Hur blir man av med fölmagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Mitt sto gick dräktig i två år och är sedan i maj regelbundet riden men den där fölmagen eller vad man ska kalla den, den sitter kvar. Mitt sto är inte tjock utan hon har bara en väldigt rund och go mage, hon ser alltså fortfarande lite smått dräktig ut. Efter första fölungen försvann magen men efter andra så är den kvar. Går den inte att få bort eller hur tränar man bort den? :D

Sv: Hur blir man av med fölmagen?

Hej! Har ett sto som jag ska försöka få bort fölmagen på:)
Har fått tips på att rida i sådan terräng så dom får lyfta mycket på sina ben för då jobbar dom tydligen med bukmusklerna.ska testa detta med min märr och hoppas att det hjälper kanske kan vara ett tips även för dig

Tack för tipset! Ja, det kan nog fungera! Fler tips, någon? :laugh:

Snabba galopper har jag hört. Är mycket ute i skogen nu och både galopperar och klättrar i backar och jag tycker faktiskt att tösen börjat dra in magen. Mitt unga sto fick sitt första föl i år och det andra gammelstoet har fått 6 föl - just nu ser det ut som tvärtom. ;)

29398128.jpg

Här är en bild där min häst rids för första gången efter två föl.

29758915.jpg

Två månader senare ser hon ut såhär. Jag har ridit varierat, ca 25 minuter varannan dag. Fodret är jätteviktigt, ganska hög kvot så att hon får tillräckligt med protein. Hö, lucern, havre, sojamjöl är vad hon gått på.

Senast ändrad:

Jag har inte ridit en enda snabb galopp, kanske jag ska tillägga. Däremot ganska mycket samlad galopp och mycket övergångar.

Har du uträknad foderstat? Ibland kan stor mage bero på proteinbrist.

Hon äter samma foder som hon alltid har gjort. Denna magen hon har fick hon under tiden hon gick dräktig med andra fölet. Det har ingenting med fodret att göra.

Snabba galopper har jag hört. Är mycket ute i skogen nu och både galopperar och klättrar i backar och jag tycker faktiskt att tösen börjat dra in magen. Mitt unga sto fick sitt första föl i år och det andra gammelstoet har fått 6 föl - just nu ser det ut som tvärtom. ;)

Okej, tack för tipset! Snabba galopper har vi börjat ta.. och klättrar i backar gör vi regelbundet. Jag får hoppas magen snart försvinner! :)

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka