hur blir dagis timmarna när syskon anländer?

Amandas

Trådstartare
hej hej. undrat länge över hur dagsis timmarna blir när man som i vårat fall har en liten som bara är ena partens från ett tidigare förhållande? syskon är beräknad 31 mars och i vanliga fall ska ju syskon gå ner till 15 timmar per vecka men är de då bara dom veckorna som vi har lille skrutt? eftersom att när han är hos sin mor så finns de ju "inget syskon" och då har han rätt till 40 timmar per vecka.. hmm väldigt fundersam och nyfiken!

/A

Sv: hur blir dagis timmarna när syskon anländer?

Vi har valt kooperativ, och där fick vi veta att kommer det syskon får äldsta barnet vara där så mycket som behövs. De flesta äldre syskon är på dagis ca 6 timmar/dag, det funkar tydligen bäst.
Kommunalt tror jag har 15 timmar?

Vi har valt kooperativ, och där fick vi veta att kommer det syskon får äldsta barnet vara där så mycket som behövs. De flesta äldre syskon är på dagis ca 6 timmar/dag, det funkar tydligen bäst.
Kommunalt tror jag har 15 timmar?

tack för ditt svar. kommunal har som du sa 15 timmar/vecka i regel men ska han då även bara få vara 15 timmar/vecka dom veckorna han är hos sin mor som i sin tur inte har syskonet utan där är allt som vanligt.. Kan ju bli lite knepigt om hon ska jobba..

Veckan han är hos sin mamma går han sin vanliga tider hos förskolan. Ska man hårddra det så kan han gå din mans tider eran vecka också då det är vårdnadshavarnas tider som gäller.

I stockholm är det 30 timmar. Max 6 timmar per dag står det.

Rimligtvis så borde deltid på dagis pga föräldraledighet gälla när en av vårdnadshavarna är föräldraledig, dvs pappan, inte när du är föräldraledig. Kolla med kommunen. När din kille är föräldraledig så går han på deltid den veckan han är hos er.

Det verkar vara olika från kommun till kommun. I Norrtälje och Österåker är det 15 timmar.

Han forsätter som vanligt men när pappa är föräldraledig på heltid får han bara gå 15 timmar. Du är ju inte hans vårdnashavare.

Vad jag vet är det bara Stockholm och Lidingö kommun som har 30 timmar i hela Sverige. Övriga har 15, men jag har hört nån gång att Halmstad kommun inte tillåter att man har barnen på dagis överhuvudtaget när man är föräldraledig för annat barn.

Vad tillhör Vällingby (eller Hässelby, högst oklart) för kommun? Där bor min kusin och där är det också 30 timmar.

Han forsätter som vanligt men när pappa är föräldraledig på heltid får han bara gå 15 timmar. Du är ju inte hans vårdnashavare.

Det är inte riktigt så enkelt... Har man flyttat ihop med ett barns förälder så är man även ansvarig för barnet. Kompisen är gift med en man som har en äldre son, var enligt komunen skyldig att åka och hämta honom på fritis när hon slutade jobbet trots att pappan, hennes man inte slutade förrens 3 timmar senare. När hon sedan fick barn så fick de inte ha honom på fritids den veckan de har honom när hon var föräldraledig.

Vällingby/Hässelby ingår i Stockholms kommun.

Så var det inte för min kompis här i kommunen, där är det bara föräldrarna som räknas även fast de är skilda och skaffat nya och fått småsyskon.
Tydligen viktigt för varannan-vecka barnen att de är så lika som möjligt i timmar och sånt.

Och nu från 1a september har jag storebror gratis 15 timmar/vecka.

KL

Jag har för mig att det till och med finns en dom som säger att kommunen inte har rätt att begära att en icke-vårdnadshavare måste hämta det äldre barnet efter 15 timmar utan att detta bara gäller när vårdnadshavaren själv är föräldraledig. Om vårdnadshavarna är separerade har den med heltidsbehovet rätt till barnomsorg i den omfattning som behövs för studier/arbete (i vissa kommuner även för arbetslöshet) medan den vårdnadshavare som är föräldraledig med nytt barn har rätt till sina 15 timmar (om inte kommunen själv bestämt om utökad tid).

Däremot är det kommunen själv som bestämmer hur avgiften hanteras, det kan alltså vara så att heltidsavgiften fortsätter gå till den vårdnadshavare som endast har rätt till 15 timmar.

Det verkar som om kommunerna gärna försöker att göra så. Det finns fall där individen har motsatt sig kommunen och ärendet har tagits upp i rätten. I samtliga fall som jag har hittat så har individen fått rätt och inte kommunen. Tycker att det är dåligt av kommunerna att de gör så och inte låter familjerna bestämma vad som passar dem bäst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 655
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur