Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

Sv: Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

Syrrans väntar snällt på sin tur, ev tittar han ut för att se varför det dröjer.
Ponnyn gnäggar lite tyst och viftar med fram benet.
Kallblodarn håller på att gå under och gräver med frambenet vandrar runt och brummar.

I vårat stall är det ingen av hästarna som ens säger ett ljud utan står och tittar på vad man gör.

De kommer in ifrån hagen, ställer sig i sina boxar (de går in själva) och tänker knappt på mat.
Och vi anser att det beror på att vi inte har någon tidrutin. Hästarna kommer in när de kommer in och får mat när de får mat.
De vet alltså om att det inte tjänar någonting till att vänta på maten, för den kommer.
Vi kan även fodra alla hästar utom en, ställa denne på gången och sedan ge sig ut för att rida. Även detta utan en tillstymmelse till bråk.

Mestadels är det nog för att vi verkligen skämmer bort våra hästar.
Att vi skyndar oss när de skrapar, gnäggar och bråkar, bara för att vi vill lugna dem.
Sen, tänk er att äta samma tid en längre tid och sedan helt plötsligt väntar ni tio minuter, då tror jag att man blir rätt hungrig.

när vi stod uppstallade på en ridskola kunnde det vara livat värre då personalen/ jouren kom för att ge mat och maten kom på precis på samma tid alla dagar i veckan.

idag har jag eget stall och visst låter hästarna när jag kommer på morgoen men det tycker jag är mysigt MEN det förekommer ALDRIG att någon av tre hästar sprakar i boxdörrar eller skarpar i golvet eller river stallet för en.
hästarna har fri tillgång till grovfoder i hagen och det är lungt även på eftermiddagen då man släpper in dom.

vi har inga speciella matrutin tider och det tror jag får hästarna mycket lugnare och dessutom fri tillgång på grovfoder = inte hungriga hästar

Min häst är helt matfixerad. Hon är inte aggressiv men blir vääldigt vääldigt upphetsad när hon märker att maten är på gång. Hon börjar gå runt runt i boxen, frustar och sparkar på dörren.

Hon var sådan när jag köpte henne. Hon står i kollektivstall och en del som utfodrar tycker att hon ska vänta på sin tur. Det resulterar bara i att min man får fixa boxen då och då med block och talja (tror jag det heter).
Jag vet inte om det skulle gå att få henne att lugna sig om man hade mycket tålamod och om det var en person som skötte utfodringen. Hon var likadan när hon fick fri tillgång på hö i samband med dräktighet/fölning.
Hon bara älskar att äta. En fördel är att hon äter allt. Inga problem med t ex butta i maten.

*kl*

Mina "egna" har det inte varit några problem med. Nordispojken jag har nu hade ett icke önskvärt beteende med sig när han kom som ettåring. Nu som treåring har han ff inte kunnat slappna av men står med nosen i ett hörn tills man kommit in, lagt in maten och hunnit ut igen. Inte förrens man är en tre fyra steg iväg så doppar han nosen i krubban, men detta har man fått banka in (alltså bildligt talat). Gamle mannen står med näsan precis utanför krubban och väntar (o)tåligt tills hinken är borta.

ser ful ut mot grannen men håller sig på sin kant tills fodret ligger i krubban och människan kommit undan en bit.

I vårat stall är det ingen av hästarna som ens säger ett ljud utan står och tittar på vad man gör.

De kommer in ifrån hagen, ställer sig i sina boxar (de går in själva) och tänker knappt på mat.
Och vi anser att det beror på att vi inte har någon tidrutin. Hästarna kommer in när de kommer in och får mat när de får mat.
De vet alltså om att det inte tjänar någonting till att vänta på maten, för den kommer.
Vi kan även fodra alla hästar utom en, ställa denne på gången och sedan ge sig ut för att rida. Även detta utan en tillstymmelse till bråk.

Mestadels är det nog för att vi verkligen skämmer bort våra hästar.
Att vi skyndar oss när de skrapar, gnäggar och bråkar, bara för att vi vill lugna dem.
Sen, tänk er att äta samma tid en längre tid och sedan helt plötsligt väntar ni tio minuter, då tror jag att man blir rätt hungrig.

Jag ger mina två pållar mat på samma tid varje dag (+/- 1 timme kan hända). Det är aldrig något tjafs eller bråk vid utfodring. Då står lugnt och väntar på maten. Får alltid höt före kraften och båda två börjar alltid käka av höt först. Ingen som står och väntar vid krubban eller springer runt i boxen.

/Lizzie

kl.

Ponnyn står ju inackorderad (heter det så?) på ridskolan och ridskolehästarna är typ helt galna. :angel: Hoppar runt och gnäggar oh sparkar. En av ridskolehästarna däremot, hon som står längst bort, är en klok gammal dam som vet att maten kommer, bara hon väntar. :D Så kommer man tillslut med havren så brummar hon lite och står helt still med mulen i krubban, väntar tills man försiktigt hällt i havren och gått ut. Då börjar hon äta, :D Jättesöt är hon.

Ponnyn som bara är fem tror jag inte har fattat riktigt vad som händer när alla andra blir galna, :angel: Han är en av de som får ungefär i mitten och han bara står där, och ser frågande ut när alla andra hoppar runt :D Är det någon annan som håller på att fodra och inte har kommit till privatisarna än, och man själv kommer in till honom för att ta av grimman eller något sånt, så bara tittar han på en med en blick som verkligen säger "Har du mat till MIG? :o Nehe..." :rofl:

Han gnäggar lite sen brukar han oftast ställa sig och kissa precis innan han ska få sin mat. :p

våra 4 står å mummlar å slänger med huvuden tills man kommer till deras boxar då bacakr dom in å väntar till man säger varigod. smidigt =)

Min gnäggar sen när man kommer så Sen tar han öronen bakåt och har bråttom att få mat men jag kan ha Boxdörren öppen om jag håller på med maten där (fast den är nästan altid öppen när jag är i stallet)

De flesta hästar jag haft har stått snällt och väntat tills maten kommit in i deras box, men 2 st av ponnierna har skrapat med hoven,dessa ponnyn har kunnat äta tills dem spricker tro jag:D de har haft väldigt lätt att gå upp i vikt. Vissa hästar är otåligare än andra, precis som med vissa barn/vuxna. Börja en så kan lätt fler ta efter/miljön. Vissa hästar kanske stå uppstallade för många timmar på dygnet,kan säkert oxå påverka. Rastlöshet. För lite mat, kanske behöver lite halm att plocka med. Jaa, det kan nog bero på mkt;)

Mina är lugna, hummar lite när jag kommer med kraftfodret men ingen trängsel eller oväsen. Fick hem ett sto på tillridning för några år sedan. Hon var van att om man började banka blev hennes matte trött på oväsendet och då fick hon mat för att hålla sig lugn...oavsett tidpunkt på dygnet:crazy:

Hos mig åkte hon ut i rasthagen direkt hon började banka och stimma. Hon fick ingen frukost förrän de andra ätit och kommit ut i sina hagar. Det tog ett par dagar sen fattade hon att det gällde att hålla sig lugn och stod sen som ett ljus, lycklig över att få mat som belöning:idea:

Våra har alltid fri tillgång på grovfoder så när det är havredags är de inte alls intresserade, jag får gå och leta upp dom om jag inte vill vänta 10 minuter på att de orkar hasa sig iväg mot grinden.
De går på lösdrift och utfodras med varsin hink i hagen.

Har tidigare varit i stall där det väsnats ordentligt om vissa hästar. I ett fall gjorde jag så att den som väsnades mest inte fick någon mat, fodrade klart alla andra och fodrade sedan nästa stall. Gick sen tillbaka och gav hästen mat, efter det blev det mycket tystare i stallet. Något jag också brukar göra om det är livat i stallet är att vissla lågt, bara för att distrahera hästarna så de "glömmer" att det är matdags.

/M

Zorro: Varvar mellan att stå i hörnet på helspänn och lyssna efter minsta ljud som kan tänkas komma från den som gör i ordning maten, och att jogga runt i boxen och lyssna. Han brukar även slå med frambenet i boxväggen, så att det smäller högt så att man inte skulle glömma bort honom (vilket ju skulle vara världens katastrof :eek::smirk:).. Han gör även så på morgonen om han tycker att man är försenad (man kan vara inne i huset och höra hur det smäller ute i stallet..).. En ovana vi ska vänja honom av med..
Och när man väl kommer in i boxen så har han öronen platt bakåt och kommer nästan krypandes mot en, vilket han gjort hela tiden när vi haft honom, men han vet att han inte släpps fram till maten förrän han har öronen framåt, så typ en halv sekund efter att man ställt ner hinken med fodret i så står han med öronen framåt och med en blick som bara skriker ut: "Jaa, jag har öronen framåt nu, ge mig maateeeen!!" :smirk:

Trolle: Joggar runt i boxen och gnäggar för fulla muggar :smirk:. när Zorro får mat före honom så håller han på att gå under (gäller om han får mat före Zorro också, men då är det ombytta roller :smirk:)

Detta gäller när dom får kraftfoder, när det kommer hö är dom lite lugnare :p

Jag rider på en stor ridskola söder om stockholm med ca 50 hästar :)
Våra hästar .. haha . jaa , de blir ganska galna . xD De står i spiltor så många (nästan alla) börjar "bråka med grannen" , dvs försöker hugga igenom gallret till hästen bredvid . en häst , den snällaste i hela stallet typ står i sin spilta och ser ut som om han kommer få ett sammanbrott xD en försöker stegra sig , vilket inte går så bra eftersom han sitter fast . ett par nöjer sig itne emd att bita mot grannen utan sparkar i spiltväggen . När ngn går det så brukar vi ryta till lite på dem , kanske klappa med händerna typ 2 grr för att få uppmärksamhetn från dem . längst bort i stallet står största hästen i spilta (goliat) och bredvid spiltan är det en box .. inte så lyckat då hästen i boxen nafsar goliat i arlset så han blir vansinning och bockar xD han står utan skylt för han lyckas sparka ned den gång på gång :smirk: och skylten hänger ca 2,5 m upp i taket .
de som står i box brukar banka på dörren , hugga i luften . en börjar gå runt runt runt .
Ponnysarna är lugnare . de brukar nafsa lite mot varann men inte lika mkt som hästarna ..

Jag vet faktiskt inte hur damen reagerar vid foderdags nu för tiden :o Utfodring ingår i stallhyran och jag är inte så ofta i stallet vid dessa tider. Men jag tror hon har lugnat ner sig, gnäggar kanske lite och skrapar lite med hoven. Går runt lite i boxen. När jag ger henne betfor väntar hon snällt tills jag säger varsågod och går då fram till krubban och äter.

Unghästen står på lösdrift och har fri tillgång på ensilage. Jag fodrar kraft själv och tar då in honom i stallet. Han känner igen min bil och blir överlycklig och kommer travandes till grinden. Sedan står han där och skrapar med hoven och gnäggar uppmanande att jag ska komma och ta in honom NU. Väl inne i stallet står han snällt lös i stallgången och väntar medans jag öppnar boxdörren och ställer in mathinken. Han vet att han måste stå still och vänta tills jag kommer och hämtar honom. Jag leder honom till boxen och stannar honom utanför och han får inte gå in fören jag säger varsågod.

Jag har lärt mina hästar att vänta på varsågod, jag hatar hästar som bara kastar sig över en när man kommer med mat. Sen tycker jag det är en ledarskaps fråga, jag är ledaren så jag ska äta först.

Mvh Jordgubba :)

Alla hästar i stallet gnäggar lågt och förvantansfullt och spetsar öronen utom min D-ponny, hon blir helt tokig, skriker och hoppar nästan ur boxen:rofl: Hon är fruktansvärt glupsk :p

(och henne är det mest fullblod och arab i, är det inte dom som ska vara svårfödda och som man måste köpa massa specialmat till :confused: hmm, det har blivit ngt fel här, haha :D )

Har sålt min häst nu men.. När jag fodrade så klev hon åt sidan, trampade ivrigt på stället, väntade tills jag var klar och "sa varsågod" innan hon åt. Funkade dock inte lika bra för alla som fodrade.. vissa var hon jobbig med och buffade på och tryckte ner huvudet i hinken innan de klivit i i boxen.

Är dina hästar verkliga :eek:? Inte intresserade av havre?!

:smirk::D

De har ju alltid mat så de är liksom aldrig "hungriga" eller vad man ska kalla det. Visst kommer dom om man skramlar med havrehinken, men man får gott vänta en stund. De kommer i sakta lunk och ibland orkar de inte komma alls :crazy: Då står de och käkar hösilage och tittar lite på mig och väntar på att jag kommer och trugar dom. Bortskämda kanske :crazy:

/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka