Hur blev kirskålen så spridd?

tanten

Trådstartare
Vid de flesta äldre tomter och gårdar finns kirskål.
Hur kommer det sig att den är så spridd? Har det funnits någon "kirskålskampanj" bland odlare eller något annat skäl att det fått sådant fäste på kulturmarker och vid gårdar?

Jag är en smula förundrad efter att nu ha bott två år på en kirskålsinvaderad plats. Ingen ide att försöka utrota när den finns runt tomten på åker och bäckravin. Jag bara håller efter.

Ätbart ogräs är inte fy skam. Betraktades det ens som ogräs för ~50- 100 år sedan?

Skörda, förväll och frys. Utmärkt komplement till spenat mm.

Jag tycker det är fint :)
Vi har massor, klipper ner det som kommer ut på gräsmattan men mot häcken får det vara. Grönt och lummigt.

Jag kan inte hitta skiten på vår gård, bara för att jag letar efter den:rage:

Du kan få allt mitt! Jag hatar det. jag vill ha blommorna på rad i rabatten men dom rymmer, hade dom bara stått fint på led som jag vill så hade de mer än gärna fått vara kvar eftersom de är gröna o fina oavsett väder. :banghead:

Ätbart ogräs är inte fy skam. Betraktades det ens som ogräs för ~50- 100 år sedan?

Skörda, förväll och frys. Utmärkt komplement till spenat mm.
Jag äter. Även om smaken är besk och särpräglad. Sådana och nässlor. Nejlikbroskskivling har jag lyckats utrota på två tomter för att jag ätit upp dem :D
Men har sådana stora områden kirskål det är omöjligt att skörda allt.

Bekymret är att de är så pass invasiva att de skapar rotgaller i marken som kväver annat. Går an där man kan rensa, men när de trasslar in sig i rosrötter och pioner - där går min gräns :rage:

Men du menar att man inte såg dem som bekymmer förr?

Du kan få allt mitt! Jag hatar det. jag vill ha blommorna på rad i rabatten men dom rymmer, hade dom bara stått fint på led som jag vill så hade de mer än gärna fått vara kvar eftersom de är gröna o fina oavsett väder. :banghead:
Fy vad tjötigt, vi borde ha men är spårlöst borta.

Samma här. Vi har så himla mycket kirskål precis överallt så man får nöja sig med att rensa. Hatar skiten.

Samma här. Vi har så himla mycket kirskål precis överallt så man får nöja sig med att rensa. Hatar skiten.
Det märkliga är dess överlevnadsförmåga. Där jag bodde förut hade hon med lägenheten i bottenplan gjort en liten rabatt vid sin balkong/altan. Så fick hon bekymmer med sin höft och kunde itne rensa så mycket under en sommar.
Plötsligt var det fullt med kirskål där. Runt har det varit gräsmatta sedan 60-talet och ingen kirskål har synts runt huset i övrigt. Men när den bara, gödslade, rabattjorden lämnades ifred så exploderade kirskålen. Den har mao överlevt med sina rötter i en väldig massa år.

Det påstås ju att munkarna kom hit med den från bla Frankrike på 1100-talet...stämmer det så har den ju haft god tid på sig att spridas :p
Kvävning är enda effektiva sättet att bli av med den...täck över med tex svart plast eller gammal heltäckningsmatta under minst 2 säsonger. Man kan ju göra detta tex kring rosor och pioner.

Det påstås ju att munkarna kom hit med den från bla Frankrike på 1100-talet...stämmer det så har den ju haft god tid på sig att spridas :p
Kvävning är enda effektiva sättet att bli av med den...täck över med tex svart plast eller gammal heltäckningsmatta under minst 2 säsonger. Man kan ju göra detta tex kring rosor och pioner.
Jag är väl medveten om hur jag ska göra med kirskålen. Det var inte frågan.

Frågan är av mer historisk art. Varför är den så spridd? Har det funnits människor som propagerat för odling av den? Vilka i så fall? När var dess "storhetstid"? Den är ju inte i allmänhet vildväxande utan just bara där det finns eller funnits bebyggelse.

Munkskrönan är väl just en skröna? Jag har för mig att den funnits i norden sedan före kristi födelse.

Enligt Virtuella Floran omnämns den för första gången på 1600-talet i Sverige och har sitt ursprung i näringsrika ängsskogar. Enligt Svenska Örtasällskapet ska den ha kommit hit på järnåldern. Den ska enligt dem ha odlats från medeltiden till 1700-talet som läkeväxt och grönsak bland annat.

Deras framgångsrecept? "Den har jordstammar med rik skottbildning där varje enskild bit växer upp till nya plantor om de bryts eller grävs av." Virtuella floran.

Deras framgångsrecept? "Den har jordstammar med rik skottbildning där varje enskild bit växer upp till nya plantor om de bryts eller grävs av." Virtuella floran.
Så om jag har en planta kirskål mitt på gräsmattan, gräver upp den och de flesta rötterna, så kan jag nån månad senare ha en ring med tjugo plantor runt det uppgrävda hålet?!
:eek:
Undra på att den är odödlig - den är ju som tagen från en skräckfilm!

Så om jag har en planta kirskål mitt på gräsmattan, gräver upp den och de flesta rötterna, så kan jag nån månad senare ha en ring med tjugo plantor runt det uppgrävda hålet?!
:eek:
Undra på att den är odödlig - den är ju som tagen från en skräckfilm!
Haha som ett sånt monster från antikens grekland som får fler och fler huvuden för varje man hugger av. OMG i trädgårdslandet! :p

Och de har ju verkligen HEMSKA rötter...:crazy: Ibland kan man få tag i en rot och börja dra, och dra, och dra, och dra....tills man har flera decimeter rötter i händerna. Då förstår man verkligen hur den kan spridas som den gör!!

I sig själv har jag väl inte så mycket emot kirskålen. Om den växer på ställen där jag inte ska odla något, vill säga. Men den har ju en förmåga att inte vilja stanna där utan sprida sig till rabatter, etc.

@bettysmatte ja men den verkar ändå vara lite selektiv på något sätt. Jag får jättemycket kirskål i vissa rabatter, och nästan inget i andra. Men där jag inte får kirskål brukar det bli desto mer nässlor. Så kanske har med näring eller nåt att göra?

Man kan väl iofs tänka sig att kirskålen var perfekt under nödperioder. Jag har läst en del trädgårdshistoria och det är väldigt intressant att se hur samband mellan samhällssituationen och trädgårdar har formats. Tex uppmanades alla medborgare som hade odlingsmöjligheter/trädgård att odla mat under 1a världskriget då matimporten låg nere.

Problemet med kirskålen är väl just att i vårt klimat så trivs den alldeles för bra och blir inte jättegod. I ett annat klimat blir den kanske både mildare och mindre invasiv, baserat på jordmån och solljus. I Italien kan man köpa maskrosfrön och odla, det säger nåt om hur olika växter funkar i olika miljöer...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: Mkb
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 061
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?