Hur blanda potatisprotein

Hippocampus

Trådstartare
Pga det dåliga höet måste jag ge mycket protein. Jag har än så länge provat potatisprotein. Men hur blandar man det?
Det är mycket, 5 dl. Först blandade jag det i betfor, hästens favorit. Gick inte. Blandade det i kraften (blötte det), gick inte.

Kan man ge det utan att blöta det? Bara att strö på det menar jag?

Sv: Hur blanda potatisprotein

Jag har blandat det med krossad havre och betfor samt luzernen .

Dock kan man nog inte låta det stå över en natt utan man blandar det i redan svälld betfor .

Även om det är potatismjöligt har jag inte haft problem med blandningen .

Mia

Krafft Muskel innehåller väl väldigt mycket potatisprotein. Kan du inte prova med det om du vill få upp proteinet?

Hästen äter inte när det blir för slabbigt, o blir det för lite vatten blir det ju stenhårt. O hon äter inte det när det blir hårt.

Pommery, hon äter inte krafft muskel.

Oj då förstår jag problemet om du inte kan blöta det med andra maten .

Dela på givan går inte morgon /kväll och blanda 2,5 dl i när betforen svällt och sen pelletsen ? (men det får ju iallafall inte bli för torrt för magen så det blir kolik. )

Tråkigt med *finätarhästar*Själv har vi *äterallltslaffsarhästar*:D om inte annat kommer det när dom är inne på sitt andra år första året kan de vara kinkigare med maten ;)

Mia

Min ena äter bara pp uppblandat med betfor + äpplen (äpplen skivade i småbitar är verkligen a och o om hon ska äta det) Den andra äter inte med betfor men utblandat med vatten och Luzernpellets funkar det fint! :) Har en annan i stallet som bara äter det utblandat med vatten och luzernhack....

Svårt när man vill göra rätt men hästen inte vill äta...

När jag har behövt ge det till någon häst så har jag blandat det med den vanliga givan bestående av havre, kli och uppblött betfor, dock inte mer än max 3 dl per portion.

Men kan man strö det torrt i tex lucernstrå? Eller i muslin? Eller måste man blöta?

Jag hade inte gett det torrt eftersom konsistensen är som den är, jag har dock ej provat, men jag kan själv tänka mig att äta det mjölet... till t ex grisar som får det ofta "rent" i fodret så blöts det också upp.

Varför inte låta det stå över natt? Är det specifikt potatisproteinet du tänker på, eller hela blandningen?

Jag ger min pp blandat med 0,2 kg happy hoof och 5-6 liter vatten. Han älskar det, men så är han ett matvrak också :D

Vi kan bara ge kraft en gång om dagen just nu (flyttar till nytt stall om 2 mån). Jag ska erkänna att jag la det i lucernhacken, torrt, och det åts upp direkt. Frågan är om hon får i sig allt eller om mycket flyger iväg.

Jag ska prova idag igen att ge det med kraften, uppblött.

Äter hon hacket fuktigt?

Jag häller upp lusern (1 kg) i en spann, fyller på med vatten så att det täcker nästan allt. Geggar runt med händerna så att allt blir blött, och häller sen av vattnet igen. Då blir det fuktigt, men inte slabbigt och vattnigt.

Kan tänka mig att det funkar bra att hälla på pulver i det, så att det binds bättre. Alltså efter man hällt av vattnet då. :p

problemet är att stallägaren inte orkar göra sånt och jag har 6 mil t hästen. Just nu gör jag färdiga hinkar t honom och kan inte ha för mycket runtomkring (jag får ju inte ens t stånd att de kan få kraft två gånger om dagen för det är ju "jobbigt").

Men jag har nu gjort om lite i foderstaten så hon får lite av sin älskade musli (som vi egentligen tog bort pga att hon är lite tjock nu) istället för så mycket hippo alfa som hon ska ha, för att maskera proteinet mer. Vi får se om hon ätit upp det, hon har ju en helt natt på sig att äta det.

Usch vad ofta man hör om stallägare som aldrig kan göra varken det ena eller det andra. Varför är det så? Jag tycker ju att man borde kunna få köpa till det, och om det nu är så att det verkligen inte finns möjlighet att få den service man behöver så förstår jag inte att det inte går att hitta någon annan stallplats där det finns.

Jag har full förståelse för att det är olika i olika delar av landet, jag förstår att man inte har samma konkurrenskraft i storstäderna där det är sånt tryck.

Men jag tycker ändå att det är konstigt att det finns så många som "finner sig" i att ha en ohållbar situation.

Nu menar jag inte att detta gäller dig, det verkar ju som att ni kan lösa det med müslien istället. Men överlag, jag förstår inte att det är så många som står ut med stall som inte matchar ens behov.

Jag kanske har lite högre krav än de flesta på stallplats, men det är ju för att jag inte vill att mina begränsningar inte ska gå ut över hästen.

inte jag heller :cool: Men här finns inga vettiga stall, framförallt inte med unghästar. Där jag står, jag är enda inackoderingen, de tar inte emot sånt egentligen. Men iaf så skulle jag få helinackodering. Det tog ju ganska långt tag innan jag förstod att ägaren inte riktigt gjorde det som sades. Och att vi hade mycket olika syn på hästars behov.
Och hur mycket som personen inte "orkar", även om de går hemma (inte pga arbetslöshet utan för att eknomiskt behöver de inte jobba) Då undrade jag lite vad jag hade gett mig in på.

Så om 2 mån ska jag ju flytta till (40 mil) och hamnar i ett stall med mer kunnigt folk och där jag kan åka dit varje dag.

Vi får hoppas att lill-apa äter sitt protein, annars får jag väl komma på något annat.

Nej det finns ingen annan än jag och stallägaren (o döttrar men de är inte där).
Men om hon äter det nu med lite maskerings-musli så funkar det ju :bump:

Usch vad ofta man hör om stallägare som aldrig kan göra varken det ena eller det andra. Varför är det så? Jag tycker ju att man borde kunna få köpa till det, och om det nu är så att det verkligen inte finns möjlighet att få den service man behöver så förstår jag inte att det inte går att hitta någon annan stallplats där det finns.

Jag har full förståelse för att det är olika i olika delar av landet, jag förstår att man inte har samma konkurrenskraft i storstäderna där det är sånt tryck.

Men jag tycker ändå att det är konstigt att det finns så många som "finner sig" i att ha en ohållbar situation.

Nu menar jag inte att detta gäller dig, det verkar ju som att ni kan lösa det med müslien istället. Men överlag, jag förstår inte att det är så många som står ut med stall som inte matchar ens behov.

Jag kanske har lite högre krav än de flesta på stallplats, men det är ju för att jag inte vill att mina begränsningar inte ska gå ut över hästen.

Utan att prata om just detta fallet så tror jag att bristen på service i många fall beror på att det är otroligt svårt att ta ordentligt betalt för extratjänster. Sätter man ett pris som innebär en rimlig timpeng för det extra arbetet så tycker hyresgästerna att det är vansinnigt högt och att man är snål. Då är det ofta enklare att inte erbjuda tjänsten alls.

Utan att prata om just detta fallet så tror jag att bristen på service i många fall beror på att det är otroligt svårt att ta ordentligt betalt för extratjänster. Sätter man ett pris som innebär en rimlig timpeng för det extra arbetet så tycker hyresgästerna att det är vansinnigt högt och att man är snål. Då är det ofta enklare att inte erbjuda tjänsten alls.

Jag reagerade åt andra hållet. Hörde för ett par veckor sen en diskussion om vad man tar för att mocka en box, tror det var 20 spänn eller något sånt. Det är ju galet lite pengar. Även om det inte tar mer än 10 min så blir ju timpengen bara 120 kr brutto. Det kan ju inte bli mer än typ 50-60kr/tim i slutändan. :crazy: Ok om det bara är en box, men om man nu sätter det i system så att det blir massa timmar i veckan så känns det ju helt åt skogen. Det var ju vad jag tjänade som 15-åring när jag började sommarjobba. :o

Håller tummarna för att du hittar ett riktigt toppenstall när du flyttar! :D
Det är verkligen inte lätt att hitta ett bra stall, jag är inne på mitt tredje stall på 3 år som hästägare. Och (peppar, peppar) i detta stallet trivs jag jättebra. Det passar både min häst och mig, vilket är otroligt skönt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar