Hur blir man gravid?

Sv: Hur blir man gravid?

Jag skrev att jag tror.... O det tror jag vad än det vetenskapliga säger.. Jag tror det psykiska sätter många spärrar... Jag själv har oxå en välplanerad graviditet. Gick lättare att bli gravid än jag trodde. Vilket jag är glad över.

Har man inga direkta medicinska problem så håller jag på den teorin. Vet fler vänner o bekanta som haft svårt som inte lyckats förän de gett upp.

Men även vänner o bekanta som fått medicinsk hjälp. Och först då lyckats.

Men om du tror att man inte kan bli gravid om man försöker bli det, hur kan du då förklara din egen graviditet? Med din egen logik så borde ni ju förblivit barnlösa, eftersom ni försökte bli gravida = infertilitet enligt dig.

Det finns alltid en medicinsk anledning till att man inte blir gravid naturligt. Men man kan inte alltid hitta den, befruktning är komplext. Det betyder inte att det inte finns någon anledning.

Vi gav upp, men blev ändå inte gravida naturligt. Hur förklarar du det?

Jag skrev att jag tror.... O det tror jag vad än det vetenskapliga säger.. Jag tror det psykiska sätter många spärrar... Jag själv har oxå en välplanerad graviditet. Gick lättare att bli gravid än jag trodde. Vilket jag är glad över.

Har man inga direkta medicinska problem så håller jag på den teorin. Vet fler vänner o bekanta som haft svårt som inte lyckats förän de gett upp.

Men även vänner o bekanta som fått medicinsk hjälp. Och först då lyckats.

Jag stämmer också gärna in i kören som säger att det här är rent BS. Min fertilitetsläkare sa att många kvinnor som har svårt med ägglossningen och släpper ägg för sällan och sånt oftast blir mer reglbundna med åren. Då kan de ha hunnit adoptera eller ge upp eller så, och då kommer många till slutsatsen att det var för att de "slappnade av".

Om ni som säger sånt här bara visste hur ont det gör att höra det när man är ofrivilligt barnlös - typ om du bara kunde slappna av lite så skulle du få ditt efterlängtade barn... det finns inga som helst belägg för det.

Det ar sa okunnigt sa man blir morkradd :crazy: och dessa teorier kommer nastan alltid fran folk som haft latt att bli gravida och valdigt ofta inte har den blekaste aning om hur en befruktning gar till i detalj och vad som kravs for att det skall lyckas, och som inte har haft diskussioner med lakare om saken.

Jag haller med Mabuse, infertilitet foder stress, inte tvartom.

Ibland är det smartare att hålla sina vidskepliga föreställningar för sig själv. Det finns ju faktiskt de som kanske tror att du skriver vad du VET.

Men hallå, det är ju ett diskussionsforum, måste alla då ha samma erfarenheter och logik som dig??? Må vara att det är rent BS, man har väl ändå rätt att skriva sin åsikt, ts har ju faktiskt lagt ut en tråd i en allmän diskussion... Det är Lady Mikes erfarenhet och åsikter, låt henne ha dem och låt henne berätta om dem i en tråd där det faktiskt inte är ot...

Jag håller inte heller med henne, men tycker nog ändå att är det ett öppet forum har hon rätt att berätta om sin erfarenhet...

Annars håller jag med Mabuse men däremot kallar jag inte just ts för ofrivilligt barnlös, fyra gångers försök är inte så länge, det är ju inte så stor procent att det ska lyckas så det är ju bara att fortsätta att försöka.
Köp ett ägglossningstest, lev så sunt som det går så själper du inte även om det kanske inte hjälper heller.

Mina erfarenheter (har inga belägg för att det är så men tänker berätta om dem i alla fall, även om man inte får det för vissa här) är att dålig dygnsrytm och vissa mediciner kan förstöra.
Det tog två år för oss, av regelbundet sex 3-4 dagar i veckan, innan jag blev gravid. Nu var inte det där med barn så viktigt så vi var inte särskilt stressade. Dock jobbade jag natt, hade en väldig huvudvärk och drack mycket treo, efter två år fick jag byta skift, med resultatet att jag både fick en bättre dygnsrytm och därmed mådde betydligt bättre, kunde sluta med huvudvärkstabletterna och blev gravid första månaden. Som sagt, ingen aning om det tog sig så att säga ändå, men eftersom det står på treo att man inte ska ta medicinen om man är eller försöker bli gravid, och jag dessutom mådde fruktansvärt dåligt på grund av sömnproblem tycker jag själv att det ligger nära till hands att det kan vara något, eller en kombination, av dessa två att jag inte hade blivit det innan..

Här är en till som håller med!

Jag ogillar verkligen att man faktiskt säger det till personerna - att de ska slappna av. Man får tänka på att många barnlösa berättar inte vitt och brett om VARFÖR de inte kan få barn. Man ska inte tro att man får veta allt för vissa saker vill såklart en del par hålla för sig själva, det är ju ytterst privata saker det rör sig om. Jag har fått höra det där om att slappna av otaliga gånger, men det hjälper inte på oss - vi kan inte bli gravida hur mycket vi än slappnar av! Men bara för det tänker jag inte sprida runt anledningarna till människor omkring mig för att slippa få "goda råd". De har inte med det att göra om inte jag känner för att berätta det själv.

Tillägg - jag menar inte heller att TS är ofrivilligt barnlös.

Just för att censuren är begränsad anser jag att det viktigt att markera när användare sprider myter som inte bara är fel, utan väldigt ofta sårande. Om nicket i fråga vill skylta med sin okunnighet - och dessutom pracka på sina råd till ofrivilligt barnlösa i tron att hon gör dem en tjänst - är jag rädd att hon får räkna med en del kritik.

Men ärligt så tror jag att man ska ge 17 i att försöka.. Det är pressen att lyckas som sätter käppar i hjulen..
Vänner till mej hade problem under många år.. Till slut tog jag mej mod o sa åt dem att sluta försöka, resa bort o bara ha det bra tillsammans.
De gjorde det och fick nyligen sin son!:bump:

Det där är bara myter, och lägger bara mer press på alla oss som inte kan få barn så lätt. Man kan bli gravid på grova våldtäkter också och det motsäger i högsta grad alla idiotiska råd om att slappna av så funkar det. Vad jag önskar att dessa myter bara kunder försvinna.
Till TS: lev som vanligt. Beroende på ålder tar ni kontakt med sjukvården efter ungefär 1 år (det varierar som sagt). Jag tror inte heller på ägglossningsstickor, det är nog bara att gynna tillverkarna av dessa, men det är min personliga åsikt.

fast det där är det värsta jag vet, "sluta tänk på det så går det ska du se!".

Om man inte tänker på det så märker man ju inte att tiden går. Därför tänker man kanske inte på att det går lång tid. Då kan ju myten "stämma".

Vi körde med "säkra perioder" i något år innan jag blev gravid. Tänk om vi egentligen aldrig prickade in en säker period utan hade sex när jag hade ÄL och för oss tog det kanske tre år, men vi tror att det gick på ett försök..? Det kanske är sånt som gör att folk tror på det.

Eller folk som ger upp att skaffa barn och gör något annat som främjar fertiliteten som de inte tänker på. T.ex. går ned något kilo i vikt, eller som någon här i tråden skrev bytte skift och slutade äta treo. Äh, inte så bra exempel, men iaf något som man kan koppla till att de slutade tänka på det och så gick det. Men det kanske egentligen var det sekundära. Det primära var egentligen något annat.

Jag tror inte att man kan tänka bort ofrivillig barnlöshet (så ingen läser min text som så) För man kan ju hoppas och tänka på det som f*n och ändå bli gravid.

Det där är bara myter, och lägger bara mer press på alla oss som inte kan få barn så lätt. Man kan bli gravid på grova våldtäkter också och det motsäger i högsta grad alla idiotiska råd om att slappna av så funkar det. Vad jag önskar att dessa myter bara kunder försvinna.
Till TS: lev som vanligt. Beroende på ålder tar ni kontakt med sjukvården efter ungefär 1 år (det varierar som sagt). Jag tror inte heller på ägglossningsstickor, det är nog bara att gynna tillverkarna av dessa, men det är min personliga åsikt.

Jag tror inte lady mike menade att man inte blir gravid om man försöker. Men man kan ju (över)tolka som man vill I guess.
När du säger "lev som vanligt", vad menar du då? Man lever väl knappast som vanligt när man verkligen försöker skaffa barn? Och när man lever som vanligt så stressar man väl knappast, eller?

Men du vi har väl ändå både tryckfrihet och tyckfrihet i det här landet? Varför får då Lady Mike inte berätta om sina erfarenheter? Om TS väljer att ta in dem eller inte är väl hennes sak? Ingens erfarenheter här är medicinska bevis. Eftersom att ingen faktiskt kan veta vad det är som gjorde just x gravid. I mitt fall tror jag att det var en bättre dygnsrytmen och att jag slutade med mediciner som gjorde det, kan lika gärna ha varit nåt annat.

Och nä, det är moderatorn som bestämmer vad som får skrivas eller inte, inte dina åsikter. Lämnar dock just denna diskussion nu, då den annars kommer att bli alltför långt ifrån trådens ursprungsämne.

Men du vi har väl ändå både tryckfrihet och tyckfrihet i det här landet? Varför får då Lady Mike inte berätta om sina erfarenheter? Om TS väljer att ta in dem eller inte är väl hennes sak? Ingens erfarenheter här är medicinska bevis. Eftersom att ingen faktiskt kan veta vad det är som gjorde just x gravid. I mitt fall tror jag att det var en bättre dygnsrytmen och att jag slutade med mediciner som gjorde det, kan lika gärna ha varit nåt annat.

Och nä, det är moderatorn som bestämmer vad som får skrivas eller inte, inte dina åsikter. Lämnar dock just denna diskussion nu, då den annars kommer att bli alltför långt ifrån trådens ursprungsämne.

jo - det finns studier som visar att stress inte har någon inverkan. Medicinskt, alltså. Och att dra in frihetskatalogen som ett sätt att slippa bemöta kritik känns lite väl mellanstadieaktigt för min del.

Men - om man påstår något som faktiskt inte är sant och som dessutom är sårande för många får man ju å andra sidan räkna med mothugg?

Absolut, säger och har aldrig sagt nåt om det. En sak att argumentera emot. En helt annan att be folk hålla käften.

TS: Det du kan undvika är ipren/ibumutin tabletter som kan förhindra en graviditet om de överdoseras. Annars äl-test eller tempa (finns sidor för det). Stressen är ingen fara så de råden kan du skippa.

Vet av erfarenhet: 1 år av försök utan stress 1/2 år med lite stress + utomlandsresa och hundköp (inte sjutton bidde det ngn bebis för det?) 1 år med stress och medicinsk hjälp som pergo och ältest mm. 1/2 år när vi gav upp och sket i det i väntan på IVF = ingen av dem bidde ngn bebbe. ivf=bebis och där kan vi snacka om stress ;-)

Precis, om stress och vilja att bli gravid omöjliggjorde graviditet skulle ju ingen IVF lyckas nånsin.:cool::D

KL

Nu kommer lite hörsägens igen ;)

* Ha penetrerande samlag där mannens sädesvätska sprutas i slidan
* Ligg på hälsosamt BMI
* Ät Folsyra
* Undvik värktabletter som inte är rekommenderade under pågående graviditet
* Se över annan medicin som inte är rekommenderad under pågående graviditet
* Kontrollera när ägglossning sker
* Ta kontakt med barnmorska när försöken närmar sig 1 år

Som någon annan sa har jag hört att snittiden för att bli gravid är 7-8 månader.

Lycka till!
Miks

Håller med, man ska inte känna stress över att man inte blir gravid, lätt för mig att säga så här i efterhand. Tror att i måååånga fall där man är ofrivilligtbarnlös så är det just stressen och pressen att bli gravid som gör att man inte blir det. Så lugna ner dig lite och låt det komma när det kommer.

Folk blir med barn under fruktansvärda förhållanden som krig, efter våldtäkter, katastrofområden etc så där med stress och press håller inte.

Knapplån
om jag hade svårt att bli gravid och någon sa till mig att sluta stressa så löser det sig, det skulle göra jätteont. Att folk tror att det är så lätt. Att bara man slutar stressa så fungerar det. Ska jag då skämmas för att jag har fortsatt svårt att bli gravid även efter det rådet, för att det enbart hänger på mig och min stress? Jisses...

Knapplån
om jag hade svårt att bli gravid och någon sa till mig att sluta stressa så löser det sig, det skulle göra jätteont. Att folk tror att det är så lätt. Att bara man slutar stressa så fungerar det. Ska jag då skämmas för att jag har fortsatt svårt att bli gravid även efter det rådet, för att det enbart hänger på mig och min stress? Jisses...

Som ofrivilligt barnlos far man hora just det radet om och om igen....och nastan alltid fran folk som blev gravida pa forsta eller andra forsoket (och alltsa inte har en aning om vad de pratar om) :crazy:

TS - savida du inte ar narmare 40 an 30 sa kan du lugnt vanta 1 ar till innan du borjar oroa dig, den tidsrymden ar namligen helt normal!

Om det bara hängde på det, då hade man väl blivit gravid innan man började stressa? Jag tar inte för givet att det kommer gå lätt att skaffa barn. Och jag vet att det oavsätt inte hänger på om jag stressar över det eller ej... Det som däremot stressar mig är om jag kommer få höra sådana dumma och korkade råd, så jag måste klippa och undvika dom för att slippa höra sådant dumt. Om det är något som stressar så är det att få höra så dumma råd och sen behöva kämpa för att slippa höra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka