioner o dyl utan andra problem som är medicinska.

Senast ändrad:

*kl*

Stress lider jag inte av, eller ja den vardagliga stressen som alla arbetande hästmänniskor lider av, men tror inte att den påverkar fertiliteten ;)

Som jag har förstått det så påverkar inte stress fertiliteten, om man nu inte lever under sådan press/stress så att ägglossning/menstruation upphör helt och det ska enormt mycket till. Däremot är det ju inte bra att stressa, inte för psyke eller kropp.

Jag funderar mycket över kosten (återigen från familjeliv). Många äter tusen olika tillskott, äter inte fet mat, inte socker, inte light-produkter, inte potatis/ris/pasta... för att det försämrar äggkvaliten. Försämrar verkligen kosten äggkvaliten så pass mycket? Jag är normalviktig, äter "vanlig" mat, äter kanske lite för mycket socker men någon last har väl alla? Varken snusar eller röker. Går på fest högst någon gång i månaden. Jag borde väl inte behöva gå på specialdiet för att kunna bli gravid? Familjeliv.se är ett djävulens påfund...

Förlåt att jag öppnade käften och skrev ner mina EGNA tankar, självklart ligger det inte det minsta lilla vetenskapliga fakta bakom det jag skrev, det tror jag nog att TS förstod själv. Men du verkar ju vara expert kanske kan ge trådskaparen några goda råd i stället för att bara dumförklara alla oss andra :grin:

Tar helt tillbaka det jag skrev i mitt tidigare inlägg och ber trådskaparen och dig så hemsk mkt om ursäkt!

*Till TS*

Jobba på bara (eller åk på husbilssemester till Norge det gjorde vi ;)), annars får ni väl söka hjälp. Kan tyvärr inte skriva nåt annat eftersom jag inte har så mkt vetenskapliga referenser mer än att jag och min sambo hade samlag, det VET jag har samband med att jag blev gravid!

Återigen Lycka till!

Just sådana kommentarer om att man ska lugna ner sig och sluta stressa gör det jobbigt för dom som inte får barn på första, andra eller tredje försöket. Kommentaren gör Ont att höra när man försöker och försöker och inget händer och så får man höra det där. Därför jag inte berättar för någon Om jag försöker få barn. Slipper jag höra att det hänger på att jag stressar, att det är en så simpel sak som ställer till det, att det är mitt fel för att jag stressar. Därför håller jag mig till vetenskaplig fakta och vänder mig till läkarna, istället för att lyssna på sådant där.

Jag funderar mycket över kosten (återigen från familjeliv). Många äter tusen olika tillskott, äter inte fet mat, inte socker, inte light-produkter, inte potatis/ris/pasta... för att det försämrar äggkvaliten. Försämrar verkligen kosten äggkvaliten så pass mycket? Jag är normalviktig, äter "vanlig" mat, äter kanske lite för mycket socker men någon last har väl alla? Varken snusar eller röker. Går på fest högst någon gång i månaden. Jag borde väl inte behöva gå på specialdiet för att kunna bli gravid? Familjeliv.se är ett djävulens påfund...

Nej, du behöver ingen specialdiet! Min hobbyanalys efter att ha läst en hel del på familjeliv är att de är den sortens människor som förtvivlat gärna vill kunna kontrollera något nästan okontrollerbart. Det får dem att känna sig lite mer i kontroll över barnalstringsprocessen om de kan peka på att de minsann äter enligt GI, LCHF, kostcirkeln, tusen kosttillskott och FOHM (fan och hans moster). Och det är väl helt okej så länge det gör dem lyckliga, men det är trist när de stressar upp andra så mycket. Vänta bara tills de blir gravida, då kommer de att kräva VUL av sitt stackars v6-embryo för att få garantier om att allt är bra och inget kommer att gå fel. Och det kan tyvärr ingen människa i världen garantera dem. Så då blir det ett äta-nyttigt-i-graviditeten-race och "jag skulle aaaaldrig ta risken att göra ditten eller datten"-tävling.

(nej, jag gillar inte familjeliv. Märks det? :p)

Nej, du behöver ingen specialdiet! Min hobbyanalys efter att ha läst en hel del på familjeliv är att de är den sortens människor som förtvivlat gärna vill kunna kontrollera något nästan okontrollerbart. Det får dem att känna sig lite mer i kontroll över barnalstringsprocessen om de kan peka på att de minsann äter enligt GI, LCHF, kostcirkeln, tusen kosttillskott och FOHM (fan och hans moster). Och det är väl helt okej så länge det gör dem lyckliga, men det är trist när de stressar upp andra så mycket. Vänta bara tills de blir gravida, då kommer de att kräva VUL av sitt stackars v6-embryo för att få garantier om att allt är bra och inget kommer att gå fel. Och det kan tyvärr ingen människa i världen garantera dem. Så då blir det ett äta-nyttigt-i-graviditeten-race och "jag skulle aaaaldrig ta risken att göra ditten eller datten"-tävling.

(nej, jag gillar inte familjeliv. Märks det? :p)

Men "dom på Familjeliv som stressar upp andra" kan ju inte stressa upp någon, utan man som läsare väljer ju att bli uppstressad eller inte. Om man känner att man mår dåligt över att läsa kostråd etc. är det bara att låta bli. Att göra ett VUL tidigt i graviditeten tycker jag är berättigat vid t ex IVF (vilket ju också görs) och om man är väldigt orolig.

Det många inte förstår och det märks tydligt i den här tråden, hur ofrivillig barnlöshet tär på en och hur grundläggande existensiellt det är för många av oss. Det är inte konstigt att det är så, så ser hela samhällsattiyden ut till oss som har svårt att få barn. En massa myter florerar ("slappna av", "det går när man inte tänker på det", "jag vet en som först adopterade ett barn och SEN fick ett biologiskt just för att dom hade slppnat av!") som inte har ett dugg med verkligheten att göra. Sen kommer det obönhörliga när man passerat 40, du är för gammal, det är onaturligt att få barn i din ålder, etc etc. Som om någon har med att göra när du väljer att skaffa barn. Det är väldigt sorgligt att det är såhär i samhället och många ofrivilligt barnlösa mår väldigt dåligt pga den bristande respekten, förståelsen och okunnigheten från så många.

Familjeliv är bra om man behöver mångas erfarenheter, typ "vilken mat är mest stoppande för en treåring med diaree" eller "Vi har tröttnat på alla vanliga ställningar, kan ni några häftiga?" Till allt annat är familjeliv skit. Eller det finns otroligt mycket drägg där. Jag tycker att på buke finns det mest ordentliga (häst)människor som har vettiga åsikter.

Summa summarum, sluta läs på familjeliv och håll dig till buke, ät vad du vill och pippa när du har ägglossning. Om allt fungerar som det ska har du snart ett plus.

*kl*

Stress lider jag inte av, eller ja den vardagliga stressen som alla arbetande hästmänniskor lider av, men tror inte att den påverkar fertiliteten ;)

Som jag har förstått det så påverkar inte stress fertiliteten, om man nu inte lever under sådan press/stress så att ägglossning/menstruation upphör helt och det ska enormt mycket till. Däremot är det ju inte bra att stressa, inte för psyke eller kropp.

Nej, så stor roll spelar inte kosten. Inte i Sverige och liknande länder som har ett överflöd av bra mat. Det är klart att om man äter crappy mår man crappy, men det är fortfarande inte äggen eller simmarna som tar mest stryk (om ens någon).

Ditt leverne sätter inte ner fertiliteten. Du verkar leva ett "normalsunt" liv och det duger mer än väl!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka